Slit1 Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 (edited) Jeg kjøpte drømmesykkelen i karbon usett for noen uker siden. Heve/senkepinnen var litt treig, så tenkte å ta en service på den selv. Men da jeg skulle ta setepinnen opp for gjøre servic, satt den til min forferdelse bom fast. Raske Google-søk viste seg at dette kunne bli vanskelig om ikke umulig å fikse. Jeg var også i kontakt med diverse verksteder, men det var flere som sa at de ikke gjorde dette lengre da det var stor sjanse for at noe ble ødelagt i prosessen. Men nå, etter søvnløse netter og timevis på YouTube og forum er problemet løst, og her er hvordan jeg gjorde det. I dagesvis har jeg oljet rundt festet til setepinnen med WD-40. Jeg fikk så tips om å bruke er mer tyntflytende olje, og fikk kjøpt en flakse med Pro Super + fra det fantastiske verkstedet på Bakklandet, Sykkelbua. Jeg oljet båser festet setepinnen stod i, samt hadde sykkelen opp ned og sprøytet inn olje vis hullet til kabelen for setepinnen slik at oljen kunne trekke inn nedenfra. For å få moment rundt setepinnen til å løsne setepinnen festet jeg et stem rundt setepinnen og strammet det. Så kunne jeg tre inn et styre/metallstag og bruke til å vri. Noen sa på YouTube at når man drar i setepinnen som sitter fast, så flekser karbonet og blir trangere og det sitter mer fast. Derfor ville jeg vri i starten heller enn å dra. Rødtanng gav bare stygge merker på setepinnen, og er ikke å anbefale. Etter dagsevis med marinering i olje gikk jeg til verk. Frysespray av typen Loctite 8040 ble brukt. Tanken er at aluminium krymper ved frysing, men at karbon ikke gjør det. Jeg pekte strålen på setepinnen og brukte ca. Halve sprayen. Så begynte jeg å vri, og sakte men sikkert gikk det!!!! For en følelse!! Fantastisk! Nå er det ikke sikkert dette går for alle, men dette løste i alle fall problemet for meg😊 Hvordan ville dere rengjort der setepinnen skal sitte i rammen? Det er sikkert mye drit der som gjør at det samme kan skje igjen, men sliter med å gjør det grundig langt nok ned. Edited September 30, 2023 by Slit1 3 6 Quote
RaymondJ Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Bra jobbet! Et lite tips om man trenger tyntflytende, penetrerende olje er å blande Aceton og automatolje (gammel, hederlig Dextron III). Suger seg inn "overalt" pga. kapillæreffekten 2 Quote
Slit1 Posted September 30, 2023 Author Posted September 30, 2023 RaymondJ skrev (22 minutter siden): Bra jobbet! Et lite tips om man trenger tyntflytende, penetrerende olje er å blande Aceton og automatolje (gammel, hederlig Dextron III). Suger seg inn "overalt" pga. kapillæreffekten Smart! Hva er blandingsforholdet? Quote
RaymondJ Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Slumper det sammen, men ca 50/50. Gammelt bilmekanikertips 🙂 1 Quote
Simenf Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Godt det løste seg! Bra tips med stem på pinnen! 1 Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜
tron Posted October 2, 2023 Posted October 2, 2023 Var setepinne montert med karbonpasta, siden ble sittende så innmari? Har selv opplevd en pinne som satt hardt i en karbonramme en gang, men ikke så voldsomt som det der. Jeg angra bittert på bruken av karbonpasta, husker jeg. Uansett, bra jobba! Takk for gode tips! 1 Quote
baronKanon Posted October 2, 2023 Posted October 2, 2023 RaymondJ skrev (På 30.9.2023 den 15.31): Bra jobbet! Et lite tips om man trenger tyntflytende, penetrerende olje er å blande Aceton og automatolje (gammel, hederlig Dextron III). Suger seg inn "overalt" pga. kapillæreffekten Aceton er ikke akkurat det lureste der du har kjemiske forbindelser som holder ting sammen 🙂 Du vet aldri om det tar epoxyen eller lakken. 1 Quote
perbl Posted October 2, 2023 Posted October 2, 2023 Denne tråden ga meg lyst til å gå ned i bua og røre litt på setepinner på alle syklene mine 🙂 4 1 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/
baronKanon Posted October 2, 2023 Posted October 2, 2023 Det er viktig å bruke vannfast fett som ikke størkner til montering. Har brukt monteringsfettet til Rock'n'Roll en stund, og kommer til å bruke noe tilsvarende når jeg går tom. Ikke teflonfett eller sånne ting. Quote
Slit1 Posted October 2, 2023 Author Posted October 2, 2023 baronKanon skrev (1 time siden): Det er viktig å bruke vannfast fett som ikke størkner til montering. Har brukt monteringsfettet til Rock'n'Roll en stund, og kommer til å bruke noe tilsvarende når jeg går tom. Ikke teflonfett eller sånne ting. Jeg tenkte å brukte karbonpastaen til Muc-Off på setepinnen, men ville du ikke brukt dette? Quote
Slit1 Posted October 2, 2023 Author Posted October 2, 2023 (edited) tron skrev (4 timer siden): Var setepinne montert med karbonpasta, siden ble sittende så innmari? Har selv opplevd en pinne som satt hardt i en karbonramme en gang, men ikke så voldsomt som det der. Jeg angra bittert på bruken av karbonpasta, husker jeg. Uansett, bra jobba! Takk for gode tips! Takk! Usikker på om den har vært jevnlig påført karbonpasta, da jeg kjøpte brukt (alt peker jo på at det ikke har blitt gjort). Men sykkelen har med all sannsynlighet vært montert med karbonpasta i 2020 da den ble kjøpt, da den ble satt sammen av forhandler. Men det kan jo såklart ha blitt glemt. Edited October 2, 2023 by Slit1 Quote
perbl Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Mine karbonsykler har nå karbonpasta både i setepinne og på styre (Park Tool sin), tror heller ikke jeg har fornyet den sålenge jeg kan huske, eldste er jo fra 2014-ish, har ikke hatt noe problem med å røre på setepinner eller annet der hvertfall. Men nå er det nå kanskje et års tid siden sist jeg sjekket tilstand. Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/
RaymondJ Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 baronKanon skrev (På 2.10.2023 den 13.41): Aceton er ikke akkurat det lureste der du har kjemiske forbindelser som holder ting sammen 🙂 Du vet aldri om det tar epoxyen eller lakken. Bra poeng! En moderne sykkel er kanskje ikke riktig sted å eksperimentere med hjemmelagede kjemikalie blandinger. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.