Gå til innhold

Hookless-hjul


Anbefalte innlegg

Jeg snublet over denne videoen nettopp på Youtube. 
 

Jeg har fått med meg at det er delte meninger om hookless-konseptet, men aldri sett det negative dokumentert slik som det blir i denne videoen. Jeg har ikke lest meg opp på krav til oppsett på det aktuelle hjulsettet, men noterer meg at det er 25 mm dekk som blir brukt, og jeg syns såvidt det kan skimtes at teipen ser litt bred ut. De innvendige felgveggene ser lave ut om dere skjønner. 
Jeg har selv kjørt over 10.000 problemfrie km på hookless hjul, Zipp 303s, og har ingen betenkeligheter med å fortsette.

Er det noen meninger om forklaringer på det som skjer i videoen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tja, inntil videre klart meg fint på tre stk. hookless hjulsett med alt fra 28-42 mm dekk. Er en del interessante uttalelser i denne saken: https://www.cyclingweekly.com/products/is-the-bike-industry-divided-over-new-tyre-and-wheel-rim-size-regulations 

Såvidt jeg tolker de nye ETRTO anbefalingene er 25mm dekk på 21mm indre felg ikke bredt nok ref. videoen.

Kjører selv blant annet 29mm dekk på 25mm indre felg og har ikke hatt noen problemer, men er påpasselig med å velge dekk, tape og ventiler som er anbefalt av felgprodusenten og får det skikkelig satt opp. Ville nok ikke kjørt hookless/tubeless med noe smalere enn dette, også med tanke på at tubeless virker å fungere dårligere i praksis jo høyere trykket blir.

Ikke testet inserts enda, men kanskje snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være brukerfeil? At han bruker for smale dekk på hookless-felger? Jeg kjenner ikke hans merke, men Zipp 303s er i hvert fall ikke kompatible med GP5000str i 25mm (skal dog sies at de er 23mm i indre bredde, mens hans er 21mm). 

Selv kjører jeg GP5000 str i 30mm på Zipp 303s. Kommer ikke til å begynne å uroe meg over det. Kan nesten ikke gjøre annet enn å stole på at såpass store produsenter vet hva de driver med.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toreb skrev (1 time siden):

Kan det være brukerfeil? At han bruker for smale dekk på hookless-felger? Jeg kjenner ikke hans merke, men Zipp 303s er i hvert fall ikke kompatible med GP5000str i 25mm (skal dog sies at de er 23mm i indre bredde, mens hans er 21mm). 

Selv kjører jeg GP5000 str i 30mm på Zipp 303s. Kommer ikke til å begynne å uroe meg over det. Kan nesten ikke gjøre annet enn å stole på at såpass store produsenter vet hva de driver med.  

 

 

Jeg tror (og ser mange i kommentarfeltet på youtube mener det samme) at han har driti seg ut mtp dekkbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (2 timer siden):

Det argumenteres med redusert punkteringsfare, lavere vekt, mer aero og at felgkanten tåler mer: https://support.enve.com/hc/en-us/articles/360039656291-Hookless-Beads-Explained

I tillegg ryktes det at det er billigere/enklere å produsere.

Eller som Continental uttaler i denne artikkelen:

For road riders, he told us "they have less scrub [wastage] in production, it is easier for them to be lighter, production costs less."

That's great for manufacturers. For users, he added: "claims that hookless is faster, more aero, or stable, by our testing, we are not able to confirm that."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (4 minutter siden):

Eller som Continental uttaler i denne artikkelen:

For road riders, he told us "they have less scrub [wastage] in production, it is easier for them to be lighter, production costs less."

That's great for manufacturers. For users, he added: "claims that hookless is faster, more aero, or stable, by our testing, we are not able to confirm that."

Billigere å produsere ja, men di selger det som det er lettere, raskere og mer stabil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (12 timer siden):

Brukerfeil. 25mm, Extralite-hjul som er kjent for ymse produksjonstoleranser og max anbefalt trykk (73 psi). Blir litt som å si at det er fare for å få bot hvis man kjører over fartsgrensa.

På papiret skal hjulene hans være kompatible med 25mm, men det er definitivt en del rom for brukerfeil.

image.png.a0a677cfc394e9cb8f36a75f8ecbd98f.png

Det ser også ut til at GP5000 som han brukte er den eneste "godkjente" modellen der kompatibel bredde ikke er oppgitt. Kanskje 25mm aldri ble testet?

image.png.535beed5e7a7e09c6e50f07126d2240b.png

 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...