Gå til innhold

Borhammer - hvilken skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i ny leilighet for litt siden, og nå har tiden kommet for å rigge opp belysning i taket. Bygget er fra 2005 med prefabrikerte betongplater som tak.

Etter et lite forsøk med slagdrill og passelig egnet bor så kom konklusjonen raskt: Jeg må ha en borhammer.

Så - hvilken skal jeg ha? Jeg vil ikke ha billigste sort, og trenger heller ikke proff-verktøy. Jeg skal gjøre en litt større jobb nå, men det blir garantert ting/tang som må gjøres etterhvert også. Så jeg vil eie, ikke leie.

Jeg vurderer om jeg skal ha m/ledning for å spare litt penger men lysten på batteridrift er jo der. Og siden jeg allerede har en 18V Dewalt-drill m/2 batterier så tenkte jeg at denne kunne duge?

https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/boremaskiner/2238195

Hva synes folket?

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke da det samme behovet meldte seg var å gå med ledning og spare de pengene.  

Sjelden behovet melder seg utover raidet innflytting skaper. 

Kjøpte en helt grei Bosch sak på Claes Ohlsson, godt under halve prisen av den du linker til og er særdeles effektiv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på prisjakt at du får Makita borhammer med ledning som har litt høyere slagkraft/joule, til ca halv pris. Verktøy.no sier den du ser på har 2,1 Joule. Hvis arbeidet kun er i leiligheten er det ikke så viktig å ha uten ledning. Skal den brukes til lett arbeid holder det meste. Clas har Dewalt DCH133N som har høyere Joule 2,6J, på batteri, børsteløs motor og er billigere.

Har selv en Bosch GBH 3-28 som funker knall, men den er ork hvis det er mye småarbeid. 3,6kg, 3,1 Joule. Bosch GBH 2-28 er så og si samme maskin bare i mindre innpakning. Skal du f.eks. pigge vekk fliser er det fint med litt slagkraft. Jo høyere joule,  jo mer effektiv, men vekta stiger samtidig. Har brukt min til små(!) rivejobber, borre hull innenfor oppgitte spec og endel hullboring i Leca. Alt har gått relativt lett. Hvis det er småjobber utendørs eller hos bekjente, som f.eks. borre under 8mm hull i betong, ender jeg bare med å bruke (en eldre utgave av) GSR 18V-90 FC (Multifunksjonsdrill) med "borhammer-adapter" GFA 18-H. Det stå adapteren har maks 1 Joule, og det har gått greit å bore i f.eks. granitt med godt bor.

Anbefaler Nilfisk bormunnstykke. Billig og sparer deg for litt arbeid etterpå. Passer de fleste støvsugere.

PS: Sikker på at du har brukt et godt bor når du forsøkte med slagdrill? Jeg har opplevd at f.eks. Dewalt murbor har slitt med pusslaget på Leca mens BOSCH BOR MULTI CONSTRUCTION har klart det helt fint. Selges f.eks. på Jernia. Slagfunksjon anbefales ikke i Leca, siden 6mm hull blir 7-8mm.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Cocraft sin (ledning) fra Clas. Klart og overlevd kjøkken på betongvegg, stolpesko i fjell og riving av peis (meiselfunksjon). Slet litt med bor i fjell, men den har vel egentlig overprestert.

Ikke at det er den beste maskinen du kan få, og har bannet litt pga. ledning. Hadde visst omfanget hadde jeg investert mer (batteridrevet), men man kan altså slippe veldig billig unna om man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (9 timer siden):

Gjør deg selv en tjeneste, og bor i kanalene i dekket. Armeringen ligger grunt i plata, så du kommer bare ca 2cm opp før du treffer på armering 

Flytta inn i nybygg i 2016, og der fikk vi beskjed om hvor dypt vi kunne borre. Husker ikke eksakt hva det var uten å sjekke med boligpermen, men alle normale hull er innenfor og langt mer enn 2 cm. 
 

Samme var det i forrige bolig fra 2007, og også de andre i slekta jeg har vært på besøk hos med borhammeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggspørsmål:

Borhammer har oppgitt kapasitet. Flere steder står det som bordybde, men jeg antar det er bordiameter de mener? Det gir jo ingen mening at et middels dyr borhammer bare skal kunne lage f.eks. et 26mm dypt hull (eller hvorfor dybde skulle være begrenset i det hele tatt, det er vel boret som begrenser der...).

Begrensning på bordiameter gir mening (for meg, ihvertfall). Og ja - jeg har forstått at denne begrensningen er forskjellig ut fra materialet man skal borre i.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...