Gå til innhold

Kan nettbutikk kreve at returforsendelse leveres til dør?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk godkjent en retur fra en nettbutikk som krevde at jeg printet returgodkjenningen og la den oppi, men da hadde jeg sendt pakken 4 dager tidligere.

Jeg var også borti en gang at jeg ikke ville ha varen, og derfor lot den ligge på postkontoret 7 dager til retur. Var forsåvidt bortreist på ferie. Skrev til butikken at jeg ville bruke angreretten (utvetydig), og lurte på om jeg kunne la den ligge til retur. Nei, de krevde at jeg hentet den, kjøpte retur og sendte den tilbake. Den gikk automatisk i retur og jeg fikk pengene.

Spørs nok litt på hvor vanskelig selger er og om de gidder bruke tid på det hvis du gjør «feil».

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de med loven på sin side kan kreve det skal jeg ikke uttale meg om, med det burde i det minste stå tydelig i kjøpsvilkårene sånn at man er forberedt før man kjøper.

Forøvrig tenkt tanken at det er lurt å sjekke returvilkår når man skal velge nettbutikk, noen har gratis retur, det er litt digg. Men glemmer ofte å sjekke det 😊 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joje skrev (1 time siden):

Returfrakten kan man ikke kreve dekket ved bruk av angreretten.

Det er jo greit nok, men kan selger stille urimelig strenge krav til returmetoden? I ytterste konsekvens at den "skal leveres på døren av en befrakter med plettfri vandel innenfor kontortiden (mandag og torsdag 17-19)"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (1 time siden):

Det er jo greit nok, men kan selger stille urimelig strenge krav til returmetoden? I ytterste konsekvens at den "skal leveres på døren av en befrakter med plettfri vandel innenfor kontortiden (mandag og torsdag 17-19)"?

Det tviler jeg sterkt på. Du vil selv være tjent med å ha sporing på forsendelsen slik at du vet om mottaker har mottatt varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joje skrev (4 timer siden):

Det tviler jeg sterkt på. Du vil selv være tjent med å ha sporing på forsendelsen slik at du vet om mottaker har mottatt varen.

Poenget her er at det føles litt meningsløst å betale 200kr i returfrakt for en vare man har betalt 300kr for.

I alle fall når returen skyldes dårlig produktbeskrivelse/-bilde i nettbutikken…

Da er det fristende å bruke «Norgespakke liten» til 70kr selv om den ikke «leveres på døra»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det høres rimelig ut å bruke billigste frakt med sporing 🙂 

"De" har ikke folk til å gå på posten, ergo vil de ha på døra. Ikke kapasitet til å drive med henting.
Man handler jo fra sånn sted bare en gang.

Motsatsen er i min bok imponerende. Kjøpte "feil" ting fra vpg, tilbud halv pris, så ikke "Ws" altså damestørrelse, men i pakken følger det med returlapp ferdig frankert. Pakker nedi samme embalasje, kliner returlapp utenpå, leverer på Postnord, 2 dager senere bekreftet retur.
Når dette også ble betalt med kreditt var pengene aldri ute av min konto før vpg hadde mottatt retur og kreditert kjøpet(samme måte funker Klarna bra hos mange).

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt forskjell på store og små butikker ja. Da Komplett sendte meg feil vare (et mobildeksel) og jeg reklamerte med bilder av det jeg hadde motatt sendte de meg bare en ny vare. De ville ikke engang ha det feilsendte dekselet i retur. En annen (betydelig mindre) nettbutikk som jeg velger å ikke navngi sendte meg en pakke som var så dårlig merket at Posten returnerte den til dem (i følge sporingen, sporingsnummeret var det eneste jeg noengang så til den pakka) og så ble jeg ignorert av kundeservice i 5 uker før jeg endte med å kreve payback via Mastercard noe som igjen tok 2 måneder.

Jeg har sånne ting litt i bakhodet når jeg handler på nett.

Jeg ville returnert den med den Norgespakka til 70 spenn, det er ikke ditt problem at de ikke gidder å gå ned på postkontoret. Det er selvfølgelig bare min tolkning av regelverket men det finnes kontaktinfo nederst på https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/ dersom du vil dobbeltsjekke med noen som kan det bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pbk1 skrev (1 time siden):

Hva er oppgitt returadresse i kjøpsvilkårene deres?

Er vel bare å sende den dit?

Fra betingelser: « Kjøper dekker de direkte kostnadene for å returnere varen til selgers adresse. »

Dette kunne man sikkert kverulert på, men tror jeg betaler for frakt til dør og blir ferdig med saken. Får heller handle annet sted neste gang 🙂

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...