RoyE Posted July 31, 2023 Share Posted July 31, 2023 Jeg snublet over denne videoen nettopp på Youtube. Jeg har fått med meg at det er delte meninger om hookless-konseptet, men aldri sett det negative dokumentert slik som det blir i denne videoen. Jeg har ikke lest meg opp på krav til oppsett på det aktuelle hjulsettet, men noterer meg at det er 25 mm dekk som blir brukt, og jeg syns såvidt det kan skimtes at teipen ser litt bred ut. De innvendige felgveggene ser lave ut om dere skjønner. Jeg har selv kjørt over 10.000 problemfrie km på hookless hjul, Zipp 303s, og har ingen betenkeligheter med å fortsette. Er det noen meninger om forklaringer på det som skjer i videoen? Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
BZE Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Tja, inntil videre klart meg fint på tre stk. hookless hjulsett med alt fra 28-42 mm dekk. Er en del interessante uttalelser i denne saken: https://www.cyclingweekly.com/products/is-the-bike-industry-divided-over-new-tyre-and-wheel-rim-size-regulations Såvidt jeg tolker de nye ETRTO anbefalingene er 25mm dekk på 21mm indre felg ikke bredt nok ref. videoen. Kjører selv blant annet 29mm dekk på 25mm indre felg og har ikke hatt noen problemer, men er påpasselig med å velge dekk, tape og ventiler som er anbefalt av felgprodusenten og får det skikkelig satt opp. Ville nok ikke kjørt hookless/tubeless med noe smalere enn dette, også med tanke på at tubeless virker å fungere dårligere i praksis jo høyere trykket blir. Ikke testet inserts enda, men kanskje snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toreb Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Kan det være brukerfeil? At han bruker for smale dekk på hookless-felger? Jeg kjenner ikke hans merke, men Zipp 303s er i hvert fall ikke kompatible med GP5000str i 25mm (skal dog sies at de er 23mm i indre bredde, mens hans er 21mm). Selv kjører jeg GP5000 str i 30mm på Zipp 303s. Kommer ikke til å begynne å uroe meg over det. Kan nesten ikke gjøre annet enn å stole på at såpass store produsenter vet hva de driver med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted August 1, 2023 Author Share Posted August 1, 2023 toreb skrev (1 time siden): Kan det være brukerfeil? At han bruker for smale dekk på hookless-felger? Jeg kjenner ikke hans merke, men Zipp 303s er i hvert fall ikke kompatible med GP5000str i 25mm (skal dog sies at de er 23mm i indre bredde, mens hans er 21mm). Selv kjører jeg GP5000 str i 30mm på Zipp 303s. Kommer ikke til å begynne å uroe meg over det. Kan nesten ikke gjøre annet enn å stole på at såpass store produsenter vet hva de driver med. Jeg tror (og ser mange i kommentarfeltet på youtube mener det samme) at han har driti seg ut mtp dekkbredde. Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosandholm Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Brukerfeil. 25mm, Extralite-hjul som er kjent for ymse produksjonstoleranser og max anbefalt trykk (73 psi). Blir litt som å si at det er fare for å få bot hvis man kjører over fartsgrensa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleF Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Litt fra sidelinjen: Hva er egentlig fordelen med hookless egentlig? Lettere å få på felgen bare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BZE Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Det argumenteres med redusert punkteringsfare, lavere vekt, mer aero og at felgkanten tåler mer: https://support.enve.com/hc/en-us/articles/360039656291-Hookless-Beads-Explained I tillegg ryktes det at det er billigere/enklere å produsere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 BZE skrev (2 timer siden): Det argumenteres med redusert punkteringsfare, lavere vekt, mer aero og at felgkanten tåler mer: https://support.enve.com/hc/en-us/articles/360039656291-Hookless-Beads-Explained I tillegg ryktes det at det er billigere/enklere å produsere. Eller som Continental uttaler i denne artikkelen: For road riders, he told us "they have less scrub [wastage] in production, it is easier for them to be lighter, production costs less." That's great for manufacturers. For users, he added: "claims that hookless is faster, more aero, or stable, by our testing, we are not able to confirm that." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleF Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 mralfred skrev (4 minutter siden): Eller som Continental uttaler i denne artikkelen: For road riders, he told us "they have less scrub [wastage] in production, it is easier for them to be lighter, production costs less." That's great for manufacturers. For users, he added: "claims that hookless is faster, more aero, or stable, by our testing, we are not able to confirm that." Billigere å produsere ja, men di selger det som det er lettere, raskere og mer stabil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BZE Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Alle har naturligvis en agenda her, også Conti 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 BZE skrev (21 minutter siden): Alle har naturligvis en agenda her, også Conti 🙂 Sikkert, men jeg har fortsatt til gode å se data som viser at hookless design faktisk er bedre på de punktene produsentene nevner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddefa Posted August 2, 2023 Share Posted August 2, 2023 Jeg gikk opp til 32 mm på mine hookless for å få trykk godt under 70 psi, gir en fantastisk digg og komfortabel følelse da. Men hadde heller ikke noen utfordringer med 28 mm og litt i overkant av 70 psi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted August 2, 2023 Share Posted August 2, 2023 rosandholm skrev (12 timer siden): Brukerfeil. 25mm, Extralite-hjul som er kjent for ymse produksjonstoleranser og max anbefalt trykk (73 psi). Blir litt som å si at det er fare for å få bot hvis man kjører over fartsgrensa. På papiret skal hjulene hans være kompatible med 25mm, men det er definitivt en del rom for brukerfeil. Det ser også ut til at GP5000 som han brukte er den eneste "godkjente" modellen der kompatibel bredde ikke er oppgitt. Kanskje 25mm aldri ble testet? Quote Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosandholm Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 (edited) GP5000 S TR 25mm er iallefall ikke listet som kompatible med noen av Zipp sine hookless-felger: Personlig ser jeg ikke poenget med tubeless for 25mm hvis man uansett må kjøre litt høyt trykk. Edited August 3, 2023 by rosandholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.