Jump to content

Eiker ryker - reparere eller bygge opp på nytt?


Recommended Posts

Har et håndbygget hjulsett fra Enve hvor jeg siste måned har røket tre eiker på bakhjulet.  

Prosedyren jeg har fulgt hver gang er å sette inn ny eike med riktig spenn. Har også sjekket resten av eikene og at de har jevnt spenn. 

Eikene som har røket har gjort det to ganger i bendet inn mot navet på non-drive side og da har det der og da røket med et høylytt smell uten at det på det tidspunktet var noen greiner inne i bildet. Siste gang som var i går røyk eiken i overgang mellom nippel og eike, som jeg opplever som mer normalt, da kan det ha vært en grein. Siste eike sitter på drive-side. 

Eikene det gjelder er distribuert rundt hjulet. 

Det tar jo en liten time hver gang å ta av dekk m/guffe, fjerne tape, sette inn ny eike og så sette alt tilbake på plass, så nå undrer jeg litt på om jeg må bite i det sure eplet og bygge opp hele hjulet på nytt, eller om jeg skal gi det en siste sjanse og se om det denne gangen blir greit?  

Fram til nå har det egentlig vært bombesikkert, det har gått ett par tusen km på sti med til dels tøff bruk, og det har holdt seg snorrett hele tiden. Etter å sette inn ny eike med riktig spenn, så blir det også nå rett igjen. 

Eikene det er snakk om er Sapim Race. 

Så hva gjør jeg? 

Link to comment
Share on other sites

Hei sann,

Jeg har en Ibis terrengsykkel hvor det plutselig røk et par eiker i fjor. Min sykkelpusher, Claes Henrik, tok en kikk og han vurderte at metallet i skruen (det heter vel nipler) til eikene var for dårlig og bygget det opp igjen med nye nipler. Jeg betalte 1.500 kr for jobben og 100 kr for nipler 🙂

Usikker på om Enve har slike kvalitetsproblemer men verdt å la noen med bittelitt peiling ta en kikk.

 

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som et klassisk tilfelle av for tykke eiker på den siden med lavt spenn og/eller manglende stressavlastning, slik at du etterhvert får tretthetsbrudd i bøyen. Du kommer til å ryke alle eikene på den siden etterhvert, så bare å bygge opp på nytt med tynnere eiker, evt tykker på den andre siden, og øke spennet tilsvarende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjulsettet det er snakk om er Enve AM30 og med håndbygget så mener jeg fra fabrikk, jeg har til dags dato aldri bygd et hjul selv. 

Ut fra kommentarene så bekrefter det egentlig min mistanke om at det er tretthetsbrudd jeg opplever (i det minste to av de tre). Eikespennet som sådan ligger iht. det Enve oppgir, selv om jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal lese tabellen til Park Tools på en eike som er 2.0-1.8-2.0. Oppgitt fra Enve er lik på begge sider til 100 kgf, og ut fra min tolkning er det der eikene er i dag. 

Tror vel ikke dette er det første hjulet jeg skal bygge opp selv siden det er et relativt kostbart hjul med karbon-felg og i9 nav, så da høres det ut som om jeg må finne noen som har tid og kapasitet til å gjøre det og som velger riktige eiker. Jeg ser alle mine hjul i dag har like eiker på begge sider, hvor vanlig er det egentlig å splitte? 

Så da er vel spørsmålet om en bør ta forhjulet i samme operasjon?   

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vanlig å benytte ulike eiker på de forskjellige sidene. Jeg har det bare på ett hjul, og det var fordi Sportslageret ikke hadde rette dimensjon av det jeg egentlig ville ha 🙂
Det kommer nok av flere årsaker. Økonomi. Det koster mer med ulike eiker for produsenten. Kunnskap om fordelen med å gjøre det sånn. Og mangledne etterspørsel fra kundene. 

Tross alt funker de fleste hjulene greit nok med samme eiker. Dog burde Enve, som ikke akkurat er et billigmerke gjort en perfekt jobb på dette området. Jeg tror ikke Forhjulet vil være utsatt for samme belastninger og du unngår nok tretthetsbrudd der en lang stund til. 
Sjekk @Ole/Dogstar om når han kan fikse hjulet. 

LarsB

 

Link to comment
Share on other sites

Hjulet er tatt av og inspisert. Ser nå at også akselen som går gjennom navet brakk på siste tur, kan jo ha noe med siste eike som røk på drive-side. Akkurat det merket jeg ingenting til da det skjedde, og jeg er helt sikker på at der skjedde på denne turen, siden jeg akkurat hadde montert på ny eike.  Skjønner at flere har opplevd det med i9 nav, jeg har tre stk Hydra, Torch og 1:1, sistnevnte er det nyeste og også det med brukket aksel.  

Ser ut som en grei prosedyre å skifte, bortsett fra at jeg ikke har lager-presse som er det eneste som trengs utover en gummihammer. Får fikse det først. 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

JanS skrev (11 minutter siden):

Men er det nødvendig å ta av dekk og tape når eiken ryker ved navet? Er det ikkje eksterne nipplar på dette hjulet?

Det er nok mulig å bytte ja, men eiken sitter godt fast i nippelen , men jeg antar at der går ved å bruke en vannpumpetang el. på eiken og en eikenøkkel som mothold. Når det først ryker bytter jeg alt uansett har nå vært min praksis. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...