Gå til innhold

Garasje og sykkelparkering


Anbefalte innlegg

Som nevnt i en annen tråd, er jeg nå huseier med (liten) garasje. Sist var ca 14 år siden. 
Har behov for litt inspirasjon på sykkelparkering i garasje.

Det er en tråd gående på Discord-terrengsykkelforumet, men fint å få inn en her også. 
Hvordan har du løst det i din garasje?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bil også stå i garasjen? Og hvor mange sykler trenger å være lett tilgjengelige?
Vi har dobbelgarasje og etter mange år med ymse løsninger valgte jeg i fjor å kun ha en bil i garasjen om sommeren. I den ledige plassen har jeg da bygd et langt sykkelstativ.

I tillegg har jeg to sykler hengt på veggen (de syklene som brukes minst) med vanlige lastekroker fra byggebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stk SteadyRack, de fungerer utrolig bra. Veldig lett å trille sykkelen av/på stativet. (Et lite tips er å lese monteringsanvisningen før montering :classic_ohmy:, så slipper du å spekulere på hvor høyt de skal monteres.)

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. 
Har enkeltgarasje og ambisjoner om plass til bilen hele året. Så et opplegg innerst er å foretrekke. Har en sidedør, som gjør det enkelt å komme inn innerst.

Hvor mange sykler? Ja, skal vi se….

Seks voksensykler og to barnesykler. 
De to barnesyklene og to av voksensyklene er i bruk så og si daglig.

Det hadde jo vært elegant med et paternosteropplegg, men klarer ikke se for meg et slikt opplegg. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltgarasje her. Bilen er tett, så den får stå ute så lenge snø og is ikke er nært. 
Ingen stativ, sykler står lent mot benk og vegg. En henger til tider opp skal sies. 
bod for hverdagssykler i tillegg. Der er det såpass trangt at dekkhotell er vurdert…

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (14 timer siden):

Måtte google paternoster 😆 Har jo tatt sånn heis..Vil ikke det kreve mye plass hvis sykler skal passere hverandre slik?

Kanskje en forenklet versjon, hvor det ikke går opp og rundt - men sidelengs og rundt? Mer som på et renseri…kanskje. Tar nok uansett mye plass.


Mange gode tips på TS forumet, ja 👍

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er lurt å tenke sesong. Sikter meg inn på en løsning hvor sykler er enkelt å ta frem på sommeren og skiene på vinteren - fra samme område i garasjen. 
Må da finne på et godt opplegg for vinterlagring av syklene alt. skiene.

Fortsatt er det to året-rundt-sykler. 
 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (På 12.7.2023 den 22.17):

Tror kanskje det er lurt å tenke sesong. Sikter meg inn på en løsning hvor sykler er enkelt å ta frem på sommeren og skiene på vinteren - fra samme område i garasjen. 
Må da finne på et godt opplegg for vinterlagring av syklene alt. skiene.

Fortsatt er det to året-rundt-sykler. 
 

I min garasje har jeg løst lite plass med å henge opp sykler som brukes lite i taket. I mitt tilfelle er det barnesykler som eldstemann har vokst fra, og yngstemann fortsatt er for liten til. 

Dette betinger naturligvis opp mot 3m takhøyde for å få en behagelig frihøyde. 

Ski lagres i holdere inntil veggene. Sommerstid stabler vi sykler inntil skiholderne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster litt, men denne løsningen fra Stashed Products er et veldig fint system om man ønsker å optimalisere plassen: https://stashed-products.myshopify.com/

Kjøpte dette til en liten utvendig bod jeg har, som også er oppvarmet og brukes til snekring. Selv om prisen er høy får jeg i praksis brukt boden mye mer effektivt pga. fleksibiliteten. Ting kan lagres bak, sykler kan skyves ut av veien osv.

Samme system kan nok også lages selv ved hjelp av skinner for skyvedør og litt diverse fra Bauhaus. Regnet på det og så at det ble ca. 1/3 av prisen, men mye mindre gjennomført. Kvaliteten på Stashed varianten er meget høy.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...