Gå til innhold

Alicante, landevei/asfalt


Anbefalte innlegg

Da ble/blir det Alicante neste påske og ikke Mallorca. Blir delvis familie med småbarnsfamilie og ett (voksent) kjærestepar. De var mer gira på Alicante en Mallorca såpass tidlig på våren som første uken i april (temp og mindre nedbør). Jeg og min bedre halvdel har med oss racere og er de eneste som skal sykle/trene. Jeg kommer nok til å sykle en del mer, også par langesoloturer. Men ønsker å få litt innput fra forumet på a) bosted og b) noen rutetips.

a) sykkelmessig kunne jeg tenkt meg feks Benidorm for ganske rask tilgang til de meste kjente fjellområdene mellom der og Calpe/Deia. Men vi har snakket om å få kortest mulig transfer, mest på grunn av småbarnsfamilien da de både ankommer senere, og godt å slippe lang transfer. Og mer kortere transfer reisedagen  kommer jeg/ raskere på sykkelen. Så har sett på San Juan området (Alicante by), ok priser på større leiligheter. Ser ut som det er er veier lett tilgengelig både langs stranden retning Benidorm og innover landet. Har sjekket litt turer på Koomot, men ikke Strava enda. Noen som har erfaring fra dette området både mht bo, spise, bade og aller mest utgangspunkt for sykkelturer ? Evt andre områder mellom flyplass og Benidorm som er strandnært, og gir kort vei til flott sykling ?

Eller må alle klutes settes til overtaling for Benidorm ? 

b) kanskje det viktigste for min del. Hvis en har base i Alicante, feks da San Juan, noe som her turer de vil foreslå ? en tur på 150 km og 3000 hm ? Nærmeste lengre klatring fra byen (400 hm +) ? Men nesten like viktig, småkupperte turer uten veldig lange klatringer ? finnes det noen småveier ala de på Mallorca uten mye klatring ? Noen dager blir det (kanskje) bare korte runder på 60 km +-, noen tips der ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne skrev (2 timer siden):

Da tar du selvfølgelig kontakt med Kjell Storerud

Kjell som Kjell sport ? driver han fortsatt hotell/sykkelbutikk der ? Nå ser det det ut som vi lokaliserer oss nær/i Benidorm likevel (etter ønske fra småbarnsfamilien og ikke noe jeg protesterer på), så det gjør noen av turene blir mer oversiktig mht fjell. Men flate/halvkupperte turer er jeg mer usiker på. Hvordan er kystveien mellom Alicante og Benidorm + videre nordover ? både mht biltrafikk og "sykkelopplevelse" ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 19.9.2023 den 20.51):

Kjell som Kjell sport ? driver han fortsatt hotell/sykkelbutikk der ? Nå ser det det ut som vi lokaliserer oss nær/i Benidorm likevel (etter ønske fra småbarnsfamilien og ikke noe jeg protesterer på), så det gjør noen av turene blir mer oversiktig mht fjell. Men flate/halvkupperte turer er jeg mer usiker på. Hvordan er kystveien mellom Alicante og Benidorm + videre nordover ? både mht biltrafikk og "sykkelopplevelse" ?  

Som Kjell sport ja (eller Kjell Sykkel helst). Han og Anne driver fortsatt på, men kun sykkelutleie. Kjenner i hvert fall veldig godt til det som finnes av sykkelruter i området. Kystveien nordover har jeg ikke syklet på, men vi tok bilen en dag til La Vila Joiosa og syklet opp i fjellene derfra, bl.a. innom Guadalesrt, og det er en tur å ta med seg. Ellers holdt vi oss sør for Alicante. La Manga var morsomt også, husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er mannen å kontakte Sturla Johansen, leder for eliteavdelingen i CK Victoria.  Jeg hadde gleden av å sitte i styret på CK Victoria  sammen med Sturla da klubben startet opp . Han er guide og tilrettelegger for Sportsevent og arrangerer turer med base rett nord for Calpe. Det han ikke vet trenger man ikke vite. 

https://www.facebook.com/sturla.johansen

https://www.facebook.com/SportsEvent.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk for tips. Kjell sykkel mente jeg selvsagt, kjøpt noen cannondals derfra så burde selvsagt huske riktig navn på butikken. Ellers er det mulig at vi havner i Deia området når vi flyr til Barcelona om 3 uker. Står vel mellom der og Gironaområdet pr nå, og han vi skal møte der nede er i Girona nå og mest gira på grunn av temp å dra ned til costa blanca området. Hvis bo i Benidorm så blir nok området inn i landet derfra og nordover som gjelder og ikke til Alicante og lenger sør. Har funnet en del ruter med utgangspunkt Benidorm (komoot) som frister. Har sett på noen vuelta etappe spor som også gir god inspirasjon. Men blir det tur ned dit i oktober også skal jeg ha god oversikt i påsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en time etterpå jeg skrev vi skal til Benidorm har vi booket i Alicante (etter småbarnsfamilien sin ønsker og helt greit for oss). Flott leilighet med plass til 6 voksne og lite barn er booket. Så da er startsinnlegget veldig aktuelt igjen. Også turer sørover fra Alicante. Men har oversikt noen ruter fra Alicante by også. Noen erfaring hvor det er best å komme seg ut av byen på sykkel. Skal bo i El Campello/San Joan, ved stranden,  litt utenfor sentrum. Har lest denne før av Jonas Orset og gir god inspirasjon: Sykling i Alicante - The Nordic Trailblazer. Virker som Orset også mener El Campello er bra plass å bo.

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer kjent i Murcia-området og det kan hende det blir for langt unna Alicante for dere, men du har en fin klatring i Sierra Espuna. Deler av klatringen var med på etappe 9 av årets Vuelta, og hele har vært med tidligere. Her har du Stravasegment. Alejandro Valverde er jo den lokale helten og har selvsagt KOMen.

Tror ikke det er så mange andre klatringer i området med like mange høydemeter.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (19 timer siden):

Jeg er mer kjent i Murcia-området og det kan hende det blir for langt unna Alicante for dere, men du har en fin klatring i Sierra Espuna. Deler av klatringen var med på etappe 9 av årets Vuelta, og hele har vært med tidligere. Her har du Stravasegment. Alejandro Valverde er jo den lokale helten og har selvsagt KOMen.

Tror ikke det er så mange andre klatringer i området med like mange høydemeter.

 

blir nok litt langt unna ja. Blir sykling fra/til leiligheten og ikke transport med bil for å komme til områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerts: ja har brukt mye strava ruteplanlegger, også begynt å sett på i forhold til Alicante (har plukket ut noen anbefalte turer + laget noen meg noen på egen hånd med bare følge "mest populære" veier). Flotte tips du har her og ligner på noen av de jeg har sett for meg, hvor langt nord for Benidorm jeg/vi sykler avhenger også om vi havner i Deia området nå i oktober. Da får en jo sykla alle klassikerne flere ganger ikke så must å sykle de igjen hvis jeg kan sykle for meg nye veier, klatringer etc. Er tilhenger av exploring og ikke evigvarende repetisjon. Turer triumfer trening. Viktigst med denne tråden for min del er å høre erfaring og "egne" tips/erfaringer og gjerne stravaspor (slik som du her Kjerts) fra favoritturer. 

Hvilke Vueltaavslutninger har vi nær nok Alicante ? I år Xorret de Cati, i fjor (eller var det året før) Balcon Alicante ? Andre bratte saker som har legendestatus ? 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så bra ut Kjell Arne, er noe lignende jeg har sett for meg som lengre tur nordover, blir vel fort 15 mil t/r fra der vi skal bo. Har du noen stravaspor mellom Torreveja der du bodde og Alicante som du husker som særs fine ? skal ha noen flatere turer også og en tur retning sørover/innover landet fra Alicante står på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Ja knallbra rett og slett. 2 «beste» turene i etterkant var disse : https://strava.app.link/l8TLiZm8cJb og https://strava.app.link/x8qL9gw8cJb Rates er ikke noe spesielt utover veldig mange sykler der. Ikke bratt, så skjønner jo den som treningsbakke for jevne drag men ga meg ikke noe spesiell følelse som mange andre klassikere gjør. Men veien videre mot Benidorm er nydelig naturopplevelse og færre syklister. Neste gang skal jeg opp den veien. Vest for Alicante har du derimot motsatsen til Rates, Balcon Alicante og Xorret del Cati. Her snakker vi bratte, krevende klatringer hvor jeg ikke så andre på sykkel. Moderne Vuelta-avslutninger en husker lenge etterpå. Vonde opplevelser er bedre en ingen følelser.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...