Gå til innhold

noen vits å oppgradere min rockshox recon rl 150mm gaffel?


Anbefalte innlegg

jeg har moderat med erfaring og har begynt å kjøre brattere, mere tektiske stier raskere, samt litt hopp, ville jeg gavnet noe særlig med en oppgradering? Er litt vanskelig å forstå fordelene med de dyrere demperne annet en mengden vandring, stivhet og mere justerings muligheter. Hva ville jeg egentlig gavnet av å få en pike eller lyrik? På mitt ferdighetsnivå er det kanskje ikke helt merkbart?  

Produsenten av min sykkel sier jeg kan gå opp til 160mm forand men er det mulig å gå til 170mm? jeg veier tross alt kun 57kg så kanskje rammen kan tåle de extra kreftene greit gitt min vekt? (150mm bak) vekt er ikke verdens undergang ettersom at det er en EMTB og garantiet på sykkelen fra 2021 er utløpt uansett tror jeg

Endret av Emtb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon er en enklere gaffel med lite sofistikert demper. En Lyrik elle annen toppere modell vil gi deg mye bedre kontroll på demperbegelsen i form av mer avansert luftfjær og demperinnmat. Chassis er også lettere på disse demperne. Recon er en enkel budsjettmodell som vil falle fra når rytter får fart. Den kan heller ikke oppgraderes. 

 

Å endre vandring anbefales ikke i større grad ikke bare fordi det gir større påkjenning på ramma, men fordi det kan endre kjøregeometri, og dermed kjøreegenskaper i negativ grad. Du får slakkere styrevinkel (greit til et visst punkt) høyere krank (ikke alltid positivt) og slakkere setevinkel (definitivt ikke positivt). Du vil sitte lenger bakpå og miste trykk på forhjulet fordi du blir dyttet lenger bakover over bakhjulet. Styret kommer også nærmere og høyere, noe som også gir mindre trykk på forhjulet i stående stilling. 

Så kommer det an på hvordan resten av sykkelen er. Er det billig bakdemper, kan du merke ubalanse hvis du får deg toppmodell foran, og innstegsmodell bak. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som baronen sier, hvirs du først oppgraderer gaffelen så vil du nok raskt få ett ønske om åå oppgradere bakdemperen også,
da må du spørre deg om hvor mye sykkelen din er verdt og om det kan være bedre å sette av penger til en ny sykkel. det er mye fint brukt å få tak i

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ramma er god, men med enkelt utstyr, så kan oppgradering av gaffel og bakdemper gjøre mye for kjøreegenskaper. Er det litt å hente på ramma, kan oppgradering av sykkel være bedre bruk av penger. Du skriver at du har elsykkel, og de er vel ikke sykt mye verdt på bruktmarkedet og da vil det koste mye å bytte seg opp. Anbefaler dog å sykle selv og bytte moped mot sykkel og få skikkelig gode kjøreegenskaper og god form uten å tømme lommeboka. (med mindre du har skader eller sykdom som gjør dette veldig vrient). 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 2.9.2023 den 22.30):

Recon er en enklere gaffel med lite sofistikert demper. En Lyrik elle annen toppere modell vil gi deg mye bedre kontroll på demperbegelsen i form av mer avansert luftfjær og demperinnmat. Chassis er også lettere på disse demperne. Recon er en enkel budsjettmodell som vil falle fra når rytter får fart. Den kan heller ikke oppgraderes. 

 

Å endre vandring anbefales ikke i større grad ikke bare fordi det gir større påkjenning på ramma, men fordi det kan endre kjøregeometri, og dermed kjøreegenskaper i negativ grad. Du får slakkere styrevinkel (greit til et visst punkt) høyere krank (ikke alltid positivt) og slakkere setevinkel (definitivt ikke positivt). Du vil sitte lenger bakpå og miste trykk på forhjulet fordi du blir dyttet lenger bakover over bakhjulet. Styret kommer også nærmere og høyere, noe som også gir mindre trykk på forhjulet i stående stilling. 

Så kommer det an på hvordan resten av sykkelen er. Er det billig bakdemper, kan du merke ubalanse hvis du får deg toppmodell foran, og innstegsmodell bak. 

tak for så detajert svar! får difinitivt mindre lyst på 170m men mulig en 160 i fremtiden, kan umulig endre seg så mye med 1cm mere? bak demperen er en Rock Shox Deluxe Select, ikke verdens beste den heller, men har difinitivt ikke rå til å bytte ut begge. Men bakdemperen er bedre enn fordemperen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 3.9.2023 den 8.52):

Hvis ramma er god, men med enkelt utstyr, så kan oppgradering av gaffel og bakdemper gjøre mye for kjøreegenskaper. Er det litt å hente på ramma, kan oppgradering av sykkel være bedre bruk av penger. Du skriver at du har elsykkel, og de er vel ikke sykt mye verdt på bruktmarkedet og da vil det koste mye å bytte seg opp. Anbefaler dog å sykle selv og bytte moped mot sykkel og få skikkelig gode kjøreegenskaper og god form uten å tømme lommeboka. (med mindre du har skader eller sykdom som gjør dette veldig vrient). 

knuste hele venstre fot igjennom ski støvelen i vinter, 1 måned på sykehus og 6 uten å gå, må forsatt være litt forsiktig med å presse for hardt ned på pedalen på venstre side så noe annet en EL er nok ikke mulig nå og muligens ikke i fremtiden heller. Nei får heller bli oppgraderinger da. Fordemper så evt bakdemper. Hva er et godt 160mm valg? gjerne uten å sprenge lommeboken fullstendig 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdemperen du har er helt kurant. Hvis du skal oppgradere gaffelen så ville jeg gått for en Fox 36. Er ofte å finne til god pris på finn. Man må bare være litt tålmodig og lete litt.

Vet ikke hva han andre mener med at elsykkel ikke er mye verdt på bruktmarkedet, men der tar han feil. Når det gjelder kommentaren om moped, så er han et troll som liker å motsi seg selv da han også sykler på elsykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamao skrev (33 minutter siden):

Bakdemperen du har er helt kurant. Hvis du skal oppgradere gaffelen så ville jeg gått for en Fox 36. Er ofte å finne til god pris på finn. Man må bare være litt tålmodig og lete litt.

Vet ikke hva han andre mener med at elsykkel ikke er mye verdt på bruktmarkedet, men der tar han feil. Når det gjelder kommentaren om moped, så er han et troll som liker å motsi seg selv da han også sykler på elsykkel. 

Det er jo 100 forskjellige "Fox 36" , Marzocchi et eller annet finnes det flere av, Rock Shox Lyrik eller Yari.
Også er det masse modeller innafor hver av disse også, der typisk demperen er forskjellig.
Men det kan nok hende at alle Fox 36; Marzocchi(som er Fox inni) og RockShox Lyrik eller Yari uansett er bedre enn den han har fra før.

Kjøp et merke du får service i nærheten er et tips hvis du ikke skrur sjøl.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamao skrev (21 timer siden):

Når det gjelder kommentaren om moped, så er han et troll som liker å motsi seg selv da han også sykler på elsykkel. 

Bil nr én er en elsykkel, ja. I skogen er motorisert ferdsel over min grense. En elsykkel som erstatning for bil er en god elsykkel, en elsykkel som hjelper en som er skadet er en akseptabel elsykkel.

Tilbake til emnet. Bakdemper til @Emtb er ingen dårlig demper. Så lenge den blir stilt inn riktig, er den absolutt god. Innmaten er veldig lik toppmodeller men med færre innstillinger. Gafler er det større forskjeller på, og Recon er definitivt mange hakk etter bakdemperen. Recon har enklere luftfjær og en veldig enkel demper. Veldig enkel, spesielt på kompresjonsbevegelsen. Her vil du merke mye. 

For din bruk, vil nok enhver fox 36, Marzocchi Z1, Rockshox Lyrik (select + eller ultimate, alternativt RC2) eller Manitou Mezzer Pro (min favoritt av disse, men komplisert oppsett) funke mye bedre enn den du har. Det kommer også litt an på din vekt om hvilken som vil passe best, da demperne har ulik grad av kompresjonsdemping og stivheten i chassis. Marzocchi Z1 og Fox Rhythm har begge stivere innerbein enn vanlig Fox 36 pga billigere, tjukkere gods. Rockshox Lyrik har "bare" 35mm innerbein, men har blitt målt stivere enn Fox 36. Du må muligens nærme deg 100kg inkl utstyr eller være veldig sterk/kjøre hardt og/eller være erfaren i å kjenne på sånt for å merke praktisk forskjell i stivhet. De er veldig like. 

Emtb skrev (På 7.9.2023 den 2.04):

knuste hele venstre fot igjennom ski støvelen i vinter, 1 måned på sykehus og 6 uten å gå, må forsatt være litt forsiktig med å presse for hardt ned på pedalen på venstre side så noe annet en EL er nok ikke mulig nå og muligens ikke i fremtiden heller. Nei får heller bli oppgraderinger da. 

Ævv god bedring! Bare å holde seg innenfor hva som er mulig og komme seg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

 

4 hours ago, specialized said:

hei jeg hører alle snakker om vandring. hvorfor kan man ikke bytte fra en 160mm. til en 120mm? 

Mvh1

Aziz

 

så stor ending vil ødelegge geometrien til sykkelen. 10mm er ok og 20mm er på heeeeelt på kanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...