York Posted August 24 Share Posted August 24 (edited) Selvbetjent registrering av sykler burde være en tjeneste som leveres av det offentlige. Registrering i et slikt register burde vært et krav for å få igjen tyveri på forsikring. Biler må registreres. Våpen må registreres. Hus må registreres. Småbåter måtte inntil noen år registreres, men er nå frivillig, og skaper mye problemer når det kommer drivende båter (for eksempel etter uvær) siden man ikke vet hvem eieren er og om man skal sette i gang leteaksjon. Det gjør det også lettere for tyver å stjele og omsette båter. Det bringer oss inn på sykler. Det er et stort problem at sykler stjeles. Sparkesyklene i byen har begynt å få skilt. Alle andre kjøretøy har skilt, da tenker jeg det er på tide at syklistene får det også! (FOMO) Det koster ikke mye å ha et selvbetjent statlig register. Bare kopier hvordan bikeindex.org fungerer. Kobl opp med altinn eller whatnot og registrer rammenummeret. Gjør det frivillig å henge på et skilt eller klistremerke som gjør rammenummeret synlig, hvis du ønsker det. Gjerne med en QR-kode som kan skannes for å se om sykkelen er stjålet. Sykkelen kan skannes av politi, folkene i gata eller når tollerne beslaglegger dem på vei over grensa. Men registeret bør være 100% selvbetjent av brukerne, for minimal kostnad for samfunnet, og man kan lett overføre eierskap av en sykkel til andre. Mitt argument for at det bør være et statlig og offentlig register, er at ikke noen aktør skal eie rettighetene til sykkelregisteret. Eller eventuelt forvaltes av en veldedig organisasjon som for eksempel syklistenes landsforening. Integrer det med Finn, sykkelbutikker, whatnot. BikeIndex har api-er. Du kjøper sykkelen som vanlig, og får en melding 2 sekunder senere om at sykkelen er registrert på deg. Hadde spart oss så mye problemer med tyveri av sykler. For det første ville det vært avskrekkende, for det andre ville nesten alle stjålne sykler blitt funnet igjen. Edited August 24 by York Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted August 26 Author Share Posted August 26 Det ble utbetalt mer for sykkeltyverier enn biltyverier i Norge i fjor. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wAm0oG/forsikringsselskapene-advarer-mot-hoeysesong-for-sykkeltyveri 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted August 26 Author Share Posted August 26 Jeg antyder IKKE at sykkelen på bildet under har blitt stjålet, men ville bare nevne farene for å begå heleri når ting ikke registreres. Kommer du over et godt tilbud (som flipperen under gjorde) har du enten vært veldig heldig eller kommet over noe som kan være for godt til å være sant. Vær forsiktige! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted August 26 Share Posted August 26 I den opprinnelige annonsen oppgis kjøpested og år så det vil ikke være noe problem å fremlegge kvittering om dette stemmer. Dokumentasjonen følger da også ny annonse via transaksjonen på Finn. Alle nye sykler som selges gjennom etablerte forhandlere vil gjennomgå elektronisk registrering i form av kvittering. Deretter gjelder det å opprettholde en viss dokumentasjon dersom sykkelen skifter hender, for eksempel gjennom en annonse på Finn. I tillegg tilbyr vel så godt som alle større produsenter en form for registrering av sykkelen i deres databaser. Og om man ønsker å forsikre sykkelen må den registreres i et FG-godkjent register. Da har man tre uavhengige registre som knytter serienummer på sykkelen opp mot opprinnelig eier. 1 Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted August 26 Author Share Posted August 26 Som sagt antydet jeg ikke noe om denne sykkelen spesifikt, men ga bare en heads up om at det kan være fort gjort å gå på en smell 🙂 Alt du skriver gir mening, så hvorfor ikke gjøre det til et standard opplegg for alle? Med billigere eller bedre forsikring som gullerot 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted August 26 Share Posted August 26 nå finnes det allerede en del registre for sykler, utfordringen er at det koster en del å drifte disse og at noen må betale. for folk flest så er sykler noe man eier på lik linje med slalomski, joggesko og annet treningsutstyr. hvor mye skal man være pliktig til å regsitrere i ett offentlig register ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted August 26 Share Posted August 26 York skrev (På 24.8.2023 den 19.45): Registrering i et slikt register burde vært et krav for å få igjen tyveri på forsikring. Jeg er ikke uenig i dette, men er ikke dette nesten et krav i dag? 1 Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted August 26 Share Posted August 26 Min gamle rittsykkel ble stjålet, men kom heldigvis til rette igjen. Kjeltringen var en gammel kjenning av polititet, og ble stoppet på mistanke. Med anmeldelsen hadde jeg levert bra med bilder og dokumentasjon. Saken ble henlagt selv om polititet stoppet tyven på sykkelen! Rammenummeret var dekket med ett eller annet stoff, muligens flytende plast. Helt umulig å lese. Vanskelig å fjerne igjen på en karbonramme, uten å skade rammen. Det hadde kanskje fungert med en RFID innebygget i rammen, men så lenge serienummer/QR-kode kan skjules så hjelper det lite på å få tilbake sykkelen. 2 Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted August 26 Author Share Posted August 26 Mulig registrering kreves for å få igjen på forsikring i dag, men trodde ikke det. Helt ærlig har jeg ikke sjekket forsikringsvilkårene, og tar gjerne mot korreksjon! 🤐 Retorisk spørsmål: Hvorfor ha så mange registre når man kan ha ett? Hvis det løses så smooth at man ikke trenger å tenke mer på det enn å hake av for et valg når man kjøper sykkel ny eller brukt på Finn, så går det automatisk melding til Statens vegvesen, og det plinger inn en melding til orientering om at eierskap er overført.. 🤤 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Nilsen Posted August 26 Share Posted August 26 York skrev (42 minutter siden): Retorisk spørsmål: Hvorfor ha så mange registre når man kan ha ett? Sannsynligvis fordi det er penger å tjene på det. Det er private aktører som NAF, Solid og BikeMember som konkurerer mot hverandre. Skal det bare vært ett så måtte vel brreg tatt over ansvaret for det slik som for biler. Jeg er ærlig talt litt usikker på det kost-nytte regnestykket. De skal vel ha en 6-7 tusen for å registrere en bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted August 26 Share Posted August 26 Hvorfor tar ikke forsikringsbransjen ansvaret selv? Ved å registrere rammenummer hos forsikringsselskapet så øker vel oddsen får at stjålet sykkel kommer tilbake og de slipper å utbetale erstatning. Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted August 26 Author Share Posted August 26 Det private trengs for å utvikle nye ting, men virker som utviklingen kan stoppe opp når man har fått et produkt som genererer penger. Man skal selvsagt få drive en stund for å tjene inn investeringen. Når løsningene er utviklet og har vist seg å fungere bra over tid kan det gi mening at det offentlige tar over. Det har poppet opp et par norske sykkelregistre de siste årene. Akkurat samme produkt. Tror ikke forbrukere tjener på at det er flere aktører som leverer identisk produkt, og jeg synes det er tungvint at det er flere å velge mellom. Derfor gir det mening at registeret er drevet av det offentlige, kanskje med api-er som det private igjen kan bruke til å konkurrere med å levere tjenester oppå dette. Sånn sett flytter man hva man konkurrerer på, får økt verdiskapning og forhåpentligvis smooth brukeropplevelse. Virker som BikeIndex har knekt koden, A/S Norge burde ha eierskap til en lignende løsning. Som det blir poengtert har imidlertid det offentlige en lei tendens til å være tungrodde og ha store kostnader. Men vegvesenet har rutinene på plass, skulle tro det var grei skuring å åpne opp en egen kategori for sykler i kjøretøyregisteret. Så noen utenlandske elsykler med skilt i sommer, da fikk jeg en åpenbaring at mye problemene med sykkeltyveri kunne vært løst med et offentlig register. Hvorfor må vi registrere biler i et register, kunne ikke forsikringsselskapene ordnet det selv? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 11 Author Share Posted September 11 Bare jeg som synes det er litt kult med skilt på sykler? Blir nesten som en motorsykkel! 😁 Mangler bare eikekort eller gasshåndtak med lyd 🙂 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-deler/mc-kjeder/gasshandtak-med-motorsykkellyd-2000040333 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted September 12 Share Posted September 12 Ganske sikker på at det bare er deg. LarsB 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.