Gå til innhold

Batteripakke (DIY?) til lykter


Eirikur

Anbefalte innlegg

Jeg har flere Magicshine på 1000 lumen med rund plugg, samt en eldre 2000 lumen med oval plugg.

Batteripakkene til Magicshine er elendige og taper seg fort. Kan ikke stole på dem når et batteri går tomt etter én time og et fulladet reservebatteri på tur går tomt etter 5 min...

Men det hadde vært kjekt å kunne bruke disse lyktene videre, framfor å kjøpe nye. Særlig den på 2000 lumen.

Et alternativ er å kjøpe nye batteripakker, men for å ha større kontroll og utskiftingsmulighet, ville det beste være å lage egne pakker. Mener det var en tråd om det på gamleforumet.

Det er kanskje noen som har erfaring og kan dele pakker og specs som fungerer? Særlig en pakke som kan kjøre 1000 lumen, med veksling opp til 2000 lumen, 2-3 timer.

Noen som ellers har prøvd å skifte plugg på lyktene? Eller forsøkt å åpne batteripakkene til Magicshine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt  en rekke MS lykter , og er enig i at batteripakkene til Magic Shine taper seg fort. Dette gjelder tidligere utgaver.

De nye som sitter i Monteeer 8000 ( som jeg selv har ) er av ypperste kvalitet. De har satt inn 4 stk Samsung 50E som gir deg en kapasitet på 10 000 mah. Den har også rund plugg. De er så gode at du sannsynligvis vil være pensjonist før batteriene gir seg.

______________________

Alternativt kan du bygge din egen batteripakke. Denne her har plass til 4 stk 18650 batterier , som gir deg en kapasitet på ca 7000 mah. Denne  har plass til 6 batterier , som gir deg en kapasitet på ca 10 500 mah.

I tillegg trenger du batterier. LG MJ1 er sannsynligvis det beste som er mulig  å få tak i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye erfaring, men det er mulig å få billige BMS-kretser tilpasset aktuell mengde celler og spenningsnivå. Utfordringen er å punktsveise sammen cellene. Du kan prøve å lodde men det blir som oftest for dårlig. Jeg har kjøpt en egen punktsveisemaskin fra Keen Lab; https://www.keenlab.de/index.php/portfolio-item/kweld/

Et annet (billigere) alternativ er å finne ferdiglagde holdere slik som de AGT lenker til. Da kan du finne akkurat den formfaktoren du trenger og passende oppbevaring i ramme o.l. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (22 timer siden):

Har selv hatt  en rekke MS lykter , og er enig i at batteripakkene til Magic Shine taper seg fort. Dette gjelder tidligere utgaver.

De nye som sitter i Monteeer 8000 ( som jeg selv har ) er av ypperste kvalitet. De har satt inn 4 stk Samsung 50E som gir deg en kapasitet på 10 000 mah. Den har også rund plugg. De er så gode at du sannsynligvis vil være pensjonist før batteriene gir seg.

______________________

Alternativt kan du bygge din egen batteripakke. Denne her har plass til 4 stk 18650 batterier , som gir deg en kapasitet på ca 7000 mah. Denne  har plass til 6 batterier , som gir deg en kapasitet på ca 10 500 mah.

I tillegg trenger du batterier. LG MJ1 er sannsynligvis det beste som er mulig  å få tak i.

 

 

Takk for svar alle sammen. 

Er det noen indikator for hvor mye batterikapasitet som er igjen på batteriet under bruk? Både på den Magicshinepakka og de Aliboksene? Er også litt lei av å kjøre i blinde uten å vite om det holder hjem...

Er de Aliboksene tette nok for sykkelbruk i regnvær?

Ferdige batteripakker kan jo være aktuelt om de er gode nok.

Digresjon: Har en Ledlenser hodelykt jeg bruker til langrenn. Der er det bare å åpne batterilokket og bytte batteriet om det blir dårlig. Man kan da også ha med ekstra batterier og enkelt bytte ved skikkelig langtur. Billig løsning å ha ekstrabatterier da. Burde vært standard! 

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet frem til  batteripakken som XXL selger. Her sitter det 4 stk 21700 batterier. Hvis det er Samsung 50E ( forhør deg på XXL ) så sier jeg bare  ...løp og kjøp.... Bla deg frem i de bildene , så ser du at det er batteri indikator. Skal inrømme at jeg aldri har brukt den funksjonen , da  batteriene er festet til ramma.

Er også indikator på de Ali boksene. Har syklet med de i regnvær , og de er pottetette.

 

________

Det som er så fint med de boksene fra ALi som jeg har linket til , er at du kan ha med ekstra batterier med på tur. Skulle du gå tom , så bare tar du ut de batteriene som sitter i boksen , og bare putter inn nye. Det holder med at du tar med 2 ekstra  batterier ( har prøvd , og det funker - batterikapasiteten går da ned til 3500 mah)

Endret av AGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (12 timer siden):

Har funnet frem til  batteripakken som XXL selger. Her sitter det 4 stk 21700 batterier. Hvis det er Samsung 50E ( forhør deg på XXL ) så sier jeg bare  ...løp og kjøp.... Bla deg frem i de bildene , så ser du at det er batteri indikator. Skal inrømme at jeg aldri har brukt den funksjonen , da  batteriene er festet til ramma.

Er også indikator på de Ali boksene. Har syklet med de i regnvær , og de er pottetette.

 

________

Det som er så fint med de boksene fra ALi som jeg har linket til , er at du kan ha med ekstra batterier med på tur. Skulle du gå tom , så bare tar du ut de batteriene som sitter i boksen , og bare putter inn nye. Det holder med at du tar med 2 ekstra  batterier ( har prøvd , og det funker - batterikapasiteten går da ned til 3500 mah)

Den batteripakken var utsolgt overalt, med unntak kanskje i Moss.

Prøvde å søke litt rundt etter hvilken type batterier som sitter i den. Et treff tydet på "4*TESLA21700".

Hvor er det ellers anbefalt å kjøpe løse batterier hvis man lager selv? Og må vel også ha en lader av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg søkte også før jeg kjøpte Monteer 8000 lykta. Tror det var en representant fra MS som opplyste på en YouTube kanal at det var Samsung 50E.

__________

Nkon er vel størst i Europa på batterier. Ikke kjøp Protected , kjøp Unprotected batterier.

Hvis du tar sjansen , så kan du gjøre et kupp , ved å kjøpe batteriene fra AliExpress. Bruk søkeord som "Original" eller "Genuine" . Sjekk også om de legger ut screenshot av test , + tilbakemeldinger fra de som har kjøpt batteriene. Det er en del som selger fake batterier der. Kjøpte selv batterier fo noen år siden , og klarte å få ekte vare.

__________

Har både Opus BT-C3100 + XTAR VC4S ladere . Begge er kjøpt på AliExpress

__________

Anbefaler også kjøp av disse små beholdere for 18650 batterier. Kjekt å ha med på tur som reserve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe løse celler av meg sammen med batteriboksen :classic_wink:

Du kan bruke Magicshine-laderen du allerede har til den gamle lykten, såfremt den er for samme antall celler i serie. Du plugger den bare inn i den runde pluggen på batteriboksen.

Hvis du lader cellene løst så kan du få bedre balansering. Jeg lagde meg et oppsett der jeg kunne balansere cellene med en smart lader, men det er nok ikke nødvendig å ta det så langt.

Endret av arne_and
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør være mulig. Kvalifisert gjetting: Hvis man vet hvor mange watt LED(ene) forbrenner per lumen kan det regnes ut, det spørs hvilken LED de har brukt i lykten. Søkte kjapt på nettet, et treff mente 550-850 watt per lumen var vanlig på lommelykter. Da blir det 1.8 mW til 1.2 mW strømforbruk, antageligvis ved full effekt(?) Ikke sikkert det skalerer lineært hvis man skrur ned lysstyrken.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (På 24.8.2023 den 8.40):

Har funnet frem til  batteripakken som XXL selger. Her sitter det 4 stk 21700 batterier.

Er det USB-C? Tviler, siden de bare skriver «USB». Kanskje ikke det viktigste, men hadde vært veldig hendig siden jeg har flere USB-C ladere både hjemme og på jobb 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med magicshine sine batteripakker nå er at designet på ledningen fra batteripakken til lykta er dårlig. Har hatt to reklamasjoner på monteer 6500 fordi det ble ledningsbrudd/kortslutning inne i kabelen. (Altså denne kabelen: https://www.xxl.no/magicshine-mj-6271-battery-cable-for-mj-6118-battery-cell-batterikabel/p/1188374_1_style)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (16 timer siden):

Ja, det bør være mulig. Kvalifisert gjetting: Hvis man vet hvor mange watt LED(ene) forbrenner per lumen kan det regnes ut, det spørs hvilken LED de har brukt i lykten. Søkte kjapt på nettet, et treff mente 550-850 watt per lumen var vanlig på lommelykter. Da blir det 1.8 mW til 1.2 mW strømforbruk, antageligvis ved full effekt(?) Ikke sikkert det skalerer lineært hvis man skrur ned lysstyrken.

Her er det mye feil. 550 watt per lumen stemmer definitivt ikke, en lykt som leverer 2000 lumen bruker ikke 1 MW! Dessuten er utregningen feil, 1.8 mW er mye mindre enn 850 watt, mens lykter bruker tusenvis av lumen så det skulle vært omvendt. Strømforbruk regnes normalt i ampere, ikke watt.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreksjon, leste selvfølgelig 550 lumen per watt, men det gikk litt fort på tastaturet 😟 Utregningen står jeg ikke inne for. Mener å huske en kraftig LED-diode brukte 2-3 W da jeg så på det for 15 år siden, mulig strømforbruket har gått opp med kraftigere lys og bedre kjøling?

Å regne i watt eller ampere er vel smakssak? Hvis det er gitt hvilken spenning som brukes kan det gi mening med ampere, men synes det er penere med enheter som watt og lumen siden de sier noe om hvor mye effekt som faktisk brukes og hvor mye lys som faktisk leveres. Blir vel fort for spesielt interesserte å sammenligne amperetimer på batterier med ulik nominell spenning? 🤨

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at watt vs ampere var unødvendig kverulering :classic_laugh: men batteripakkene oppgis ofte i mAh, ikke Wh.

550-850 lumen per watt, da gir det mer mening ja. Da skulle det stått 1,8-1,2 mW/lumen. Det gir ca 3 W for en lykt på 2000 lumen. Magicshine-pakken oppgis til 10,0 Ah, 7,2 V. Det betyr neppe 72 Wh siden spenningen faller noe, men la oss si 70 Wh. Da burde den kunne drive lykta i over 20 timer, det høres i overkant mye ut. Jeg har brukt den med en 4000 lumenlykt og er aldri i nærheten av å bruke den opp på en stitur, men jeg kjører aldri lenge på full styrke.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AGT skrev (På 1.9.2023 den 10.38):

 Som bekreftes  her. Bla nedover på siden .

Pakken koster hele 150 $ i US. XXL har alltid vært gode på priser.

Nå har jeg bestilt denne pakka.

Og overgang fra Tyskland fra den ovale pluggen på 2000 lumen lykta til rund.

Men likevel føler jeg for å ha litt bedre kontroll på batterifronten. Har bestilt 4 og 6 cellers pakker fra Ali.

Men batterier sliter jeg mer med å finne. Søkt på Samsung 50e og LG mj1. Ser ut som man må ha button top i de pakkene? Klarer ikke helt å finne en nettbutikk som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4 og 6 cellers batteri pakkene som jeg har linket til, er designet for 18650 batterier. Samsung 50e er av type 21700 som er fysisk større , og vil ikke passe i de boksene. LGmj1 er 18650 , og er riktig størrelse.

Det finnes bokser til 21700 batterier , men de må du finne fram til selv.

https://i.imgur.com/1e7uGEU.png

 

Jeg bruker ikke button top , men det er mulig at de også passer. Hvis ikke er det bare å røske toppen  bort.

 

Det har vært en kraftig pris økning på batterier de siste årene. Jeg har allerede foreslått at du søker på AliExpress. Fullt mulig å få ekte batterier til hyggelig pris. Kjøp 2 eller 4 stk. Test kapasiteten på de.  Er de ekte , er det bare å kjøpe flere.  Bruk PayPal , så kan du kreve pengene tilbake , hvis det er fake batterier.

Endret av AGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har gamle 3 MS lykter , med medfølgende batteripakke. Tror ikke noen av batteripakkene overlevde en sesong.

Legger ut langtids test av LG MJ1. Som dere ser , så har den etter ca 700 ladesykluser nesten ikke mistet kapasitet i det hele tatt. Tipper den er god for bortimot 3000 ladesykluser.

 

LG MJ1 700 cycles.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...