Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en Vistus Energie gravelsykkel som jeg er ganske fornøyd med, men jeg er blitt så gammel at jeg kunne tenke meg litt demping i gaffelen fordi jeg synes det er slitsomt med vaskebrett og dårlige veier. Det er, så vidt jeg vet kun to gravelsykler med demping (Cannondale Slate 27,5 hjul og GT Grade carbon X, 28 hjul). Kan en hardtail med bukkestyre være et alternativ? Jeg har ikke bruk for bredden på det flate styret, men er det noen ulemper jeg ikke ser med en hardtail?

Takknemlig for innspilll

Chris

 

Posted (edited)

Du har også Cannondale Topstone med demper samt flere med ulike løsninger i styrefestet, bla Specialized Roubaix.

Om du smeller på raske dekk på hardtail'en din har du fortsatt full kontroll på vaskebrett og er ikke mye tregere enn på en gravel. En og annen ombygging har jeg sett og de har ikke sett veldig bra ut. Nå er ikke jeg veldig sterk på det tekniske men det må da være en løsning å sette på en dempergaffel på en grussykkel ? ellers er de vanlige triksene, dekk med mer volum, lavere trykk i dekk, god svikt i albuene, løs i skuldrene og gjerne litt mer oppreist sittestilling.

 

Lykke til !

 

Edited by Emil
Posted

Jeg har en Lauf Seigla med 30mm demping, samt plass til 2.25" MTB dekk. Plenty komfort med den komboen. 

Ellers er det jo også Canyon Grizl som leveres med demper og også har plass til rundt 55mm dekk.

Giant Revolt X.

BMC URS. 

Posted
Emil skrev (1 time siden):

Du har også Cannondale Topstone med demper samt flere med ulike løsninger i styrefestet, bla Specialized Roubaix.

Om du smeller på raske dekk på hardtail'en din har du fortsatt full kontroll på vaskebrett og er ikke mye tregere enn på en gravel. En og annen ombygging har jeg sett og de har ikke sett veldig bra ut. Nå er ikke jeg veldig sterk på det tekniske men det må da være en løsning å sette på en dempergaffel på en grussykkel ? ellers er de vanlige triksene, dekk med mer volum, lavere trykk i dekk, god svikt i albuene, løs i skuldrene og gjerne litt mer oppreist sittestilling.

 

Lykke til !

 

Jeg ville gjerne ha dempingen i gaffelen, men vet at det finnes alternativer som f.eks. styre fremspring med demping. Det finnes demper til gravelsykkel, men den ligger på drøyt 7.000. Jeg er også litt usikker på hvodan det vil påvirke geometrien.

Posted (edited)

Ordinære hardtails har vel typisk en mer utstrakt geometri enn grussykler, hvilket betyr at man bør ha et ganske så kort styrefremspring hvis man setter på bukkestyre. Dette er jo noe som kan gi en funky geometri, men det finnes jo folk som har gjort dette før og blitt fornøyde. Ellers finnes det jo en rekke såkalte "drop bar MTBs", altså hardtails som er designet rundt bruk med bukkstyre. Flere av disse har mulighet for å sette på dempegaffel uten å tulle til geometrien.

Når det er sagt, så er jo dempere for grussykler laget til nettopp grussykler med den geometrien de har, så det kan vel ikke tulle til geometrien for mye? Ja, det koster penger, men det gjør jo en hardtail også.

Edited by arekey
Posted

Kjører selv en Diverge med "future shock". Dette gir litt vandring i fronten uten at det kjennes rart. Syntes det funker særs bra på mindre dumper, ujevnheter og vaskebrett, men noen dempegaffel er det absolutt ikke. God komfort så lenge man ikke skal gå helt bananas.

Posted
Emil skrev (4 timer siden):

Du har også Cannondale Topstone med demper samt flere med ulike løsninger i styrefestet, bla Specialized Roubaix.

Om du smeller på raske dekk på hardtail'en din har du fortsatt full kontroll på vaskebrett og er ikke mye tregere enn på en gravel. En og annen ombygging har jeg sett og de har ikke sett veldig bra ut. Nå er ikke jeg veldig sterk på det tekniske men det må da være en løsning å sette på en dempergaffel på en grussykkel ? ellers er de vanlige triksene, dekk med mer volum, lavere trykk i dekk, god svikt i albuene, løs i skuldrene og gjerne litt mer oppreist sittestilling.

 

Lykke til !

 

 

Jamez skrev (3 timer siden):

Jeg har en Lauf Seigla med 30mm demping, samt plass til 2.25" MTB dekk. Plenty komfort med den komboen. 

Ellers er det jo også Canyon Grizl som leveres med demper og også har plass til rundt 55mm dekk.

Giant Revolt X.

BMC URS. 

Takk for tipsene!

Posted
arekey skrev (1 time siden):

Ordinære hardtails har vel typisk en mer utstrakt geometri enn grussykler, hvilket betyr at man bør ha et ganske så kort styrefremspring hvis man setter på bukkestyre. Dette er jo noe som kan gi en funky geometri, men det finnes jo folk som har gjort dette før og blitt fornøyde. Ellers finnes det jo en rekke såkalte "drop bar MTBs", altså hardtails som er designet rundt bruk med bukkstyre. Flere av disse har mulighet for å sette på dempegaffel uten å tulle til geometrien.

Når det er sagt, så er jo dempere for grussykler laget til nettopp grussykler med den geometrien de har, så det kan vel ikke tulle til geometrien for mye? Ja, det koster penger, men det gjør jo en hardtail også.

Takk for innspill.

Posted

Hvis du tåler å lese lange tyske tekster (eller orker å lese Googles oversettelse), så har den tyske langdistanse-syklisten Torsten Frank levert en fem-delers nerde-bonanza der han overtenker absolutt alt som har med terrengsykkel pluss bukkestyre å gjøre – han har selv bygget om en Canyon med dempegaffel. Her er siste innlegg om saken, med lenker til de fire foregående delene i starten av teksten:
https://torstenfrank.wordpress.com/2023/04/25/dropbar-mtb-teil-5-der-konkrete-aufbau-teileliste-und-das-finale-ergebnis/

Her gås geometri etc gjennom ganske grundig, på tysk vis. Når det er sagt, så er vel hans generelle konklusjon av hva som faktisk er mest effektivt av gravelsykkel eller terrengsykkel med bukkestyre-konvertering at dekkvalget (ikke overraskende) betyr mye mer enn hva slags styre du setter på.

  • 2 weeks later...
Posted

Det er mulig at en "high end dempestem" kan gi deg ganske mye av det du er ute etter:
Her er en test av en, men link til et par andre alternativer.

https://escapecollective.com/cane-creek-eesilk-suspension-stem-review/

Og skal man bygge hardtail med bukkestyre er det skikkelig dumt å ta utgangspunkt i noe annet enn SRAM trådløst. Der er delene innbyrdes kompatible mellom landevei og terreng så man kan mikse og matche og kose seg skikkelig. 

LarsB

  • Thanks 1
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...