GÃ¥ til innhold

Dropper sitter fast i karbonranme😱


Slit1

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte drømmesykkelen i karbon usett for noen uker siden. Heve/senkepinnen var litt treig, så tenkte å ta en service på den selv. Men da jeg skulle ta setepinnen opp for gjøre servic, satt den til min forferdelse bom fast.

Raske Google-søk viste seg at dette kunne bli vanskelig om ikke umulig å fikse. Jeg var også i kontakt med diverse verksteder, men det var flere som sa at de ikke gjorde dette lengre da det var stor sjanse for at noe ble ødelagt i prosessen. Men nå, etter søvnløse netter og timevis på YouTube og forum er problemet løst, og her er hvordan jeg gjorde det.

I dagesvis har jeg oljet rundt festet til setepinnen med WD-40. Jeg fikk så tips om å bruke er mer tyntflytende olje, og fikk kjøpt en flakse med Pro Super + fra det fantastiske verkstedet på Bakklandet, Sykkelbua. Jeg oljet båser festet setepinnen stod i, samt hadde sykkelen opp ned og sprøytet inn olje vis hullet til kabelen for setepinnen slik at oljen kunne trekke inn nedenfra. 
 

For å få moment rundt setepinnen til å løsne setepinnen festet jeg et stem rundt setepinnen og strammet det. Så kunne jeg tre inn et styre/metallstag og bruke til å vri. Noen sa på YouTube at når man drar i setepinnen som sitter fast, så flekser karbonet og blir trangere og det sitter mer fast. Derfor ville jeg vri i starten heller enn å dra. Rødtanng gav bare stygge merker på setepinnen, og er ikke å anbefale.

Etter dagsevis med marinering i olje gikk jeg til verk. Frysespray av typen Loctite 8040 ble brukt. Tanken er at aluminium krymper ved frysing, men at karbon ikke gjør det. Jeg pekte strålen på setepinnen og brukte ca. Halve sprayen. Så begynte jeg å vri, og sakte men sikkert gikk det!!!! For en følelse!! Fantastisk! 
 

Nå er det ikke sikkert dette går for alle, men dette løste i alle fall problemet for meg😊

 

Hvordan ville dere rengjort der setepinnen skal sitte i rammen? Det er sikkert mye drit der som gjør at det samme kan skje igjen, men sliter med å gjør det grundig langt nok ned.

IMG_9111.jpeg

IMG_9110.jpeg

IMG_9108.jpeg

IMG_9109.jpeg

Endret av Slit1
  • Like 3
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaymondJ skrev (22 minutter siden):

Bra jobbet! Et lite tips om man trenger tyntflytende, penetrerende olje er å blande Aceton og automatolje (gammel, hederlig Dextron III). Suger seg inn "overalt" pga. kapillæreffekten 

Smart! Hva er blandingsforholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var setepinne montert med karbonpasta, siden ble sittende så innmari? Har selv opplevd en pinne som satt hardt i en karbonramme en gang, men ikke så voldsomt som det der. Jeg angra bittert på bruken av karbonpasta, husker jeg.

Uansett, bra jobba! Takk for gode tips!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaymondJ skrev (PÃ¥ 30.9.2023 den 15.31):

Bra jobbet! Et lite tips om man trenger tyntflytende, penetrerende olje er å blande Aceton og automatolje (gammel, hederlig Dextron III). Suger seg inn "overalt" pga. kapillæreffekten 

Aceton er ikke akkurat det lureste der du har kjemiske forbindelser som holder ting sammen 🙂 Du vet aldri om det tar epoxyen eller lakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

Det er viktig å bruke vannfast fett som ikke størkner til montering. Har brukt monteringsfettet til Rock'n'Roll en stund, og kommer til å bruke noe tilsvarende når jeg går tom. Ikke teflonfett eller sånne ting.

Jeg tenkte å brukte karbonpastaen til Muc-Off på setepinnen, men ville du ikke brukt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (4 timer siden):

Var setepinne montert med karbonpasta, siden ble sittende så innmari? Har selv opplevd en pinne som satt hardt i en karbonramme en gang, men ikke så voldsomt som det der. Jeg angra bittert på bruken av karbonpasta, husker jeg.

Uansett, bra jobba! Takk for gode tips!

Takk!

Usikker på om den har vært jevnlig påført karbonpasta, da jeg kjøpte brukt (alt peker jo på at det ikke har blitt gjort). Men sykkelen har med all sannsynlighet vært montert med karbonpasta i 2020 da den ble kjøpt, da den ble satt sammen av forhandler. Men det kan jo såklart ha blitt glemt.

Endret av Slit1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine karbonsykler har nå karbonpasta både i setepinne og på styre (Park Tool sin), tror heller ikke jeg har fornyet den sålenge jeg kan huske, eldste er jo fra 2014-ish, har ikke hatt noe problem med å røre på setepinner eller annet der hvertfall. Men nå er det nå kanskje et års tid siden sist jeg sjekket tilstand.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (PÃ¥ 2.10.2023 den 13.41):

Aceton er ikke akkurat det lureste der du har kjemiske forbindelser som holder ting sammen 🙂 Du vet aldri om det tar epoxyen eller lakken.

Bra poeng! En moderne sykkel er kanskje ikke riktig sted å eksperimentere med hjemmelagede kjemikalie blandinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...