Gå til innhold

Frakte hjulsett med fly


Gråstein

Anbefalte innlegg

Finnes det noen smarte måter å frakte hjulsett når jeg skal fly? Det er snakk om racerhjul med skive. Og nei, jeg skal ikke ha med selve sykkelen 🙂

Har vurdert å ta med sykkelkofferten frem og tilbake, men det virker litt overkill. Å kjøpe egen koffert spesiallaget for bare hjul virker også litt unødvendig. 

Det jeg selvsagt er redd for er at hvis jeg pakker i papp så kommer de til å slenge rundt i flyet og bagasjesystemer til de er ødelagt. SAS tilbyr å sjekke inn sykkel som del av vanlig kvote. Kan det tenkes at jeg kan ta dem med til speisalbagasjen og at de da behandler dem mer manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig pappeske for transport av hjul ville jeg brukt. Tilsvarende slik de ville blitt transportert i spedisjon/post når du bestiller online. Sjekk inn som vanlig koffert. Om du føler deg usikker på hvorvidt det er solid nok så tar du litt klær, dekk etc i pakken. Har brukt papppeske flere ganger uten problemer. Sist i mars fra SLC, Utah:)

Rekorden var to(!!) sykler hjem fra studieopphold i USA uten ekstra gebyr med to transfers, på en economybillett. Brukte pappeske. Hadde mye annet skrot også… Funket fint! 

Endret av Supermann
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (12 timer siden):

Jeg handler inn en del hjulsett fra utlandet og har hjuleske som du kan få om du er i nærheten. Mål: Ca 80x70x20.

Nice! Holder vel ikke tilfeldigvis til i Oslo?

Liten avsporing: Skal egentlig frakte med meg et sett jeg har liggende, men titter litt rundt etter å kjøpe inn nytt. Som du formulerer det tenker jeg kanskje at du kjøper direkte fra Asia? Noen anbefalinger? Jeg kommer nok til å feige ut med noe kjent merkenavn. Delvis for å unngå bomkjøp, men også fordi "semi-kjente" som Farsports begynner å dra seg veldig til på prisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (22 timer siden):

Nice! Holder vel ikke tilfeldigvis til i Oslo?

Liten avsporing: Skal egentlig frakte med meg et sett jeg har liggende, men titter litt rundt etter å kjøpe inn nytt. Som du formulerer det tenker jeg kanskje at du kjøper direkte fra Asia? Noen anbefalinger? Jeg kommer nok til å feige ut med noe kjent merkenavn. Delvis for å unngå bomkjøp, men også fordi "semi-kjente" som Farsports begynner å dra seg veldig til på prisingen.

Mye forskjellig å finne på Aliexpress. Har handlet diverse hjul siden 2014 og varierende kvalitet. Kom over en leverandør i 2018 som leverte bra saker til en fornuftig pris. Har handlet en god del hjul de siste to årene til landevei og terreng. Selger i snitt et sett i uka. Har sjekket priser opp mot Feks Light Bicycle og ligger godt under i pris for samme spec.

Hjulene består jo av felg, eiker, nipler og nav. Har sammenlignet spec med Bikeshop sine hjul og Unaas sine. Felgene som er laget av Toray T700/800 holder meget høy kvalitet. Resten av hjulene får jeg bygget slik jeg ønsker. Eiker har jeg valgt Pillar, enten 1420 eller 1423/32, kunnne valgt Sapim, men da hadde prisen blitt høyere. Pillar eikene er mer enn gode nok. Her er en hjulbygger i USA som har gått fra å bruke Sapim eiker til Pillar:  https://boydcycling.com

Bruker stort sett Novatec nav og helst Novatec 411/412 som er lette og tåler en god del. (det hjulsettet jeg handlet i 2018 hadde denne type nav og jeg skiftet hjullager først nå i høst etter å ha brukt dem en god del på hardtailen, bla på Birken hvert år). Kan få hjulene bygget med DT Swiss, men det øker prisen mye, og spesielt om man går for dt swiss 240/180 som man må for å matche vekten på settet i forhold til å bruke Novatec 411/412.

På boost terrenghjulene har de et nytt baknav med 36T ratchet lignende dt swiss sitt. Vekten på hjulene er egentlig oppsiktsvekkende lave. Helt ned i 1220 g for boost sett i 27 mm bredde, og 1268 g for 30mm bredde slik det settet jeg har lagt ut på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=318807591

Non boost sett har vekt helt ned i 1120 g, kona har et slikt sett på sin hardtail. 

Landeveishjulene er meget bra. Har kjørt på 50 mm profil de siste to årene og har vel drøye 25 000 km i fjor og i år. Kona har en Scott Foil 10 med originale Syncros 50 mm karbonhjul. De hjulene fra fabrikken er stivere sideveis enn Syncroshjulene, har testet og der skivene subber borti med Syncroshjulene hører man ingenting med de andre.

Kan variere eiker og nav på landeveishjulene og et 50 mm sett havner på ca 1540 g for de rimeligste , ca 1460 g for de hakket over og ca 1270 g toppmodellen med karboneiker og ratchet nav. Alle variantene er clincher/tubelssutgave. Her er den rimeligste modellen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=315116915

Jeg har handlet såpass mye at jeg velger å holde fabrikken for meg selv, har opparbeidet meg såpass goodwill at de få gangene det har vært noe å ordne opp i har dett blitt ordnet meget raskt. Har fått to års garanti på felgene.

Skjønner at enkelte vil kjøpe kjente merker og heller betale prisen på det. 

Ser man feks på de hjulene  Bikeshop forhandler så ligger karbonhjulsett fra drøye 10k  til ca 40 k. Jeg har solgt/selger hjulene fra ca 5500 for rimeligste felgbremsvariant til ca 9000 for den dyreste varianten med karboneiker.  Ut fra henvendelsene jeg har på Finn er det tydeligvis et marked for dette.

Har en del custombestillinger som feks lefty i 27,5 med 35 mm bredde, til gravelsett med xdr boss og cannondale offset.

Det artige med Finn er at uansett hvilken pris du legger ut en vare for er det besatndig noen som skal prute, feks på frakten. Alt jeg har lagt ut er blitt solgt for oppgitt pris.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...