Gå til innhold

Shimano SLX M7100 - bakgir strammer ikke kjedet


Anbefalte innlegg

Har problemer med at bakgiret på min HT ikke klarer å stramme kjedet på høye gir. Har åpnet og renset og smurt clutchen, så tror ikke det er der problemet ligger. Det er akkurat som om girarmen henger seg opp, men klarer ikke helt å skjønne hvorfor. Er dette et kjent problem med denne girgruppen? Hva kan årsaken være?

IMG_5727.JPG

IMG_5728.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 10
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mitt korte svar, jeg aner ikke.
Men for at noen skal kunne hjelpe deg. Hva slags drivverk (kjede, kassett,, gir)kom sykkelen med og har du endret noe?
Feks har du kjøpt en annen kassett med annen størrelse enn det som var før? 
Kjedet er kuttet riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som blokkerer fjæra fra å dra armen helt tilbake, den er ikke spent riktig, eller den har røket. Bildet viser et XT gir uten belastning og armen din er i stopp-posisjon lenge før. 
 

Kjenner ikke hvordan innmaten ser ut, er mer en SRAM person selv, derfor dette giret ligger på hylla. Kan derfor ikke si hva du kan gjøre med det. 

IMG_7891.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Har byttet kjede og kassett, i tillegg til et girøre, men ellers ikke endret på noe. Om kjedet er kuttet riktig, aner jeg ikke, men har byttet x antall girkjeder opp gjennom årene uten store vansker.

Lars-Erik: Tror nok dessverre at du er inne på kjernen i saken. Et eller annet inne i giret er ødelagt. Var innom min LBS, og de gadd ikke engang å ta inn sykkelen for å åpne opp giret. Kjøp nytt bakgir, var anbefalingen. Og det gjorde jeg. Burde sikkert åpnet opp giret selv, men ville brukt uendelig lang tid på det, og er rett og slett litt for lat. Nå ble det nytt bakgir i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det flere som opplever med Shimano inkludert meg selv. Er clutchen som begynner å gå tregt, den dingsen som sitter under lokket med 3 små skruer. Kan være lurt å ta den opp og rengjøre og smøre opp. Har det kommet rust der så er det vel bare å bytte vil jeg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Dark Side skrev (På 25.8.2023 den 21.09):

Har åpnet og renset og smurt clutchen, så tror ikke det er der problemet ligger.

 

Så det er (kanskje) ikke der der ligger. Mulig man skal demontere og sjekke akslingen. Masse videoer for det også. 

 

 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik skrev (På 29.8.2023 den 11.04):

Dette er det flere som opplever med Shimano inkludert meg selv. Er clutchen som begynner å gå tregt, den dingsen som sitter under lokket med 3 små skruer. Kan være lurt å ta den opp og rengjøre og smøre opp. Har det kommet rust der så er det vel bare å bytte vil jeg tru.

Som sagt, har åpnet, renset og smurt clutchen. Er nok ikke problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raoul Duke skrev (21 timer siden):

Er det mer spenning igjen i fjæra som skal flytte girarmen tilbake eller er den helt "slapp" på bildet? Får du flyttet armen lenger bakover manuelt eller er den helt stuck?

Nei, girarmen er mer eller mindre stuck. Har funnet videoer for vedlikehold/rep av bakgir og girarm, men er redd jeg kommer til å bruke veldig lang tid på gjennomføre en slik jobb. Burde sikkert bare hoppe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...