Jump to content

Komme tilbake til gammelt nivå.


lkal

Recommended Posts

Jeg er akkurat fylt 60 år. Hadde i 2014-2016 noen veldig gode år treningsmessig. Hadde FTP på ca 320 watt. Kjørte 40 min intervaller opp mot 330-340w på rulle om vinteren. Gikk litt lei og treningen ble mindre, men har lagt på ca +-300 timer i året. Kunne kjøre bra watt de påfølgende årene, lavere men greit over 300w på en intervall økt.

Det har gått nedover og blitt 5 kg ekstra vekt, nå skal jeg være glad hvis jeg klarer tilsvarende økt på 270w. Jeg forbanner den dagen jeg begynte med watt målingen og fikk se med egne øyne forfallet.

Men mitt spørsmål er: Trente godt 2022, trener enda bedre nå i 2023 (500t) og satser på enda bedre 2024. Men merker lite økning i FTP watt, har bra punch i beina på kortere bakker/spurter. Er det mulig å komme tilbake til det nivået jeg hadde i 2015-2016 sesongen, eller er det toget gått. Tenker da på alderen min. Er det noen som har vært i tilsvarende situasjon og klart å komme tilbake til gammelt nivå? Har begynt å tvile.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 60, så jeg har ingen egen erfaring å komme med, men hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke hørt på noen andre heller. Jeg vil bare fyre løs dette; Man er individuell. Selv om en, eller mange, person(er) har resignert, og sier at det ikke er mulig du er ikke i starten av 50 åra lengere, så er ikke nødvendigvis det noen fasit i det hele tatt. Du får bare prøve, tro og se hva du klarer å få til! Av egen erfaring er det viktigste å tro. Hvis man begynner å tvile så må man bare finne måter å "lure seg selv" på med indre dialog, eller andre metoder. Jeg hadde vært mer interessert i å prøve å se på treningsopplegget. Hvis du kjører et relativt likt opplegg nå som da, så er det som funket for deg for 7+ år siden kanskje ikke det som funker nå. Men ikke resigner, med mindre du føler at det er veien du vil ta. 💪 (Og om det er veien du vil ta så er det helt greit det også. Men det høres ut som du fortsatt er sulten)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat rykket opp til klassen 60+ og har gjort meg noen erfaringer.

Kroppen responderer tregere på trening og du må legge inn en større innsats enn før. Ser at mange anbefaler styrketrening og jeg kan anbefale ukentlig økt(er) med knebøy. Det eneste jeg må være forsiktig med er å løpe fort eller på asfalt. Restitusjon og godt øl blir stadig viktigere. Med nok og rett trening vil bde FTP og Vo2 max kunne økes, men det kommer ikke gratis

Min anbefaling er, 20% knallhardt og 80% høy sone en. Varm godt opp føre du knaller til og tren Yoga/tøying og pass på midjemålet.

Mye styres genetisk, men jeg er overbevist om at ett godt kosthold og riktig trening gjør at man kan være aktiv syklist til etter 70år. På Oslo Triatlon så stilte eldste deltager i klassen M75+ og i Birken så er det mange ufint spreke oldiser.

Link to comment
Share on other sites

Gubben skrev (16 timer siden):

Mye styres genetisk, men jeg er overbevist om at ett godt kosthold og riktig trening gjør at man kan være aktiv syklist til etter 70år. På Oslo Triatlon så stilte eldste deltager i klassen M75+ og i Birken så er det mange ufint spreke oldiser.

Registrerte også 70+ deltagere på Jotunheimen Rundt. Da fokuserer man sikkert mer på tur-delen enn ritt-delen av turritt, men like fullt imponerende å gjennomføre en slik kraftprøve.

Link to comment
Share on other sites

Minnes denne kasusstudien av en norsk 80-åring med 50 ml/kg/min VO2maks.
 

Sitat

The man is in excellent cardiopulmonary fitness and is highly physically active. His cardiac and pulmonary functions are above expectations for his age, and his VO2max is comparable to that of an inactive 25-year-old and of a normal, active 35-year-old Norwegian man.

(...)

He has a lifelong history of endurance and strength-exercise training. Born and raised on a small farm in a roadless mountain region, his childhood was dominated by the vigorous manual labor of farm work, fishing, hunting, and berry harvesting, as well as exercise training. He has continued this lifestyle as an adult. He currently self-reports ~30 minutes of structured endurance and strength training 3 times/week, ~20 minutes of endurance training, including short durations with moderate-to-lactate threshold intensity, and ~ 10 minutes of strength training three times per week, mainly on the upper body and core with 10–12 repetitions per set. Each year, he takes a 7-day ski trip in the mountains and has competed in ultraendurance ski races.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (53 minutter siden):

Minnes denne kasusstudien av en norsk 80-åring med 50 ml/kg/min VO2maks.

Forstår jeg studien rett ved at han kun har 180min trening i uka? (30x3)+(20x3)+(10x3)=180

Han har åpenbart god base og gode gener, men resultatene viser at det ikke trenger være så komplisert. Effektive økter, god struktur, ikke for mye trening og nok restitusjon/søvn. Jevn forbedring over tid. Vil anta at han har en klassisk "jobben må gjøres"-holdning, slik mange som har drevet med kroppsarbeid har. Mange trener for hardt i noen år, uten egentlig helt vite hva de driver med, for så å gå lei eller blir skadet og dermed ende på sofaen i et par år/evigheten.

Litt anekdotisk. Hadde en oldefar (og andre familiemedlemmer) som hadde lignende livsstil. Han ble 96år. Såvidt jeg har forstått var han veldig sprek inntil han ble pensjonist og andre tok over gården/arbeidet. Da gikk det gradvis nedover. Fysioen min nevner ofte et par 80åringer på gymmet som har drevet med kroppsarbeid hele livet. Nå driver de litt med skogsarbeid og vekttrening. De er veldig spreke og ser ikke ut som de er 80år. Jeg har bekjente rundt 30-40år som er i dårligere fysisk forfatning.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Mye styres av livsstil.
Hvis man er overvektig, fester mye og ikke trener stort så eldes man fort og hardt.
Med gode gener, sunn livsstil og riktig trening så bør man kunne klare å holde seg sprek til man er godt over 70. Som nevnt over, jeg tror at treningen må bli mer polarisert og man må være nøye med restitusjon når man blir eldre

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Andreas skrev (29 minutter siden):

Litt anekdotisk. Hadde en oldefar (og andre familiemedlemmer) som hadde lignende livsstil. Han ble 96år. Såvidt jeg har forstått var han veldig sprek inntil han ble pensjonist og andre tok over gården/arbeidet. Da gikk det gradvis nedover. Fysioen min nevner ofte et par 80åringer på gymmet som har drevet med kroppsarbeid hele livet. Nå driver de litt med skogsarbeid og vekttrening. De er veldig spreke og ser ikke ut som de er 80år. Jeg har bekjente rundt 30-40år som er i dårligere fysisk forfatning.

Jeg har noen sånne anekdoter jeg også, blant annet farfar som er 89 år og gammel syklist. Har han med meg på hver sykkeltur:

image.jpeg.a2c69de98bdf1b2b2cb70ea5d35ad4c5.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg vipper snart 70-klassen , og har mye glede av bl.a. Stravasegment-jakt som avveksling til vanlig trening. Jeg er blitt tregere, så de korteste segmentene sliter jeg med å klare på samme nivå som tidligere.  Jeg har lagt inn mer styrketrening ( 2 ggr/uka hele året) som har gitt merkbar god effekt. 
Så det er godt mulig å holde godt nivå også etter 60+, også bedre i forhold til nivået man hadde noen år siden ( spørs jo litt hvor høyt det nivået var da). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...