Gå til innhold

Etter Birken, før innesesongen


MOB

Anbefalte innlegg

Hvordan trener dere i skuldersesongen? 

Avsluttet nettopp et program fra TrainerRoad med greit- resultat. Tipper jeg starter innesesongen i oktober-november. Hvilket opplegg anbefaler dere å følge frem til da?

M40+, 5-7 t/u, 3,5 w/kg, landevei/noe MTB, ingen ambisjoner utover forfallsbekjempning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvordan du har lagt opp treningen din på lang sikt. Du skriver at du nylig avsluttet et program i TR, og da tolker jeg det som om du foretar deg strukturert trening. Om det er tilfelle, og du har gjort det gjennom hele sesongen, ville jeg latt september være svært lystbetont. Om det tilsier at du kun skal sykle rolig på innfallsmetoden, og/eller prøve deg litt på annen type aktivitet, ville jeg gjort det. Inntil jeg begynte å syntes det var morsomt å kjøre Mastercup i cyclocross, benyttet jeg september måned til svært lite strukturert trening. Med CX har jeg der i mot fått forlenget sesongen, og syns det er moro. Da blir den ustrukturerte måneden skjøvet på. Som mosjonist har det ingenting å si om du tar en måned fri fra intervaller etc. Tvert i mot vil jeg tørre påstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har trent strukturert de siste seks-sju årene, og som regel hatt et ritt i september som sesongavrunding. Etterpå har det vært så som så frem til innesesongen.

Cruxet er ikke å slippe seg for langt ned. I fjor var jeg altfor lat, og vintersesongen ble blytung. Så derfor jeg spør.

CX virker artig, kanskje det hadde vært noe. Eller løping (men jeg pleier alltid å bli småskadet når jeg går fra gågging til løping). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (På 29.8.2023 den 20.37):

Hvordan trener dere i skuldersesongen? 

Jeg legger bort planene nå, og jobber litt mer ustrukturert. Syklet bedriftsritt på tirsdag og blir sikkert med neste (siste) tirsdag også. 

Så blir det reinsjakt og traske noen mil i helgene framover. 

Sykler 9km hver vei til og fra jobb, men tror ikke jeg legger på noe omveier med mindre jeg på mirakuløst vis har særs godt vær og god tid. 

Tenkte også at dette skulle bli vinteren da jeg får inn en vane med å trene styrke hver uke. Tenkte bygge opp litt toleranse gradvis slik at jeg kan ta en økt uten å ødelegge helt for sykling... 

Så blir det vel oppstart på Zwift igjen når været ute blir guffent uti oktober. Da er det fort det blir litt mer struktur, siden det er så lett. Men har ikke planlagt noe enda. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det +/- det samme som resten av året. Komme seg over dørstokken å trene noe. Prøve å ha 2-3 økter i uka som er litt harde ellers rolig. Da jeg stort sett bare har mulighet til å trene sent blir det en del Zwift nå som mørket er tilbake. Hadde jeg hatt mulighet til å trene på dagtid hadde det nok blitt litt rulleski.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...