Gå til innhold

Hva har jeg rota meg borti?


Anbefalte innlegg

Covid slo til i sommer, og det tar litt tid å komme ovenpå. Ikke lystbetont å sykle rolig tur med 160 i snittpuls, så jeg tar en liten pause, så kroppen kommer seg igjen. 

 

Enter "jeg trenger å lakke ramma fordi det er noen sår og rust i sårene". Skulle jo bare sende inn og så får "noen" fikse det. Så skjedde det at jeg fant ut at jeg skal gjøre alt sjæl. 

Fant ut at Duxola faktisk funker - hvis man bare er sykt rask med å pakke inn i plast og ikke venter for lenge før man pakker ut. For da får vi overflaterust. Og det vil vi jo ikke ha pga lakken. Og fikk jeg det? Jepp! Kommer jeg til overalt for å fjerne overflaterust? Nei. Har jeg sandblåserutstyr for å komme til? Neeh. Faen. 

Jaja, leste om noe som heter sodablåsing. Lite investering, mulig nok funksjon? 

Bilder kommer

Åja, ramma er en Starling Murmur fra 2020. Er så fet at den blir i stallen en stund til. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå MÅ jeg fullføre! Har bestilt grunning og klarlakk - begge 2-komponent. Er bare sykt usikker på farge. Og vurderer å skaffe meg dekalkutter for å lage sjablonger til dekaler. 

Forskjellige farger på ramme/bakramme? Lakke gaffel også? Gå bananas på sjablonger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 12.8.2023 den 10.05):

Ja til alt? 

Eksempler: https://instagram.com/savethepostalservice?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Hvilken type grunning og klarlakk har du bestilt? 

Can I get an Amen? 😄

Jeg elsker jo Cannondale-rammene til EF Education så dette var bare ENDA bedre!

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 time siden):

Hjemmelagde «Berd-eiker» står det jammen respekt av!

Gleder meg til å se fortsettelsen!

Gleder meg også. Venter på litt verktøy for å avrunde eikehullene i navet, men det er bestilt fra aliexpress.. Tar litt tid. Har seriøst vurdert Berd-verktøy, men koster en del flus. Har lurka rundt på forumet på MTBR og har avventet andres erfaringer.

baroudeur skrev (På 12.8.2023 den 10.05):

Ja til alt? 

Eksempler: https://instagram.com/savethepostalservice?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Hvilken type grunning og klarlakk har du bestilt? 

Ikke så fan av slik maximering, akkurat.

Har snart fått av all lakken, noe som har vært et sant hælvete. Har brukt duxola, som har fungert greit med riktig teknikk, som har vært: på med tjukt lag på lite område, og så pakke inn med plastfolie fort som bare faen. og så vente. Og når man har ventet en stund, finner man ut at 20% ikke går av, så man går på igjen. Klarlakken har vært ganske solid noen steder, og samme med pulverlakken, noe som har gitt utfordringer. I tillegg er det noe som oksiderer under der, så jeg får lett overflaterust med duxola. Så den må jo av før grunning. Er det lett inni kriker og kroker? - NEI! Har kjøpt sodablåseutstyr, som tar overflaterusten ganske greit, men kompressoren min er litt pinglete. Bør ha 180l/m luftstrøm for å få nok kraft på sodaen. Blir bare salt og CO2 ved riktig bruk, og skal funke bra da. Og man kan bare spyle vekk saltet (natriumkarbonat) etteprå. Vurderer nesten en litt kraftigere kompressor og selge den jeg har på Finn. 

Har bestilt meg en Silhouette Portrait dekalkutter på Finn, og Starling var så snille at de sendte meg vektorfiler for å kunne lage sjablonger til å lakke dekaler. det var ålreit pluss. Vurderer kanskje å lage en flokk med stærer å ha på gaffelen, men det fordrer at jeg får sodablåsingen til å funke skikkelig, for der er det steder jeg ikke vil knote til.

Fattern donerte et partytelt jeg kan bruke til å lakke i, bare drar presenning rundt og så blir det lakkebod.

En ting til: skal jeg fjerne kabelfestene for bakgiret? Det er jo ("bare") litt vinkelsliping og pussing, og jeg er trådløs uansett.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...