Eirikur Posted August 22, 2023 Posted August 22, 2023 Det dumpet ned nyhetsbrev fra Clas Ohlson med tilbud på oppbevaringsbokser til mat. Kanskje man skulle fått orden i skuffene med uniformt utseende og linet oppstilling? Noen som faktisk har gjort dette? Blir det bedre enn å ha ting i originalemballasje? Hvor går grensen for at det er verd at noe får egen boks? Quote
York Posted August 22, 2023 Posted August 22, 2023 (edited) Har tenkte en del på dette selv. Det ser jo veldig flott og fancy ut på reklamebildene. En ulempe er at datomerkingen forsvinner jo når man hiver originalemballasjen, så bør kanskje ha på teipbit og skrive utløpsdato med tusj. En annen ulempe er påfyll av nytt mel oppå gammelt mel for eksempel. Det i bånn blir andri brukt og alt melet kan bli dårlig. Mat selges i ulike volum (og ulike varer har forskjellig massetetthet), så å finne «perfekt» størrelse på beholdere kan kanskje være litt hjernetrim. Glass virker litt mer renslig (?), men kan knuse. Plast kan kanskje bli litt udelikat etterhvert. Å kunne se maten er en fordel med gjennomsiktige beholdere. For å få utbytte av det krever det kanskje at maten stables litt strategisk i skap og hyller slik at man kan se innholdet, altså ikke skjuler hverandre? Ellers går kanskje vinningen opp i spinningen. Personlig tror jeg det kan være fint med gjennomsiktige beholdere på benken til pasta og ris. Kanskje i skuffen til frokostblanding. Men vet ikke. For som sagt ser det fint ut på bildene med alle disse gjennomsiktige matbeholderne, men lurer på hvor stor nytten egentlig blir i en normal hverdag 🙄 Hører gjerne andres meninger, for det er spennende tema 😁 Edited August 22, 2023 by York Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
York Posted August 22, 2023 Posted August 22, 2023 En annen ting er at man med disse boksene jo må ta matvarene utav originalemballasjen hver gang man fyller på. I stedet kunne man jo bare latt originalemballasjen stå. 🤨 Så føler det blir litt dobbelt arbeid. Mitt problem er at jeg ikke finner ut hva slags mat jeg har eller hva jeg skal spise. Da er det kanskje bedre å gjøre noe med hyllene eller planlegge/få oversikt på annet vis? Tror ikke det hjelper med så mye å stable gjennomsiktige bokser i et skap (i mitt tilfelle) fordi de uansett vil skjule hverandre 🙃 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
janbanan Posted August 22, 2023 Posted August 22, 2023 York skrev (10 minutter siden): En annen ulempe er påfyll av nytt mel oppå gammelt mel for eksempel. Det i bånn blir andri brukt og alt melet kan bli dårlig. Jeg fyller mel over i egne bokser. Det blir mye mindre søl. Med mel i papirposer renner det fort ut litt i bunn og det blir gjerne noe søl ved kanten når jeg bruker melet. Bruker som regel opp alt melet før jeg vasker boksen og fyller deretter opp igjen. 1 Quote "I never understood wind"- Donald Trump
Panda Posted August 22, 2023 Posted August 22, 2023 Så dere kjøper en beholder til et produkt som allerede er i en beholder. God dag mann økseskaft. 3 Quote
York Posted August 22, 2023 Posted August 22, 2023 Får litt følelsen av at «noen må jo holde økonomien i gang». Men det gjelder også svært mye annet dilldall vi kjøper 🙂 1 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
arne_and Posted August 23, 2023 Posted August 23, 2023 Jeg tror det er mer trend (rydderevolusjonen) enn faktisk nytteverdi. Quote
langen Posted August 23, 2023 Posted August 23, 2023 Vi har noen clasern-bokser i kjøleskapet. Funker bra - blir litt som skuffer som er enkle å ta ut. Veldig deilig å ta ut feks ostepålegg-boksen istedenfor å strekke armen bakerst for å få tak i den ridderosten du er keen på... Quote
Eirikur Posted August 23, 2023 Author Posted August 23, 2023 Har noen bokser i kjøleskapet og det funker bra. En til pålegg i bruk, en til tubepålegg (legger åpnet og uåpnede tuber hver sin vei) og en boks for uåpnet pålegg. Ser for meg at når man reserverer mye plass i skuffer og skap med boksene, så kan det bli trangt for det som ikke er i bokser... Ønsker nytt kjøkken med mere skapplass. Kunne kanskje startet med en opprydning... Quote
andersar Posted August 24, 2023 Posted August 24, 2023 Vi bruker plastbokser i hovedsak til mel - pga diverse mage/intoleranser/allergier så lager vi alt av brød-relatert hjemme, og da blir det en god del forskjellige typer mel som det er greit å ha god kontroll på. Og papirposer er notorisk på å lekke OG få besøk av biller og annet. Tette bokser holder fuktinnholdet stabilt og bra. Og når boksene har samme formfaktor og utnytter høyden i dype skuffer helt ut, så får man effektiv oppbevaring. Ingenting er så irriterende som å lukke en skuff og merke at den flerrer opp en papirpose som var akkurat litt for høy... Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Chalshus Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Bruker Cambro bokser i gastronormstørrelser til mel og større tørrvarer. Mindre beholdere i plast til småtteri. Renslig, lufttett og holdbart. Skriver hva det er på en etikett og teiper på. 1 Quote
Furu Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 Vi har en miks av noen få egne beholdere og originalemballasje for tørrmaten. Hvetemel har egen boks, da papirposen er elendig over litt tid. Normalt går det bare litt mel av gangen, så en 2 kg pose holder en stund. For andre meltyper i mindre poser ‘klemmer’ vi posen ned i egne beholdere. Fungerer bra. Ris kjøper vi i poser på 2-5 kg og heller over i en mindre beholder. For spaghetti dukket det opp en tupperware beholder en gang for lenge siden. Funker faktisk bra. Müsli/granola lager vi selv, så den har jo da selvfølgelig en egen beholder. Det meste annet er i orginalpakkene. Mye av det er kategorisert i litt større bokser i kjøkkenskuffene, spesielt det som er i poser (mandler, solsikkekjerner, linfrø, etc.) Maten i kjøleskapet er nesten uten unntak i originalemballasje, men en del er kategorisert i bokser. Noe av pålegget får en ekstra pose rundt seg, sånn som salami. De fleste sånne ‘åpne/lukke-flere-ganger-plastemballasje’ fungerer dårlig for oss. Etter at vi flyttet for litt siden er vi så heldige å ha god plass på kjøkkenet og i kjøleskapet (så lenge det varer….). 2 Quote /Stig
Recommended Posts