Jump to content

Burde sykler vært registreringspliktige?


York

Recommended Posts

Selvbetjent registrering av sykler burde være en tjeneste som leveres av det offentlige. Registrering i et slikt register burde vært et krav for å få igjen tyveri på forsikring.

Biler må registreres. Våpen må registreres. Hus må registreres. Småbåter måtte inntil noen år registreres, men er nå frivillig, og skaper mye problemer når det kommer drivende båter (for eksempel etter uvær) siden man ikke vet hvem eieren er og om man skal sette i gang leteaksjon. Det gjør det også lettere for tyver å stjele og omsette båter.

Det bringer oss inn på sykler. Det er et stort problem at sykler stjeles. Sparkesyklene i byen har begynt å få skilt. Alle andre kjøretøy har skilt, da tenker jeg det er på tide at syklistene får det også! (FOMO)

Det koster ikke mye å ha et selvbetjent statlig register. Bare kopier hvordan bikeindex.org fungerer. Kobl opp med altinn eller whatnot og registrer rammenummeret. Gjør det frivillig å henge på et skilt eller klistremerke som gjør rammenummeret synlig, hvis du ønsker det. Gjerne med en QR-kode som kan skannes for å se om sykkelen er stjålet. Sykkelen kan skannes av politi, folkene i gata eller når tollerne beslaglegger dem på vei over grensa.

Men registeret bør være 100% selvbetjent av brukerne, for minimal kostnad for samfunnet, og man kan lett overføre eierskap av en sykkel til andre. Mitt argument for at det bør være et statlig og offentlig register, er at ikke noen aktør skal eie rettighetene til sykkelregisteret. Eller eventuelt forvaltes av en veldedig organisasjon som for eksempel syklistenes landsforening.

Integrer det med Finn, sykkelbutikker, whatnot. BikeIndex har api-er. Du kjøper sykkelen som vanlig, og får en melding 2 sekunder senere om at sykkelen er registrert på deg.

Hadde spart oss så mye problemer med tyveri av sykler. For det første ville det vært avskrekkende, for det andre ville nesten alle stjålne sykler blitt funnet igjen.

Edited by York
Link to comment
Share on other sites

Jeg antyder IKKE at sykkelen på bildet under har blitt stjålet, men ville bare nevne farene for å begå heleri når ting ikke registreres. Kommer du over et godt tilbud (som flipperen under gjorde) har du enten vært veldig heldig eller kommet over noe som kan være for godt til å være sant. Vær forsiktige! 🙂

picture_16930007227512.png.8d631cf1f09f7

Link to comment
Share on other sites

I den opprinnelige annonsen oppgis kjøpested og år så det vil ikke være noe problem å fremlegge kvittering om dette stemmer. Dokumentasjonen følger da også ny annonse via transaksjonen på Finn.

Alle nye sykler som selges gjennom etablerte forhandlere vil gjennomgå elektronisk registrering i form av kvittering. Deretter gjelder det å opprettholde en viss dokumentasjon dersom sykkelen skifter hender, for eksempel gjennom en annonse på Finn. I tillegg tilbyr vel så godt som alle større produsenter en form for registrering av sykkelen i deres databaser. Og om man ønsker å forsikre sykkelen må den registreres i et FG-godkjent register. Da har man tre uavhengige registre som knytter serienummer på sykkelen opp mot opprinnelig eier.

  • Like 1

Vive le forum!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt antydet jeg ikke noe om denne sykkelen spesifikt, men ga bare en heads up om at det kan være fort gjort å gå på en smell 🙂

Alt du skriver gir mening, så hvorfor ikke gjøre det til et standard opplegg for alle? Med billigere eller bedre forsikring som gullerot 🙂

Link to comment
Share on other sites

nå finnes det allerede en del registre for sykler, utfordringen er at det koster en del å drifte disse og at noen må betale.

for folk flest så er sykler noe man eier på lik linje med slalomski, joggesko og annet treningsutstyr. hvor mye skal man være pliktig til å regsitrere i ett offentlig register ?

Link to comment
Share on other sites

Min gamle rittsykkel ble stjålet, men kom heldigvis til rette igjen.

Kjeltringen var en gammel kjenning av polititet, og ble stoppet på mistanke. Med anmeldelsen hadde jeg levert bra med bilder og dokumentasjon. Saken ble henlagt selv om polititet stoppet tyven på sykkelen!

Rammenummeret var dekket med ett eller annet stoff, muligens flytende plast. Helt umulig å lese. Vanskelig å fjerne igjen på en karbonramme, uten å skade rammen.

Det hadde kanskje fungert med en RFID innebygget i rammen, men så lenge serienummer/QR-kode kan skjules så hjelper det lite på å få tilbake sykkelen.

  • Like 2

"I never understood wind"
- Donald Trump

Link to comment
Share on other sites

Mulig registrering kreves for å få igjen på forsikring i dag, men trodde ikke det. Helt ærlig har jeg ikke sjekket forsikringsvilkårene, og tar gjerne mot korreksjon! 🤐
 

Retorisk spørsmål: Hvorfor ha så mange registre når man kan ha ett? Hvis det løses så smooth at man ikke trenger å tenke mer på det enn å hake av for et valg når man kjøper sykkel ny eller brukt på Finn, så går det automatisk melding til Statens vegvesen, og det plinger inn en melding til orientering om at eierskap er overført.. 🤤

Link to comment
Share on other sites

York skrev (42 minutter siden):

Retorisk spørsmål: Hvorfor ha så mange registre når man kan ha ett?

 

Sannsynligvis fordi det er penger å tjene på det. Det er private aktører som NAF, Solid og BikeMember som konkurerer mot hverandre. Skal det bare vært ett så måtte vel brreg tatt over ansvaret for det slik som for biler. Jeg er ærlig talt litt usikker på det kost-nytte regnestykket. De skal vel ha en 6-7 tusen for å registrere en bil.

Link to comment
Share on other sites

Det private trengs for å utvikle nye ting, men virker som utviklingen kan stoppe opp når man har fått et produkt som genererer penger. Man skal selvsagt få drive en stund for å tjene inn investeringen.

Når løsningene er utviklet og har vist seg å fungere bra over tid kan det gi mening at det offentlige tar over. Det har poppet opp et par norske sykkelregistre de siste årene. Akkurat samme produkt. Tror ikke forbrukere tjener på at det er flere aktører som leverer identisk produkt, og jeg synes det er tungvint at det er flere å velge mellom.

Derfor gir det mening at registeret er drevet av det offentlige, kanskje med api-er som det private igjen kan bruke til å konkurrere med å levere tjenester oppå dette. Sånn sett flytter man hva man konkurrerer på, får økt verdiskapning og forhåpentligvis smooth brukeropplevelse.

Virker som BikeIndex har knekt koden, A/S Norge burde ha eierskap til en lignende løsning. Som det blir poengtert har imidlertid det offentlige en lei tendens til å være tungrodde og ha store kostnader. Men vegvesenet har rutinene på plass, skulle tro det var grei skuring å åpne opp en egen kategori for sykler i kjøretøyregisteret.

Så noen utenlandske elsykler med skilt i sommer, da fikk jeg en åpenbaring at mye problemene med sykkeltyveri kunne vært løst med et offentlig register.

 

Hvorfor må vi registrere biler i et register, kunne ikke forsikringsselskapene ordnet det selv?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...