Gå til innhold

Hardtail m bukkestyre?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Vistus Energie gravelsykkel som jeg er ganske fornøyd med, men jeg er blitt så gammel at jeg kunne tenke meg litt demping i gaffelen fordi jeg synes det er slitsomt med vaskebrett og dårlige veier. Det er, så vidt jeg vet kun to gravelsykler med demping (Cannondale Slate 27,5 hjul og GT Grade carbon X, 28 hjul). Kan en hardtail med bukkestyre være et alternativ? Jeg har ikke bruk for bredden på det flate styret, men er det noen ulemper jeg ikke ser med en hardtail?

Takknemlig for innspilll

Chris

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også Cannondale Topstone med demper samt flere med ulike løsninger i styrefestet, bla Specialized Roubaix.

Om du smeller på raske dekk på hardtail'en din har du fortsatt full kontroll på vaskebrett og er ikke mye tregere enn på en gravel. En og annen ombygging har jeg sett og de har ikke sett veldig bra ut. Nå er ikke jeg veldig sterk på det tekniske men det må da være en løsning å sette på en dempergaffel på en grussykkel ? ellers er de vanlige triksene, dekk med mer volum, lavere trykk i dekk, god svikt i albuene, løs i skuldrene og gjerne litt mer oppreist sittestilling.

 

Lykke til !

 

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (1 time siden):

Du har også Cannondale Topstone med demper samt flere med ulike løsninger i styrefestet, bla Specialized Roubaix.

Om du smeller på raske dekk på hardtail'en din har du fortsatt full kontroll på vaskebrett og er ikke mye tregere enn på en gravel. En og annen ombygging har jeg sett og de har ikke sett veldig bra ut. Nå er ikke jeg veldig sterk på det tekniske men det må da være en løsning å sette på en dempergaffel på en grussykkel ? ellers er de vanlige triksene, dekk med mer volum, lavere trykk i dekk, god svikt i albuene, løs i skuldrene og gjerne litt mer oppreist sittestilling.

 

Lykke til !

 

Jeg ville gjerne ha dempingen i gaffelen, men vet at det finnes alternativer som f.eks. styre fremspring med demping. Det finnes demper til gravelsykkel, men den ligger på drøyt 7.000. Jeg er også litt usikker på hvodan det vil påvirke geometrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinære hardtails har vel typisk en mer utstrakt geometri enn grussykler, hvilket betyr at man bør ha et ganske så kort styrefremspring hvis man setter på bukkestyre. Dette er jo noe som kan gi en funky geometri, men det finnes jo folk som har gjort dette før og blitt fornøyde. Ellers finnes det jo en rekke såkalte "drop bar MTBs", altså hardtails som er designet rundt bruk med bukkstyre. Flere av disse har mulighet for å sette på dempegaffel uten å tulle til geometrien.

Når det er sagt, så er jo dempere for grussykler laget til nettopp grussykler med den geometrien de har, så det kan vel ikke tulle til geometrien for mye? Ja, det koster penger, men det gjør jo en hardtail også.

Endret av arekey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (4 timer siden):

Du har også Cannondale Topstone med demper samt flere med ulike løsninger i styrefestet, bla Specialized Roubaix.

Om du smeller på raske dekk på hardtail'en din har du fortsatt full kontroll på vaskebrett og er ikke mye tregere enn på en gravel. En og annen ombygging har jeg sett og de har ikke sett veldig bra ut. Nå er ikke jeg veldig sterk på det tekniske men det må da være en løsning å sette på en dempergaffel på en grussykkel ? ellers er de vanlige triksene, dekk med mer volum, lavere trykk i dekk, god svikt i albuene, løs i skuldrene og gjerne litt mer oppreist sittestilling.

 

Lykke til !

 

 

Jamez skrev (3 timer siden):

Jeg har en Lauf Seigla med 30mm demping, samt plass til 2.25" MTB dekk. Plenty komfort med den komboen. 

Ellers er det jo også Canyon Grizl som leveres med demper og også har plass til rundt 55mm dekk.

Giant Revolt X.

BMC URS. 

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (1 time siden):

Ordinære hardtails har vel typisk en mer utstrakt geometri enn grussykler, hvilket betyr at man bør ha et ganske så kort styrefremspring hvis man setter på bukkestyre. Dette er jo noe som kan gi en funky geometri, men det finnes jo folk som har gjort dette før og blitt fornøyde. Ellers finnes det jo en rekke såkalte "drop bar MTBs", altså hardtails som er designet rundt bruk med bukkstyre. Flere av disse har mulighet for å sette på dempegaffel uten å tulle til geometrien.

Når det er sagt, så er jo dempere for grussykler laget til nettopp grussykler med den geometrien de har, så det kan vel ikke tulle til geometrien for mye? Ja, det koster penger, men det gjør jo en hardtail også.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tåler å lese lange tyske tekster (eller orker å lese Googles oversettelse), så har den tyske langdistanse-syklisten Torsten Frank levert en fem-delers nerde-bonanza der han overtenker absolutt alt som har med terrengsykkel pluss bukkestyre å gjøre – han har selv bygget om en Canyon med dempegaffel. Her er siste innlegg om saken, med lenker til de fire foregående delene i starten av teksten:
https://torstenfrank.wordpress.com/2023/04/25/dropbar-mtb-teil-5-der-konkrete-aufbau-teileliste-und-das-finale-ergebnis/

Her gås geometri etc gjennom ganske grundig, på tysk vis. Når det er sagt, så er vel hans generelle konklusjon av hva som faktisk er mest effektivt av gravelsykkel eller terrengsykkel med bukkestyre-konvertering at dekkvalget (ikke overraskende) betyr mye mer enn hva slags styre du setter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er mulig at en "high end dempestem" kan gi deg ganske mye av det du er ute etter:
Her er en test av en, men link til et par andre alternativer.

https://escapecollective.com/cane-creek-eesilk-suspension-stem-review/

Og skal man bygge hardtail med bukkestyre er det skikkelig dumt å ta utgangspunkt i noe annet enn SRAM trådløst. Der er delene innbyrdes kompatible mellom landevei og terreng så man kan mikse og matche og kose seg skikkelig. 

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...