Jump to content

Må slangeløst oppsett brukes ofte?

Recommended Posts

• Replies 6
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Min erfaring er at det stemmer ikke. Jeg har 2 stisykler, der den ene blir brukt betydelig oftere enn den andre. Den som blir minst brukt står gjerne 4-5 uker mellom hver gang den får seg en tur. Jeg bare etterfyller guffe 1-2 ganger i løpet av sesongen. Bruker Stans guffe (den vanlige, ikke race).

Voldemort skrev (1 time siden):

Har lest at sykler med slangeløst oppsett bør brukes minst et par ganger i uken eller så. Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke. Hvis ikke sykkelen eller hjulene brukes på lang tid, så kan det lønne seg å rotere dem. Mitt hjulsett med pigg står på hylla og har gjort det siden mars med guffe i seg. De roterer jeg sånn ca. en gang i måneden. Erfaringen når jeg først tar av dekkene så har ikke guffa størknet og lagt seg på ett sted (som er det du vil unngå). 

Om det er noe forskjell, så er det i praksis bare 3 potensielle syndere. Tape, ventil, eller sidevegger kan lekke litt luft - noen er verre enn andre, men sjelden man får stang ut på alle kombinasjoner samtidig. Jeg har en hardtail som nå har blitt mindre brukt som følge av ny fulldemper. Den holder så godt som samme lufttrykk i mange uker uten problemer. Bruker enten Stans Race eller vanlig, og det er kun ved bytte mellom dekk underveis i sesong at det blir noe utskifting av væske.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

andersar skrev (På 13.10.2023 den 17.06):

3 potensielle syndere. Tape, ventil, eller sidevegger

Er krokløs felg (hookless) bedre med tanke på lekkasje mot sidevegg?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

York skrev (1 time siden):

Er krokløs felg (hookless) bedre med tanke på lekkasje mot sidevegg?

Nei. Det er snakk om svetting/"diffusjon" gjennom selve dekkroppen. 

Det har også med dekk å gjøre. I noen dekk sitter guffen verre enn andre, pga at noen dekk har formslippmiddel sittende igjen som gjør at guffe renner av.