Gå til innhold

Ny racer!


Anbefalte innlegg

Hei! Er relativt fersk i landeveisgamet. Har en Giant tcr composite (eldre racer) og vil oppgradere. 

Jeg sykler per nå 150-200 km i uken, dette vil nok øke med tiden men er dette jeg har tid til nå. Dette er min første sesong på veien men har blitt helt frelst! 

Mitt maks budjett blir ca 60 000,-

Spørsmålet mitt blir, hvor mye trenger jeg egentlig gå ut med for å være fornøyd med min erfaring og nivå? Må jeg opp på Giant tcr, Giant propel, Orbea orca aero eller Specialized Tarmac SL7 (som forøvrig ser litt dyr ut med mitt budsjett) eller holder det med en sykkel til 30 000-40 000,-? Dette blir en allround racer der komfort og aero står i førersetet. Sykler 0 på grus så trenger ikke ha plass til veldig brede dekk

Krav er:

Integrert kabelføring

Elektriske gir

Bra hjulsett

Skivebremser

Også må den selvølgelig se rå ut!

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horpest skrev (5 minutter siden):

komfort og aero

👀

Mange bra tips i denne tråden:

Horpest skrev (10 minutter siden):

Specialized Tarmac SL7 (som forøvrig ser litt dyr ut med mitt budsjett)

Du får SL7 + nytt hjulsett til 60k.

Horpest skrev (10 minutter siden):

holder det med en sykkel til 30 000-40 000,-?

Ja, sannsynligvis. Den du har i dag holder nok også.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom fra en endurance-sykkel som jeg syns var veldig komfortabel og syklet lange turer uten problemer (Canyon Endurace med VCLS 2.0-setepinne). Den ble erstattet med en Tarmac SL7 for noen uker siden.

Den har jeg satt opp med 32 mm GP5000 S TR og syns den er mer enn komfortabel nok til det jeg kommer til å bruke den til. Korte og lange turer på 90% asfalt. Vurderer smalere dekk for å tyne ut noen få watt.

Jeg har sett flere påpeke at den føles rask og at du får følelsen av at sykkelen alltid har mer å gi. Trodde det var bare tull. For min del stemmer det på en prikk. Så i en annen tråd at det påstås at Specialized har en styrefølelse beskrevet som "flikk-flikk". Helt riktig. En veldig gøyal sykkel.

Som nevnt over er det mulig å få tak i denne innenfor ditt budsjett også med oppgradert hjulsett.

Endret av Fivestage
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horpest skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Skal se gjennom tråden 👍

Hvor får jeg SL7 til 60k?

Den jeg har er nok god nok ja men har bestemt meg for at dette blir rullesykkel. 

Skal legge ut noen alternativ jeg har funnet iløp av dagen.

Ikke sjekket hvilke butikker som har hva inne, men butikker som fører specialized (litt på stående fot). 
Velo City på Lysaker (ingen nettbutikk men ring og hør), Brukås som nevnt over, Foss Sport, Sørensen sykler, Lillehammer sport, Sykkelsport.no (Arendal), Sykkelstasjonen.no, Sykleriet.no (Drammen), 
Mulig de fortsatt har spec på Tri-sport i Drammen og det er vel Spec både i Trondheim og på sør-vest landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orbean er et kjempekjøp. Tror de har kjøpt inn et parti som skulle til Euskatel Euskadi  men ikke ble levert dit likevel.. Mulig de bare kjørte vanlig ikke-aero Orca.

Omx ramme, Ultegra di2 og ganske fine karbonhjul til den prisen er et godt kjøp. 

Har forrige modell selv og en kompis kjøpte en slik nå. Måtte jo prøvekjøre. Var veldig kurant og kjente at de har fått litt mer komfort i ramma samtidig som den kjentes veldig tight og fin ut i tråkket. Kjente også en kløe etter å oppgradere men må holde meg i tøylene 😊

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (9 timer siden):

Factor-sykkelen du så på Finn vurderte jeg faktisk selv, men 130cm stem er for langt for meg. 8k for nytt Black Inc styre fristet lite. SL7 Expertn du linket ser jeg har slamma stemmet og kappa over, ser hissig ut. Orbea'n ser ut som mye for penga, men så er det Unaas og deres rykte da

Ang dette, hvordan har utviklingen vært de siste årene? Husker alle forumtrådene for noen år siden - jeg vegrer meg nå fra å bestille derfra selv om de har den sykkelen jeg aller helst vil ha. Jeg orker ikke en lang periode med dårlig kommunikasjon og potensiell ventetid, da betaler jeg heller mer et annet sted.  

Endret av sirsondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirsondre skrev (1 time siden):

Ang dette, hvordan har utviklingen vært de siste årene? Husker alle forumtrådene for noen år siden - jeg vegrer meg nå fra å bestille derfra selv om de har den sykkelen jeg aller helst vil ha. Jeg orker ikke en lang periode med dårlig kommunikasjon og potensiell ventetid, da betaler jeg heller mer et annet sted.  

Akkurat denne sykkelen har de nok på lager, og om du skrur selv/bruker annet verksted er det nok ikke noe problem. De har også åpnet butikker/verksted i andre byer enn Oslo. Jeg ville kjøpt Orbea-sykkelen, har hørt mye bra fra bekjente som sykler på Orbea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orbea er fint, hatt sykkel derifra i 2 år nå. Har ikke hatt noe problem med Unaas underveis. Måtte ha et par reservedeler, og det ble sendt gratis.

Når det er sagt så er de modellene ikke lette, du får nok lettere sykkel (ramme) ved å velge Giant (Propel eller TCR).

De har jo kommet med nye modeller nå, en klatreramme og en ny aeroramme. Derav den lave pris på de "gamle" rammene.

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (12 timer siden):

Orbean er et kjempekjøp. Tror de har kjøpt inn et parti som skulle til Euskatel Euskadi  men ikke ble levert dit likevel.. Mulig de bare kjørte vanlig ikke-aero Orca.

Omx ramme, Ultegra di2 og ganske fine karbonhjul til den prisen er et godt kjøp. 

Har forrige modell selv og en kompis kjøpte en slik nå. Måtte jo prøvekjøre. Var veldig kurant og kjente at de har fått litt mer komfort i ramma samtidig som den kjentes veldig tight og fin ut i tråkket. Kjente også en kløe etter å oppgradere men må holde meg i tøylene 😊

Som det sies fra Panda så er disse kjent for å være litt tunge. Vet du noe vekt på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Orca M20i Ultegra Di2 OMR har jeg fått ned i 7,6 kg. Det med letvekt styre, setepinne og sete.
Har på 55mm hjul på 1450 gram, TPU slanger og Continental GP5000 28mm
Har lest at rammesett (OMR) veier 1150 gram (OMX versjonen i rå carbon er 850 gram)

Tror ikke det har så mye å si, med mindre du sykler ritt i 15-20 km lange fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (22 minutter siden):

Som det sies fra Panda så er disse kjent for å være litt tunge. Vet du noe vekt på den? 

Mener den er rett over 8kg med butylslanger og "lagringsboksen" som jeg ikke kan forstå at noen sykler med med mindre de skal sykle triathlon. 

Tror ikke det skal store grep til for å få den på rett side av 8kg.  Skal sykle brattere bakker enn det som er vanlig i Norge før vekt har stort å si. 

edit: ser det står rammevekt på 1150, som vel er rundt 230 mer enn f.eks. en SL7 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...