Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk bil


Anbefalte innlegg

Har for første gang hatt en bil så lenge at det er på tide med nye vinterdekk. Har dere noen tanker om hva som er fornuftig strategi ved omlegging?

Spørsmålene blir da:

1. Er det kun testvinneren som gjelder?

2. Hva er eventuelt gode kjøp dersom man tenker totalpris/kvalitet/varighet?

3. Kjøper folk dekk på "billigdekk.no" og tar disse med til forhandler for montasje, eller er det like greit å gå i butikk/verksted og få en deal? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konsekvent valgt "premium-dekk". Om det er nødvending vet jeg ikke, men prisforskjellen er ikke så stor at jeg har orket å gamble på "billigedekk". Noen meter forskjell i stopplengde kan jo ha konsekvenser, så jeg vil ha det beste, spesielt når besparelsen over tiden man bruker de, er såpass liten. 

God erfaring med Nokian Hakkapeliitta r5 (som har vert testvinner noen ganger), finnes i varianter som SUV, EV og "vanlig".  Jeg handler dekkene lokalt hos de som legger om, er nok litt dyrere, men spør man tre-fire dekksjapper om en pris har de som regel litt å gå på! 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke billigdekk igjen, etter en erfaring med "vinterdekk" fra Megahjul.no

Har hatt noen runder med Yokohama tidligere som er noe rimeligere enn både Nokian, Cont etc og de er helt ok, men etterhvert som vår økonomi er blitt bedre så sparer jeg ikke lenger penger på dekk.

Beste løsning i mitt hode er heller å lete etter den som leverer premium dekk til lavest mulig pris.

Kjører i dag Conti piggfritt på en bil (V60)  og Nokian Suv piggfritt (XC60) og begge er bra.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNBs medlemsfordeler har gjerne "Supertilbud" med Vianor på høsten. Ifjor hadde de det i oktober. 25%. Ser Vianor har 30% på Goodyear vinterdekk nå. Mtp. valutakursen og hvor mange dekk produseres, ville jeg kanskje vært litt ekstra pirkete hvor jeg kjøpte i år og kjøpt kvalitetsdekk. Fordel med å handle lokalt er at det er lettere mtp. garanti og reklamasjoner.

Veldig lite bilnerd, men kjenner bilnerder som kjører med blålys og fått endel input fra dem. Gode dekk er viktige, spesielt på vinteren. Må ikke være testvinneren, men en testvinner gjør at du ikke trenger finne opp kruttet selv og teste 5 sett med dekk for å finne det som er godt nok for deg. Sjekket Vianor, og et sett til bilen min med montering og potensiell rabatt er kr 7 500. Bytter en dekk hvert 4-5 år alt eller hvor mye en kjører, er det ikke store kostnaden i året.

Fart, uoppmerksomhet, dårlige vurderings- og bilferdigheter er ofte grunner grunner til ulykker Dette er ting en aktivt må gjøre noe med på egen hånd, når en kjører. Gode dekk er et sted der en faktisk kan kjøpe seg litt ekstra trygghet. En trygghet som klart forsvinner om en stryker på de 4 nevnte punktene. Det kommer litt ann på hvor en bor, og hvor mye en kjører også. For meg som bor ganske sentralt i en storby, og som kjører kun når jeg må hente litt tyngre ting, så kan jeg sikkert klare meg med litt mer slitt dekk siden jeg kan unngå bilkjøring når forholdene er dårlige. For de som må kjøre i alle forhold, vil de uansett hva de gjør, oppleve de forhold hvor det er (usynlig) glatt på veien. Opplevelsen av å skli ut av veien eller inn i andre biler når det er glatt, er tydligvis ganske sjokkerende. De fleste som har gjort det snakker om opplevelsen 5-50 år senere.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig både type bil, hvor bilen skal brukes og om man kjører uansett vær. Hva som er "best" er ikke det samme i Stavanger og i Karasjok. Vi har flere biler, og har både pigg og piggfritt. Og er det stålis og regn får den med piggfritt stå. På bar vei foretrekker jeg helt klart den med piggfritt, og er det godt gammeldags vinterføre er det strengt tatt litt ett fett hvilken bil jeg tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bilbransjen, holder du deg til anerkjente merker er du safe. Alle de 4 pbk1 ramser opp er trygge valg. Bare sørg for at det er ordentlige vinterdekk du får, og ikke "kontinentale" vinterdekk (beregnet på Tyskland, Danmark ol.). Har selv kjørt Michelin piggfritt i 5-6 år nå, og vært superfornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...