Gå til innhold

Erfaring med blodpropp i leggen?


Anbefalte innlegg

Litt seriøst første tema på meg...

På søndag ettermiddag fikk jeg plutselig veldig vondt i foten. Krampeaktig. Prøvde mye rart for å bli kvitt det, men det ble ihvertfall ikke bedre. Selv å sykle tok ikke knekken på den. Så etter noe legebesøk i går ble det tatt noen prøver, og så flere prøver både her og der.. til slutt ble jeg sendt til sykehus for ultralyd over leggen. Nå viser det seg at jeg har fått blodpropp i leggen. Det var ikke inde innerste venene så det var ikke veldig farlig.  Fikk noe blodfortynnende som liksom skal løse proppen i løpet av halvannen måneds tid. Jeg ble oppfordret til mest mulig fysisk aktivitet. Men nevnte ingenting om at jeg er påmeldt 2 ultradistanser i nærmeste fremtid. Den første starter søndag på Tolga.  Jeg drar uansett dit så får jeg se hva jeg gjør, om jeg starter og hvordan jeg i så fall legger det opp. Er det uansvarlig, naivt og det som værre er å stille på et 1000km bikepacking-ritt med den diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk svar om at enkelte ting har potensielt såpass alvorlige konsekvenser at man bør ta det med fagfolk framfor forumsynsing.

Dette skal avgjøres av en lege med kompetanse og tilgang til journalen din. Ville prøvd å få et svar med de som har utreda deg.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (8 timer siden):

Svaret der var "ingen restriksjoner på fysisk aktivitet". Så lenge det ikke forsterker smerter. Men jeg spurte selvfølgelig ikke om 18 timer sykling pr dag.

Uten sammenligning forøvrig, men "ingen restriksjoner" var det samme svaret jeg fikk etter at det hadde gått 6 uker siden kragebenet knuste. Jeg tenkte den gang at hadde legen ment restriksjoner med forbehold, så hadde han sagt det. Osteopaten sa derimot at jeg skulle trene til ubehag (hvilket er normalt) og kunne trene til smerte, men aldri forbi. Kanskje det kan være en god rettesnor underveis på ultraen?

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over alt det der. Nå er det sånn at foten er jævlig vond om morgenen. Og det jeg gjør for å "få den i gang" er å sette meg på sykkelen å tråkke noen minutter. Så jeg er i min beste tilstand akkurat mens jeg sykler. Det taler jo for å sykle mest mulig, men med fokus på ernæring og drikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet ved en venetrombose i leggen er helt og holdent tilrådelig, slik du har fått beskjed om. Det man naturlig nok er redd for er at trombotisk materiale fra leggen løsner, blir fraktet videre til lungekretsløpet og kiler seg fast i lungearteriene. Det er mindre behagelig. I og med at du har fått beskjed om at det ikke er en dyp vene som er rammet, vil også tromben være kun av en viss størrelse og berøres i mindre grad av muskulaturen rundt, i motsetning til en dyp trombose, hvor massiv aktivitet i muskulaturen i verste fall kan bidra til at trombotisk materiale løsner. Tidsperspektivet er også av betydning, da lengre tid fra det inntraff vil være mindre sannsynlig med komplikasjoner. I tillegg er du medisinert med såkalt blodfortynnende, som vil bidra til at oppløsningsprosessen går raskere.

Når det er sagt, så hadde ikke jeg tatt sjansen uten å kjenne til nøyaktig plassering av tromben og størrelse. Jeg ville absolutt konferert med fastlege, som vil ha den nødvendige dokumentasjonen fra undersøkelsene, og kan svare ut fra det.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første post i nytt forum! 

Jeg har hatt det samme. Har du åreknuter? Er sabla vondt de første dagene. Proppen løste seg opp hos meg ja. Men tror jeg tok medisin i dobbel varighet (3 mnd).

Åreknutene gikk fra veldig synlig til nesten ikke synlig, men ser at det er på retur nå etter 2 år.

I og med at det er i de ytre venene så er sannsynligheten veldig liten, men ikke 0, på at den kan løsne og finne veien der man ikke vil ha det.

Som det sies, ring en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer( Viggo) startet rittet, men med en del tekniske problemer og mye mere hikebike enn vi alle trodde brøt han (fyren kunne jo nesten ikke gå). Pluss at han måtte rekke tcr... 

Men det fine var at all syklingen så godt som kurerte leggen, etter BM gikk han helt fint, og smertene var nesten fraværende.

Så langsykling blir kanskje heretter anbefalt som kur for blodpropp i leggen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...