Gå til innhold

Garmin sin treningrådgiver


Gubben

Anbefalte innlegg

Nå prøver jeg å følge treningsrådgiveren til Garmin som kommer med forslag til daglige økter.

Dagen forslag er 175watt i 1:45 time.
Skal jeg da forstå det dithen at jeg skal tråkke med en belastning på 175watt, at snitt watten skal være 175watt eller skal jeg se på Strava's "weighted average power" ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en baseøkt hvor du skal tråkke jevnt i 175 watt. Bruker du weighted eller gjennomsnitts så kan økta være 175 i snitt uten at du har trent sonen du egentlig skal trene. Blir det samme ute om du skal kjøre baseøkt på feks 200 watt og du tråkker 280 watt i alle bakker, triller i alle nedoverbakker og prøver å holde 200 på flata. Snittet blir 200w, men tid i sonen kan bli veldig begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

en annen ting er hvor bra treningsrådgiveren til Garmin faktisk er.

ett av årets forsetter er å følge rådene til treningsrådgiveren så langt det praktisk er mulig, hvilket medfører at jeg så langt i år har trent med mer variert = med lavere belastning enn tidligere. resultatet er at jeg stort sett ligger produktiv sone, føler meg grei i kroppen når jeg legger meg og sover OK (sliter fortsatt med søvn første to timer etter at jeg har lagt meg). VO2 max er stabil.

hvordan erfaringer har folk med å følge treningsrådgiveren til Garmin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 minutter siden):

en annen ting er hvor bra treningsrådgiveren til Garmin faktisk er.

ett av årets forsetter er å følge rådene til treningsrådgiveren så langt det praktisk er mulig, hvilket medfører at jeg så langt i år har trent med mer variert = med lavere belastning enn tidligere. resultatet er at jeg stort sett ligger produktiv sone, føler meg grei i kroppen når jeg legger meg og sover OK (sliter fortsatt med søvn første to timer etter at jeg har lagt meg). VO2 max er stabil.

hvordan erfaringer har folk med å følge treningsrådgiveren til Garmin ?

Jeg har ikke brukt den så mye, men jeg trener veldig etter Garmin sin Treningsevne. Det har jeg hatt kjempe godt utbytte av og har i vinter vært i langt bedre form enn hva jeg forventer med treningen. Slik jeg bruker den +/-:

Rødt nivå: null trening

Oransje: null trening evnt veldig rolig

Grønt: Trene som planen. Da er alle økter lov, men vet at kjører jeg hardt så er dagen etter oransje. Så er det grønt med ritt dagen etter blir det rolig.

Blått/lille: Da kjøres det hardt. Evnt skal være ritt eller annet hardt dagen etter.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke brukt den så mye, men jeg trener veldig etter Garmin sin Treningsevne. Det har jeg hatt kjempe godt utbytte av og har i vinter vært i langt bedre form enn hva jeg forventer med treningen. Slik jeg bruker den +/-:

Rødt nivå: null trening

Oransje: null trening evnt veldig rolig

Grønt: Trene som planen. Da er alle økter lov, men vet at kjører jeg hardt så er dagen etter oransje. Så er det grønt med ritt dagen etter blir det rolig.

Blått/lille: Da kjøres det hardt. Evnt skal være ritt eller annet hardt dagen etter.

tja
da må jeg oppgradere med ny klokke til 5,5' for å få "treningsevne" funksjonen og det må jeg tygge litt på.
kunne jo vært en tanke

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2024 at 8:03 PM, Panda said:

Konklusjon for de som ikke gidder se på video:

Ca. 20% øking i FTP. 

Fra 220ish til 270 watt. 

Viktig å ta med for de som ikke gidder å se at det er en promovideo for Garmin. Så ta det for det det er verdt, med en god klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ofte mangler i denslags videoer er hva utgangspunktet var. I noen situasjoner er det nesten umulig å unngå å forbedre seg. (Men jeg synes også det er vanskelig å holde seg på passe hard belastning med passe variasjon helt på egen hånd. Lett at det fra dag til dag blir lystbetont, som ikke alltid er like lystig over tid.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...