Gå til innhold

Kjøpstips oppgradering barnesykkel? 1x11?


Anbefalte innlegg

Hjelper en nabo med barnesykkel (24 tommers)

3x7 delt i dag, std shimano nav og firkant krank. Den er ikke helt ihjelkjørt ennå, men om det lar seg oppgradere uten alt for mye pæng så;
 

Hva er det mest budsjettvennlige man kan gå for av typen 10-11 delt, ny krank og bakgir? Jeg har et par 10 delte kassetter som jeg kan donere, så det nærmer seg jo.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å erstatte de eksisterende krankdrevene med et nw drev? 
Jeg har med hell boret ut naglede drev og erstattet med skruer. Kan gi begrensninger på størrelse om ikke bcd er liten nok.

Ellers er jo alt av shimano fra Acera og opp ok til den bruken, selv om nyeste ti elle elleve-delte Deore vil være å foretrekke. 

Edit: du har jo sannsynligvis frikrans, som setter begrensingene…..  Lykke til med å finne HG boss

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt bakgir, ny girhendel, kjede. Baller fort på seg. Samtidig er sikkert en del annet slitt, som dekk og bremser f.eks? Gjorde nettopp et lignende prosjekt med en gammel racer, og det er fortsatt en gammel racer.. 🙂 Hadde jeg gjort det om igjen burde jeg heller kjøpt ny sykkel, men så er det litt affeksjonsverdi

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg turte jo ikke si det da han troppet opp og proklamerte det som et "godt kjøp" til 1500 kr... Utslitte dekk, felgbremser som subbet, skeivt bakhjul, girsystem og kjede som var helt på tur...

Endret av andersar

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (23 timer siden):

Ja, jeg turte jo ikke si det da han troppet opp og proklamerte det som et "godt kjøp" til 1500 kr... Utslitte dekk, felgbremser som subbet, skeivt bakhjul, girsystem og kjede som var helt på tur...

Jeg blir så trist når jeg ser folk som kjøper billig drit til ungene. Ja, det er sure penger å betale mye for noe de vokser ut fra, men det er bedre at de vokser ut av kvalitet som kan selges enn at de sliter istykker/ødelegger dritt som må kastes. 

hører på en podcast fra Blister der de snakker med eieren av Prevelo som lager gode barnesykler som varer, ikke bare noe som er blitt satt sammen av det billigste man finner. Man får så sykt lite for 5000, da komponenter koster det samme og sveiser koster det samme uansett størrelsen på sykkelen. Materialkosten er minimal. Og når foreldre flest spinker og sparer på sykkelinnkjøp, så får man stort sett kjøpt drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist med bruk og kast, men samtidig har alt en levetid. Det er ikke helt sikkert at det er mer bærekraftig å ha en dyrere sykkel og heller bytte ut slitedeler, enn å kjøpe en billig som brukes og kastes. Måtte tatt en livsløpsvurdering for å kunne svare på helt sikkert på det. Men jeg har ikke dårlig samvittighet for å bruke og kaste noe billig, så lenge det gjør/har gjort jobben. Skulle selvsagt ønsket at det lønte seg å kjøpe kvalitet og fikse på ting som slites, men da måtte ting vært mye mer standardisert for at det skal svare seg å lagerføre reservedeler. Etter mitt "oppgraderingsprosjekt" er det omtrent bare ramme, hjul, styre og sete igjen (edit: pluss utdaterte bremser og krank). Prisen nærmer seg mellomlegg til ny sykkel, og det har gått en mengde CO2 til frakt av alle delene 🙂

Med mindre skruingen er noe man har lyst til og har glede av, vil jeg ikke anbefale det.

En annen ting er at 11 delt kanskje er mer kilent for korrekt justering av gir enn 7 delt. Mer sensitivt for skjevt girøre f.eks.

Snakker vi om bærekraft så er tid også en ressurs

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte deler er mer bærekraftig enn å bytte en hel herpa sykkel. Å ha kvalitesdeler som varer lenger er mer bærekraftig enn å ha dritt som er laget av mykt blikk som blir kasta rundt av individer som ikke vet bedre.

Angåene 11 vs mindre. Jeg bytta jo på min minstemann sin fra SRAM X5 7-delt med jævlig gripshift til Microshift Acolyte 8-delt med superkort girarm og hendler for barnehender. Det var suksess, og koster "lite". 1x11 subber farlig nære bakken på 24" hjul, men det overlevde eldstemann (som tilfeldigvis arvet pappas 11-delte oppsett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Å bytte deler er mer bærekraftig enn å bytte en hel herpa sykkel. Å ha kvalitesdeler som varer lenger er mer bærekraftig enn å ha dritt som er laget av mykt blikk som blir kasta rundt av individer som ikke vet bedre.

Jeg er nå ikke så sikker på det, det spørs jo hvor dritt den drittsykkelen er og hvor fint den kvalitetssykkelen blir behandlet. Livsløpanalyse gir ikke alltid intuitive resultater, så jeg ville ikke vært så bastant 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Jeg er nå ikke så sikker på det, det spørs jo hvor dritt den drittsykkelen er og hvor fint den kvalitetssykkelen blir behandlet. Livsløpanalyse gir ikke alltid intuitive resultater, så jeg ville ikke vært så bastant 🙂

Er du enig i at et gir som varer lenger, men koster mer er mer bærekraftig? Kost og tid er nemlig ikke relevant her. Ting som ikke kastes er mer bærekraftige enn ting som kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 minutter siden):

Er du enig i at et gir som varer lenger, men koster mer er mer bærekraftig? Kost og tid er nemlig ikke relevant her. Ting som ikke kastes er mer bærekraftige enn ting som kastes.

Nei, jeg er ikke enig.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke er vits å overkonstuere, det i seg selv kan gå over i sløseri av ressurser. Det er fint med god kvalitet, men «godt nok» kan være nok. Tid og kostnad er viktig for bærekraft, for bærekraft er mye mer enn bare klima.

Kanskje det er bærekraftig i eksempelet over (jeg vet ikke), men et annet eksempel på at livsløpsvurdering ikke alltid gir intuitive resultater er elbil vs fossilbil. Mange i Norge mener (eller mente?) at elbilene er miljøverstinger pga batteriene, og at det var en hoax at de er mer klimavennlige. LCA-analyser gjort i Norge viser derimot at etter 2 år er all videre bruk av elbilen mer klimapositiv enn fossilbilen.

Når det er sagt er jeg veldig interessert i mekkingen og om det lar seg gjøre å bygge om. Om så bare for nysgjerrigheten og moro skyld 😀 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 12.9.2023 den 11.49):

Jeg blir så trist når jeg ser folk som kjøper billig drit til ungene. Ja, det er sure penger å betale mye for noe de vokser ut fra, men det er bedre at de vokser ut av kvalitet som kan selges enn at de sliter istykker/ødelegger dritt som må kastes. 

hører på en podcast fra Blister der de snakker med eieren av Prevelo som lager gode barnesykler som varer, ikke bare noe som er blitt satt sammen av det billigste man finner. Man får så sykt lite for 5000, da komponenter koster det samme og sveiser koster det samme uansett størrelsen på sykkelen. Materialkosten er minimal. Og når foreldre flest spinker og sparer på sykkelinnkjøp, så får man stort sett kjøpt drit.

Det er jo en grunn til at ikke alle har anledning til å handle fra øverste hylle. Ungene mine fikk Biltema sykler når de gikk på barneskolen og syklene ble vedlikeholdt. De fungerte utmerket til sitt bruk.

Jeg blir mer trist når jeg ser folk kjøpe dyre sykler og biler og så slurver med vedlikeholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Det er jo en grunn til at ikke alle har anledning til å handle fra øverste hylle. Ungene mine fikk Biltema sykler når de gikk på barneskolen og syklene ble vedlikeholdt. De fungerte utmerket til sitt bruk.

Jeg blir mer trist når jeg ser folk kjøpe dyre sykler og biler og så slurver med vedlikeholdet

Burde kanskje moderert meg litt, men at folk med god økonomi handler drit.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...