perbl Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Har forsåvidt fått litt svar på Discorden allerede, men tester første innlegg her. Har en tung elsykkel for transport der jeg skulle hatt nye klosser. Forstår jeg det rett når klossene består av tre ulike varianter, nemlig Race, Performance og Sport, og at Sport er den som er metallsintret? Vil ha noe som varer lenge. Det var litt tungvint å finne ut hva som er hva, de skriver lite om materialet, kun om egenskaper. Men såvidt jeg skjønner stolpediagrammet og fargene (de kunne nå godt skrevet hva som var hva framfor å bare anta at alle skjønner kobling mellom farger og klosser), er Sport den som varer desidert lengst og hyler mest, noe som får meg til å anta metallsintrede klosser. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Har brukt Sport(sintret) i flere år nettopp pga. varighet. Og har ikke merket noe til hyling som du nevner, annet enn ved visse våte forhold. Og da er de ikke verre enn andre fra Magura. Andre, og som heller ikke trenger å være Magura. Det finnes mange andre "Magura"-klosser, og billigere. Som andre er også Magura strikse på at en skal bruke originale Magura-klosser men det er selvfølgelig for å beskytte eget varemerke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 san skrev (4 minutter siden): Har brukt Sport(sintret) i flere år nettopp pga. varighet. Og har ikke merket noe til hyling som du nevner, annet enn ved visse våte forhold. Og da er de ikke verre enn andre fra Magura. Andre, og som heller ikke trenger å være Magura. Det finnes mange andre "Magura"-klosser, og billigere. Som andre er også Magura strikse på at en skal bruke originale Magura-klosser men det er selvfølgelig for å beskytte eget varemerke. Ikke fremmed for alternativ, men har vært litt begrensa fornøyd med det på andre bremser (type tredjepart ala BBB, men vet jo folk bruker endel alternativ som påstås å være bedre enn orginalvare). Spørs jo om det blir en nødvendighet og, iom at det virker å være vanskelig å få tak i Magura-klosser for tida. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Jeg har god erfaring med Uberbike Components Race Matrix: https://www.uberbikecomponents.com/view-product/Uberbike-Magura-MT2-MT4-MT4-ESTOP-MT-Sport-MT6-MT8-MT8SL-MT8SL-FM-MT8-Pro-CT4-CT4-FM-Race-Matrix-Disc-Brake-Pads https://www.uberbikecomponents.com/view-product/Uberbike-Magura-4-piece-MT7-MT1893-Anniversary-Edition-CT5-Race-Matrix-Disc-Brake-Pads De biter bra (etter innkjøring) og det virker som de har bra slitestyrke. Nå ser det ut som den nyere typen E-Matrix er bedre på alt i følge Uberbike selv, de har jeg ikke prøvd: https://www.uberbikecomponents.com/view-product/Uberbike-E-Matrix-Magura-MT5-MT5-ESTOP-MT7-PRO-MT1893-Anniversary-Edition-CT5-MT-Thirty-E-Bike-Endurance-Disc-Brake-Pads Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 arne_and skrev (30 minutter siden): Jeg har god erfaring med Uberbike Components Race Matrix: ... De så bra ut. Men tenkte i utgangspunktet å se om jeg fikk tak i noe kjapt uten å involvere postgang mer enn nødvendig. Men mulig det blir vanskelig basert på lagerbeholdningen rundt omkring. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Ser forøvrig ut til at Trondheim Sykkelservice har hoardet klosser og har både for firestemplet og tostemplet. Så tror jeg triller en tur dit ved passende anledning. Greit prisa var de og. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Jeg blingset med bestilling fra bike-discount, og bestilte to sett Galfer-klossesett til MT5/7, så jeg har ett til overs, enten: https://www.bike-discount.de/en/galfer-bike-advanced-disc-pads-for-magura/campagnolo eller https://www.bike-discount.de/en/galfer-bike-pro-disc-pads-for-magura/campagnolo Ett av de kan overtas, om det er interessant. Betalte ca 260 pr sett. Followingen jeg kjøpte i forrige uke hadde lekkasje på ett år gamle M8120-bremser, så det blir Shigura. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Ser at galfer Advanced er den som er mest holdbar av de to jeg endte opp med: https://galfer.eu/bike/brake-pad-comparison/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 ØysteinS skrev (22 minutter siden): Jeg blingset med bestilling fra bike-discount, og bestilte to sett Galfer-klossesett til MT5/7, så jeg har ett til overs, enten: https://www.bike-discount.de/en/galfer-bike-advanced-disc-pads-for-magura/campagnolo eller https://www.bike-discount.de/en/galfer-bike-pro-disc-pads-for-magura/campagnolo Ett av de kan overtas, om det er interessant. Betalte ca 260 pr sett. Followingen jeg kjøpte i forrige uke hadde lekkasje på ett år gamle M8120-bremser, så det blir Shigura. Trenger dessverre for tostemplet variant og, men kunne gjerne testet det Advanced-settet hvis det var det som er mest solid mtp varighet. Har du anledning til å overlevere i urbane deler av Barteby så kan jeg ta det for 260. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 Her er Uberbike sin oversikt over bremseklossene de tilbyr, der har de dessverre ikke den fiffige grafikken de har på hver produktside: https://www.uberbikecomponents.com/information/Which-disc-brake-pad-compound-should-I-choose Her er grafikken: E-Matrix: Race Matrix: Sintered: Semi metallic: Kevlar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Takk. Det ble litt forståelig. Tror løsningen blir at jeg kjøper de Galfer-klossene fra Øystein framme, og supplerer med orginale Sport-klosser fra Trondheim Sykkelservice bak. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffone Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Dette er muligens et svært tåpelig spørsmål, men er det ikke slik at man skal velge samme type materiale på klossene som har hatt tidligere, sett at man ikke bytter bremseskive? Eller er dette bare propaganda fra produsentene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Det må jeg innrømme jeg ikke har tenkt over tidligere når jeg har vekslet mellom organiske og metallsintra klosser hvertfall. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 steffone skrev (59 minutter siden): Dette er muligens et svært tåpelig spørsmål, men er det ikke slik at man skal velge samme type materiale på klossene som har hatt tidligere, sett at man ikke bytter bremseskive? Eller er dette bare propaganda fra produsentene? Aldri hørt om, før jeg nå leste en kommentar til denne YT-videoen.Just check if you have resin only rotors (normally stamped on the rotor) before going metallic or semi metallic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Såvidt jeg har skjønt så er det som skjer ved innkjøring av bremseklosser/skiver at man overfører noe av materialet fra bremseklossen til skiven, og dermed får god friksjon. Hvis man så senere bytter til en annen type bremekloss så kan det tenkes å gi problemer. Jeg husker at det ble skrevet på terrensykkelforumet (RIP) at man da enten burde skifte skiver, eller rengjøre (eller pusse?) de skikkelig og kjøre inn på nytt. baronKanon kan sikkert utdype om han har funnet veien hit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 san skrev (På 7.7.2023 den 14.41): Aldri hørt om, før jeg nå leste en kommentar til denne YT-videoen.Just check if you have resin only rotors (normally stamped on the rotor) before going metallic or semi metallic. Billigste bremseskiver på billigsykler er kun for organiske klosser. Mye sett på innstegsmodeller og bysykler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.