Gå til innhold

Trek Checkpoint ALR 5 AXS


Soeder

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring Checkpoint her?

Er på utkikk etter ny sykkel (null hast) eller oppgradering av eksisterende til Apex AXS

I den forbindelse ser jeg at nye Checkpoint ALR5 AXS tikker av mine bokser.

Redd for at prosjektet med å oppgradere eksisterende sykkel fra Shimano til SRAM blir for mye styr for lite vinning.

En ting jeg lurer på er gjenget krankhus/kranklager (T47). Er den noen fordel? Gjør det at jeg enklere kan skifte selv ved neste korsvei f. eks?

Største minus jeg finner er dropperpost. Det har jeg ikke behov for, og noe av grunnen til bytte (AXS 1x) er færre bevegelige deler som kan svikte meg. Men jeg får sikkert solgt den og satt en vanlig 27,2 pinne nedi? Ser at Braasport i nåværende versjon av ALR5 selger med og uten dropper, så kanskje lov å håpe på en versjon uten?

Jeg skal pendle 90% av tiden og sykle med barn i vogn deler av løypa, men når livet roer seg er målet 50% fin grus/marka.

Ser for meg at jeg ev. skal handle når/hvis Braasport får den inn 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T47 er fint sålenge du har verktøy som passer. 

Fordelen i forhold til pressfit er jo mindre sjanse for knirk og enklere å skru ut/skru inn lager en å slå det ut/presse inn.

Den siste delen er jeg ikke helt enig i for det er ultralett å bytte et pressfit lager sålenge du har verktøy til det og så lenge det er PF30 eller PF92 så knirker det ikke så ofte.

Fordelen i forhold til BSA skrulager er mest at du kan bruke alle akslingstyper dvs. 24mm, 24/22mm, 28,9mm og 30mm og fortsatt ha helt grei størrelse på lagerkuler slik at lagrene varer lenger enn ei uke🙈 30mm aksling og BSA lager er oppskriften på kort lager levetid.

Om noen er uenige så får de si fra, men dette er min opplevelse.

Har/ har hatt sykler med BB30, PF30, PF92, BSA og T47.

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke 10 gangern lenger altså?💸 😅

Så du noe proprietært på headtube eller er det bare utforming/design ellers?

Jeg ønsker nok helst og forholde meg til norsk forhandler som kanskje også gir meg prioritet ved ev. service/verkstedbehov 🤞

Også tror jeg at Checkpoint har samme aksling som meg, så det sparer meg for noen tusen hos Robert axle. Ikke at det skal styre sykkelvalg, men det blir fort 2k med thule og bob..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig angående dropper. Ikke et behov slik jeg sykler, og da blir det unødvendig vekt , vedlikehold og kostnad. Jeg håpte at den kom i en utgave uten slik 2023 ALR5 (driftless vs ikke), men begynner å tvile. 

Også begynte plutselig SL6 2023 å kunne nærme seg spiselig pris med dnbsuper nå, men jeg er jo ikke så rask 😅 Samt å sykle den med Thulevogn blir kanskje litt som å dra på gjenvinningsstasjonen i Ferrari og tilhenger full av hageavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke på sparket hvilken modell som står utstilt på showroomet på Frysja, men det har stått en veldig lekker Checkpoint der. Kanskje det er SL6 siden jeg husker fargen var veldig fin. Til kr 42 399 virker det jo som en ganske grei pris, og siden du vet rabatten er ganske god, føles det litt bedre.

Dropper har jeg aldri savnet på gravel. Dekk, styre og 0 demping gjør at det ikke frister å kjøre hardt når det er humpete. Den har veldig mange av de festemulighetene jeg har satt pris på sykkelen min(Rondo Ruut AL 1), dvs. fester til toptube bag og gaffelbagger. I tillegg ser oppbevaringsrommet praktisk ut.

Du skal vel sykle endel uten vogn også, og er vel da du kan nyte en god sykkel. Jeg angrer tidvis på at jeg ikke kjøpte Rondo Ruut CF, siden den var ikke "så mye dyrere"(relativt). Akkurrat på gravel synes jeg en god karbonramme følelsen litt bedre ut enn alu, men det er sikkert litt følelser med i bilde også.

Har sett både Jaguarer og Porscher på gjenvinningsstasjoner. Det gjør sikkert bare turene litt morsommere!

Til prisen er den nær Cannondale Topstone Carbon Rival AXS. Cannondalen er fin og har noen smarte løsninger, men...

checkpointsl6etap_22_35170_a_por.jpg?w=1

Rødfargen er ganske lekker...

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye og frister veldig, så det er synd min strl (54) er utsolgt.

Er ikke noen Cannondale fan og demper er jeg egentlig enda mer skeptisk til enn dropper fordi jeg ikke kan få den bort. Foretrekker hel ramme uten noe proprietært. Er Cannondale egentlig ferdige med offset greiene sine da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topstone får bra reviews, men hvis godfølelsen ikke er der, er det dumt å prøve å overbevise seg selv. Spesielt i det prisleie.

Jeg synes demping bak virker spennende, men ikke forsøkt det i praksis annet en litt pelling på Topstone og en BMC. Over lengre turer kan det være en fordel. Dog, det er jo en liten vektstraff og kanskje en ny mulighet for feil. Vil anta at Cannondale er sikre på at sistnevnte ikke bør være tema(ref. garantiene de gir). Siden du skal sykle med vogn, kan demping kanskje ikke være anbefalt heller. Anton er en solid kjede, så hvis det skjer noe som bør gå på garantien, bør det jo gå relativt greit. Ser de har en SuperSix EVO SE inne til lik pris, men det er også Cannondale, plus en mer aggressiv sittestilling. Ikke det du er ute etter såvidt jeg har forstått.

Black Friday nærmer seg, kan jo være det kommer noen fine tilbud da. Ifølge det jeg har skjønt med samtaler med ansatte, er ikke avansen spesielt høyt med de prisene Anton har nå. Ganske mye sykler igjen i butikkene, vintersesongen er rett rundt døra og det er vel ikke lenge til de må bestille neste års sykler. Mtp. Braasport og Sørensen Sykler begge har nå hatt 25% på syklene, så gir jo det er tegn på hva en kan håpe på. Etter noen trykk på min trofaste Casio viser den at Topstone Rival AXS også har 25% rabatt.

Litt overraskende, men SL6 AXS har vært rimeligere, hos Glade hjul.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det er helt sikkert noen som har god nytte av slikt, og jeg har selv supplert sykkel med Redshift shockstop stem, men det er en universell løsning som man også kan få med div. setpinner (materiale eller mekanisk). Selv har jeg ikke noe behov for mer demping enn de vibrasjonenetoppene som kan absorberes av en god setepinne og ev. styre. Veiene i marka er såpass gode at det virker overflødig. Kunne hatt fulldemper til pendling for asfaltkvalitet, opp og ned kantstein og fortau osv, er egentlig mye værre, men det blir overkill igjen når man egentlig ikke sykler sti 😆

 

Endret av Soeder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Topstone var 2x fikk jeg ikke med meg, vet du var på jakt etter 1x. Litt rask på avtrekkeren der.

Måtte få litt lettere utveksling på min 1x, da de verste bakkene ble tunge, spesielt med baggasje. Byttet kassett. Med vogn er det kanskje fint med 2x, men liker selv 1x av grunnene du nevner.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (30 minutter siden):

Oi! Det er helt sikkert noen som har god nytte av slikt, og jeg har selv supplert sykkel med Redshift shockstop stem, men det er en universell løsning som man også kan få med div. setpinner (materiale eller mekanisk). Selv har jeg ikke noe behov for mer demping enn de vibrasjonenetoppene som kan absorberes av en god setepinne og ev. styre. Veiene i marka er såpass gode at det virker overflødig. Kunne hatt fulldemper til pendling for asfaltkvalitet, opp og ned kantstein og fortau osv, er egentlig mye værre, men det blir overkill igjen når man egentlig ikke sykler sti 😆

 

Hvor kjøpte du stemmen? Har tenkt litt på den, men som du sier er grusen i omegn veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevner det og det er kun egen erfaring. Men når drevet på 2x er slitt begynner kjedet å glippe, men det er alltid det ene drevet først. På 1x begynner man gradvis å miste kjedet oftere og oftere. Jævlig irriterende. Og så innbiller jeg meg at kjedet blir raskere slitt på 1x. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler med 34-36 som letteste gir idag og det er helt fint bortsett fra siste bakken opp til huset 😅 Så tror jeg skal kunne leve fint med 40-44. Kan jo også gå mullet med SRAM for enda større kassett, men da får jeg nok en spredning/hopp som kanskje irritere mer enn å slite litt de siste meterne hjem fra bhg. Barnevogn er jo også midlertidig.

Kjøpte Redshift stem fra Bikeshop når de førte det. Var på den tiden da Sepeda opererte som uoffisiell selger og innkjøpsansvarlig for Bikeshop på gammelt forum 🤣 Tror jeg leste at noen skulle sjekke med Bikeshop i en annen tråd her. Du kan jo sjekke om de fikk napp hvis du finner den, men tror ikke jeg er så avhengig av det at jeg flytter det til ny sykkel nødvendigvis.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 20.10.2023 den 13.48):

Sykler med 34-36 som letteste gir idag og det er helt fint bortsett fra siste bakken opp til huset 😅 Så tror jeg skal kunne leve fint med 40-44. Kan jo også gå mullet med SRAM for enda større kassett, men da får jeg nok en spredning/hopp som kanskje irritere mer enn å slite litt de siste meterne hjem fra bhg. Barnevogn er jo også midlertidig.

Kjøpte Redshift stem fra Bikeshop når de førte det. Var på den tiden da Sepeda opererte som uoffisiell selger og innkjøpsansvarlig for Bikeshop på gammelt forum 🤣 Tror jeg leste at noen skulle sjekke med Bikeshop i en annen tråd her. Du kan jo sjekke om de fikk napp hvis du finner den, men tror ikke jeg er så avhengig av det at jeg flytter det til ny sykkel nødvendigvis.

 

Jeg fikk ooooomsider svar fra bs på mitt spm. 
Det gjaldt cane creek eeSilk stem, 80mm for min del. 
De kunne ta inn, kom seg på 2500,-

Jeg har ikke prøvd noen av de stemmene (skal på en grizl), men iflg utube har de virkelig noe for seg!

Om noen har input, sleng ut! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 20 øre:

Basert på kanskje 1000km på grus i Oslo og Bærum fordelt på 3-4t-turer på 40mm dekk, 30-40psi og grade carbon elite med ekstra fleks i ramma så tenker jeg at du skal sykle enten veldig lange turer eller grovt terreng for at en demperstem/pinne er verdt det, iaf for 1.5-2.5k.

Ikke at jeg tror det er bortkastet, komfort er komfort og selv her i området er det jo ikke dumt så lenge man ikke sykler ritt. For meg er det iaf litt for lite mistenkt kost/nytte, men har ikke testa det (enda).

Jeg ville først testa større dekk/lavere trykk.

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (23 minutter siden):

Mine 20 øre:

Basert på kanskje 1000km på grus i Oslo og Bærum fordelt på 3-4t-turer på 40mm dekk, 30-40psi og grade carbon elite med ekstra fleks i ramma så tenker jeg at du skal sykle enten veldig lange turer eller grovt terreng for at en demperstem/pinne er verdt det, iaf for 1.5-2.5k.

Ikke at jeg tror det er bortkastet, komfort er komfort og selv her i området er det jo ikke dumt så lenge man ikke sykler ritt. For meg er det iaf litt for lite mistenkt kost/nytte, men har ikke testa det (enda).

Jeg ville først testa større dekk/lavere trykk.

Ser ditt bud og høyner noe.. 🙂

har håndleddtrøbbel, små støt er verste sort. Driver og raller litt med dekktrykk, og det går greit, men det er de plutselige og gjentatte bumpa som er verst. 
Redshift og cc sammenlignes med future shock, og sistnevnte kommer nå iny versjon med 3cm vandring. Det må ha noe for seg

Dekk er 45mm g-one. 
Fysen på å prøve, men 2500 er penger, det også

(sku egentlig hatt det på racer for elendig asfalt også, h36 cockpit, kanke bytte stem da…)

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser Gladehjul har tatt den inn. Begynner å helle tilbake mot nytt drivverk på eksisterende sykkel. Blir litt stivt, særlig når jeg egentlig ikke vil ha dropper. Canyon kjører jo god pris på Grizl med Rival XPLR, men foretrekker norsk fysisk butikk.

Er Rival egentlig en bedre elektronisk gruppe enn Apex nå? De ser forsvinnende like ut i både pris og vekt! Kan jeg ha forstått det riktig hvis hovedforskjell er at Apex konverteres til mullet, mens Rival hendler lar deg ev. konvertere til 2x ved behov? Tror ikke jeg skal noen av delene.

https://www.cyclingnews.com/reviews/sram-apex-axs-mullet-review-budget-electronic-shifting-with-huge-range/

Frister å begynne med litt mix and match fra gode tilbud frem mot våren nå. Prøve å gå til en bedre/dyrere gruppe der det monner vektmessig. Mest å hente på krank og hendler? Force XPLR bakgir virker f. eks rimeligere enn Apex XPLR nå. Sparer nok ikke mange gram, men trenger jo ikke betaler mer for noe tyngre akkurat!

Skal se om ikke jeg får startet enn dedikert axs xplr tråd når jeg får litt bedre oversikt i jungelen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...