Gå til innhold

Vekt og billige Rock Shox-gafler


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en brukt og rimelig hardtail til junior på Finn, som jeg har "pusset opp" til å bli en riktig fin sykkel. Noen brukte deler fra reservedelskassa har den også fått (krank, cockpit), og det neste blir noe bedre bremsehendler som jeg har liggende.

Men Rock Shox-gaffelen lurer jeg litt på. Sykkelen veier nå 12,3 kg og virker nesten framtung. Jeg antar at den rimelige RS-gaffelen har kronerør i stål, som betyr litt ekstra vekt (har ikke veid den). Er det også slik at innebeina med sånn blank coating også er stål? Vil en RS-gaffel med svarte innerbein og alu-kronerør veie vesentlig mindre? Skal ikke legge all verdens kroner i ny gaffel, men tenkte å jakte litt på et bedre alternativ på Finn.

Skjermbilde 2023-08-21 kl. 12.22.26.png

Endret av tron
bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (3 minutter siden):

Ja, sist gang jeg pusset opp en hardtail til han (den gang med 26"-hjul, nå 27,5") byttet jeg en Suntour-gaffel med en gammel SID jeg hadde liggende. Vektbesparelse 1 kg!

Problemet er at ny gaffel med merkbar vektbesparelse koster uforholdsmessig mye. Er liksom ikke mye fint man får til 4-5000 nå 😞
Ville anbefalt å funnet noe pent brukt ja.

Og, fin juniorsykkel!

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerbeina er i aluminium. Hadde de vært forkrommet, hadde de vært i stål - disse er hard-anodiserte (gråbrun).

Dessverre koster disse kiloene en god del å fjerne, da de tunge gaflene er tunge fordi de har billige deler og mye olje, og det koster mye å skvise det ut, teknologisk sett/produksjonsmessig - ikke bare materialkost. Er vel greiest å holde øynene åpne på Finn etter en SID eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bildet som lyver litt, Kristian. Disse innerbeina er speilblanke, så da er det vel forkrommet stål, da. 
 

Aktiverer Finn-radaren, jeg, så filtrerer jeg vekk disse forkrommede innerbeina. Skal ikke legge mye kroner i dette, så får vi se hva som dukker opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det før, men magnettesten avslørte stålet her. En tung jævel av en gaffel. Dette kommer til å gnage i sjela helt til jeg ramler over et bedre alternativ. Mulig det må inkludere nytt nav/hjul, siden denne har gammeldags QR.

Spørsmål: Kan alt av Rock Shox bygges ned mht. slaglengde? Hender seg jo at det dukker opp en 130mm-ish gaffel på Finn av OK kvalitet, så jeg trenger kanskje ikke se etter 100mm spesifikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 time siden):

Spørsmål: Kan alt av Rock Shox bygges ned mht. slaglengde? Hender seg jo at det dukker opp en 130mm-ish gaffel på Finn av OK kvalitet, så jeg trenger kanskje ikke se etter 100mm spesifikt?

Sjekk delekatalogen:

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/spare-parts/spare-parts-catalog/2023-rockshox-spare-parts-catalog.pdf

... for aktuell modell, så røper den ganske ofte om det fins enten justerbar vandring, eller utskiftbare deler som endrer vandring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...