Gå til innhold

Hytte i gave og dokavgift?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med å tenke to ganger før jeg eventuelt kontakter advokat.
Mamma og pappa gir opp hytta og vil gi den videre. Jeg har én bror som ikke vil ha den, så jeg og min familie skal da ta over hele hytta ved å kjøpe ut bruttern. Vi har ingen andre søsken.

Vi har god og ny takst og alle er enige om prisen. 
Jeg forstår det sånn at om de gir den som forskudd på arv eller gave ikke spiller noen rolle.

Det jeg er usikker på er dokumentavgiften og hva som er riktig. 
Den skal betales av markedsverdi, som for oss er taksten.
Men når og hvordan gjør vi dette for at alle offentlige institusjoner blir fornøyde?

1. I dét den blir gitt til meg og min bror? Når jeg da kjøper ut broren min med halvparten, må vi da betale ny dokumentavgift? Det virker jo rart.
Da får vi først et skjøte til bror og meg, så et nytt skjøte til meg etterpå. Dette virker tungvint.

2. Eller kan jeg bare få hele hytta i gave og betale broren min halvparten med en enkel bankoverføring. Jeg betaler da dokavgift, og broren min bare ‘får’ penger fra meg. Vi lager kun ett skjøte, det som overfører fra mamma og pappa til meg. 

3. Noe annet….

Må bare understreke at vi er alle enige om prisen og at jeg skal ha hytta. Summen på dokavgift deler vi uansett på to. Pengene er en ikke-sak, men usikker på metoden. 
 

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskudd på arv regnes som gave, og har dok.avgift, om jeg tolker teksten riktig.

Kartverket: Dokumentavgift ved arv: Fordeling av arv kan skje ved eit privat eller eit offentleg skifte etter at ein person er død. Forskot på arv er rekna som ei gåve etter dokumentavgiftsreglane. Du kan derfor ikkje krevje avgiftsfritak for arv dersom du mottek fast eigedom frå nokon som lever.

Synes 2 virker realistisk, men er ingen jurist eller spesielt oppdatert på arveregler.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (6 minutter siden):

Forskudd på arv regnes som gave, og har dok.avgift, om jeg tolker teksten riktig.

Kartverket: Dokumentavgift ved arv: Fordeling av arv kan skje ved eit privat eller eit offentleg skifte etter at ein person er død. Forskot på arv er rekna som ei gåve etter dokumentavgiftsreglane. Du kan derfor ikkje krevje avgiftsfritak for arv dersom du mottek fast eigedom frå nokon som lever.

Synes 2 virker realistisk, men er ingen jurist eller spesielt oppdatert på arveregler.

Tenker 2. er ok jeg også. Usikker på om de pengene broren min da får vil bli gjenstand for avgift. Kan jo ‘kalle’ det en gave (som gjøre summen skatt og avgiftsfri), men realiteten er jo ut utkjøp. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare ringe Kartverket å spørre?

Nå er(var) jeg bortskjemt med at en god kamerat av meg jobbet der tidligere og svarte på alle mine Kartverk-relaterte spørsmål, men de gangene jeg måtte ringe dem for å ordne konkrete ting var de veldig behjelpelige. Dette her er sikkert et spørsmål de får et par ganger i uka, om ikke daglig.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (33 minutter siden):

Dokumentavgift er vel på tinglysning? Kvifor skulle bror din ville tinglyse eigarskap av ein eigedom han skal selge til deg umiddelbart?

Du, dette er jo helt riktig og en god kommentar. Vi tinglyser og lager nytt skjøte selvfølgelig kun én gang 👍

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...