Gå til innhold

Ladestasjoner for elsykkel i Nordmarka og andre marker


Anbefalte innlegg

På det gamle forumet etterspurte noen elsyklister ladepunkter/ladestasjoner for elsykler i marka, f.eks. i denne tråden. Det nevnes i (de nå eldre - 2021) linkene i tråden at det jobbes med en plan over hvilke markastuer som skal få ladestasjoner, og at Kikutstua ved Bjørnsjøen vil være først ute med ladestasjon. Når jeg så skapet igår(2023-09-05) var det ulåst, men har tidligere lest at det var tenkt til overnattende. Noen som vet om skapet som regel er ulåst og til bruk for de som har med egen lader? Et godt initiativ slik at elsykler kan brukes på lengre turer, og et godt økonomi/miljøtiltak fordi eierne ikke trenger kjøpe seg ny elsykkel eller ekstra batteri for å få lengre rekkevidde. Fornuftig og aktsom lading er en selvfølge.

Eksisterer det andre ladestasjoner* for elsykler i marka/markene?

*Ser da bort fra DNT-hyttene med innlagt strøm, da det er hovedsakelig for overnattende DNT-medlemmer.

Eksempel på Ladetid med Bosch-ladere og 500Wh batteri:
2A: 50%: ca. 3,6t 100%: 7,3t
4A: 50%: ca. 1,7t 100%: 4,5t

Her er ladestasjonen (7 kontakter i låsbart skap) på Kikutstua:

Kikut Elsykkellading (Large) – Kopi.jpg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den pleier å være låst eller ikke kan jeg ikke svare på, men den type boks kommer med en universalnøkkel som passer til alle som en, så sant man ikke har skiftet sylinder, noe jeg ikke vil tro har skjedd her. 

Dette var standardløsningen for elbiler tidligere når man skulle lade sikkert med vanlig stikk og det fulgte med to nøkler med boksen. Man fikk også sammen med medlemskap i Elbilforeningen  nøkkel til disse boksene, og senere kom det også en ladebrikke med RFID.

Så det å skaffe en slik nøkkel selv burde være relativt greit, jeg har flere av disse liggende hjemme selv. 

Det sagt så er det alltid lurt å spørre om det er greit å lade dersom de er låst, ellers blir det neppe god stemning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt den ute på kikut, da var den ulåst, men hva er fordelen med lås uansett? ingen kommer vel og stjeler strøm der ute? og skapet er jo ikke stort nok til lader eller batteri? 

jeg har spurt pent om jeg kan lade hos sørkedalen landhandel og det gikk helt fint, tror vis man er betalende kunde så sier de fleste ja til at man kan lade så alle div stuer rundt i markene er i praksis "ladestasjoner" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som måtte lure, så er ladepunktet for elsykler ved Kikut på veggen til et skur, som ligger litt bak og til høyre for hovedbygningen når man kommer fra grusveien.

image.png.f86790e9ebe69ba1aaa25fdef1d73e20.png

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...