Gå til innhold

Matoppbevaring i skuffer og skap


Anbefalte innlegg

Det dumpet ned nyhetsbrev fra Clas Ohlson med tilbud på oppbevaringsbokser til mat.

Kanskje man skulle fått orden i skuffene med uniformt utseende og linet oppstilling?

Noen som faktisk har gjort dette? Blir det bedre enn å ha ting i originalemballasje? Hvor går grensen for at det er verd at noe får egen boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkte en del på dette selv. Det ser jo veldig flott og fancy ut på reklamebildene.

En ulempe er at datomerkingen forsvinner jo når man hiver originalemballasjen, så bør kanskje ha på teipbit og skrive utløpsdato med tusj.

En annen ulempe er påfyll av nytt mel oppå gammelt mel for eksempel. Det i bånn blir andri brukt og alt melet kan bli dårlig.

Mat selges i ulike volum (og ulike varer har forskjellig massetetthet), så å finne «perfekt» størrelse på beholdere kan kanskje være litt hjernetrim.

Glass virker litt mer renslig (?), men kan knuse. Plast kan kanskje bli litt udelikat etterhvert.

Å kunne se maten er en fordel med gjennomsiktige beholdere. For å få utbytte av det krever det kanskje at maten stables litt strategisk i skap og hyller slik at man kan se innholdet, altså ikke skjuler hverandre? Ellers går kanskje vinningen opp i spinningen.
 

Personlig tror jeg det kan være fint med gjennomsiktige beholdere på benken til pasta og ris. Kanskje i skuffen til frokostblanding. Men vet ikke. For som sagt ser det fint ut på bildene med alle disse gjennomsiktige matbeholderne, men lurer på hvor stor nytten egentlig blir i en normal hverdag 🙄 Hører gjerne andres meninger, for det er spennende tema 😁

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at man med disse boksene jo må ta matvarene utav originalemballasjen hver gang man fyller på. I stedet kunne man jo bare latt originalemballasjen stå. 🤨 Så føler det blir litt dobbelt arbeid.

Mitt problem er at jeg ikke finner ut hva slags mat jeg har eller hva jeg skal spise. Da er det kanskje bedre å gjøre noe med hyllene eller planlegge/få oversikt på annet vis? Tror ikke det hjelper med så mye å stable gjennomsiktige bokser i et skap (i mitt tilfelle) fordi de uansett vil skjule hverandre 🙃

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (10 minutter siden):

En annen ulempe er påfyll av nytt mel oppå gammelt mel for eksempel. Det i bånn blir andri brukt og alt melet kan bli dårlig.

Jeg fyller mel over i egne bokser. Det blir mye mindre søl. Med mel i papirposer renner det fort ut litt i bunn og det blir gjerne noe søl ved kanten når jeg bruker melet. Bruker som regel opp alt melet før jeg vasker boksen og fyller deretter opp igjen.

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bokser i kjøleskapet og det funker bra. En til pålegg i bruk, en til tubepålegg (legger åpnet og uåpnede tuber hver sin vei) og en boks for uåpnet pålegg.

Ser for meg at når man reserverer mye plass i skuffer og skap med boksene, så kan det bli trangt for det som ikke er i bokser...

Ønsker nytt kjøkken med mere skapplass. Kunne kanskje startet med en opprydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker plastbokser i hovedsak til mel - pga diverse mage/intoleranser/allergier så lager vi alt av brød-relatert hjemme, og da blir det en god del forskjellige typer mel som det er greit å ha god kontroll på. Og papirposer er notorisk på å lekke OG få besøk av biller og annet. Tette bokser holder fuktinnholdet stabilt og bra. Og når boksene har samme formfaktor og utnytter høyden i dype skuffer helt ut, så får man effektiv oppbevaring. Ingenting er så irriterende som å lukke en skuff  og merke at den flerrer opp en papirpose som var akkurat litt for høy...

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har en miks av noen få egne beholdere og originalemballasje for tørrmaten.

Hvetemel har egen boks, da papirposen er elendig over litt tid. Normalt går det bare litt mel av gangen, så en 2 kg pose holder en stund. For andre meltyper i mindre poser ‘klemmer’ vi posen ned i egne beholdere. Fungerer bra.

Ris kjøper vi i poser på 2-5 kg og heller over i en mindre beholder. 
For spaghetti dukket det opp en tupperware beholder en gang for lenge siden. Funker faktisk bra.

Müsli/granola lager vi selv, så den har jo da selvfølgelig en egen beholder.

Det meste annet er i orginalpakkene. Mye av det er kategorisert i litt større bokser i kjøkkenskuffene, spesielt det som er i poser (mandler, solsikkekjerner, linfrø, etc.)

Maten i kjøleskapet er nesten uten unntak i originalemballasje, men en del er kategorisert i bokser. Noe av pålegget får en ekstra pose rundt seg, sånn som salami. De fleste sånne ‘åpne/lukke-flere-ganger-plastemballasje’ fungerer dårlig for oss.

Etter at vi flyttet for litt siden er vi så heldige å ha god plass på kjøkkenet og i kjøleskapet (så lenge det varer….).

 

  • Thanks 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...