Gå til innhold

Kakk i karbon - fikse selv?


Al_mtb

Anbefalte innlegg

Poden har klart å snurre styret på sykkelen såpass hardt at det har blitt et godt hakk i overrøret. Annen lyd ved dunking og da er det vel svekket. Sjekket pris på rep og det var ikke billig.... Så da er spørsmålet om det går an å fikse dette selv så det blir solid nok til at en 40kg+ gutt kan sykle rundbane + hoppe på sykkelen uten å risikere at sykkelen knekker tvers av?

 

 

20231014_145302.jpg

20231014_145219.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha fikset det så hadde jeg kjøpt glassfiberduk og klippet til remser som passet overrøret i full lengde, lagt på to-tre lag, pusset ned og lakket over. Med tid og tålmodighet så kanskje du kan få det til og se bra ut også. Beror veldig på om du har erfaring med sådant arbeide.
 

Konferer med en ekspert føre du begynner på jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som han har klart å flekke gjennom minst 2-3 lag av karbonduk der ja. Det er godt gjort! Gikk det bra med han oppå?

Vanskelig å reparere det der uten å gå full Jæger-modus, og tilsvarende dyrt. Det har litt å si hvor skaden er ifht kreftene som virker, men jeg kjenner jeg ville vært skeptisk til å reparere dette selv. Når det er sagt, om det er en knott på 40 kg som bruker av en sykkel som kanskje egentlig er dimensjonert for å bruke av noen på 120kg, så.....

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (12 timer siden):

Dette har jeg ikke peiling på, men du kan kanskje kikke på FiberFix.

Limbånd som herder til å bli sterkt som stål. Pent blir det neppe.

Fixit er jo ett fantastisk produkt, ihvertfall i henhold til reklamen !
Dersom trådstarter er på et budsjett så vil jeg anbefale en slik løsning, mener at det finnes noen tilsvarende carbonduk løsninger også. Les bruksanvisningen nøye, puss ned lakken med  #250 våtslipepapir, ha god overlapping over såret. En lang remse som går fra styrelager og ned til setepinnen vil forsterke ramma. Jeg ville lagt på to-tre lag og brukt lit tid på å få fin finish.

Ta bilder av ferdig reparert ramme også og legg ut her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ganske betydelig skade på tvers av overrøret (etter hva jeg kan se), med fiberbrudd i den retningen som er viktigst for styrken. Er det hull i ramma eller bare ser det litt sånn ut? 

Kan fikses, men ikke surr med dette selv om du ikke vet hva du driver med. Det bør fikses med epoksy og karbonfiber. 
Det er det fine med kompositt, det kan fikses. Du skriver at reparasjon ikke er billig, men billig ift hva? 

Det finnes flere enn Otto Jæger som kan fikse dette. Hvor bor du? 

Endret av Roy

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har ikke 10 tommeltotter (kanskje 8 eller 9), men det virker som dette ikke er noe jeg skal begi meg ut på selv.

Det er ikke hull i ramma, men dette er gang nr to dette skjer og da har hakket blitt såpass at jeg ikke er trygg på at han benytter sykkelen.

Bor i Oslo og har vært i kontakt med Otto J og Altura. Sistnevnte etter tips på gamleforumet. Det var prisen herifra som fikk meg til å steile. Fått en bedre pris fra Otto J som jeg vurderer som mer spiselig.

Sykkelen er helt super, og planen var å beholde den en sesong til før det selges og byttes ut med en større sykkel. Men dette blir jo litt som en gammel bil hvor man må vurdere kost/nytte ved reparasjon. Bruker jeg noen tusen på å fikse dette kan den selges og være med å finansiere neste sykkel, men jeg kan ikke forsvare å bruke like mye på denne som f.eks. min egen landeveissykkel som har en betraktelig høyere prislapp.

Tar gjerne i mot tips til andre som kan gjøre dette. Har måttet ty til Otto før så jeg vet jo godt hva han er i stand til å fikse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (5 minutter siden):

Hvilken ramme og størrelse er det snakk om?

Det hender jo at det finnes tilsvarende rammer tilgjengelig til en ok pris.

Dette er en Cube 29-tommer i XS. Han kan nok gå opp på Small til neste år. Jeg har tenkt tanken på å bare kjøpe en ny ramme, men støter på et par utfordringer:

- tilgjengelighet. Har trålet nettet og finner ingenting

- dagens ramme er non-boost så jeg måtte enten fått bygget om bakhjulet (hvis mulig) eller kjøpt nytt. Gaffelen kan jo gjenbrukes. Han kunne evt tatt over mitt sett så kunne far kjøpt seg nye hoops (som kjent egent budsjett :))

Klart, skulle det finnes en small ramme tilgjengelig der ute er det definitivt et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (39 minutter siden):

Takker for svar. Jeg har ikke 10 tommeltotter (kanskje 8 eller 9), men det virker som dette ikke er noe jeg skal begi meg ut på selv.

Det er ikke hull i ramma, men dette er gang nr to dette skjer og da har hakket blitt såpass at jeg ikke er trygg på at han benytter sykkelen.

Bor i Oslo og har vært i kontakt med Otto J og Altura. Sistnevnte etter tips på gamleforumet. Det var prisen herifra som fikk meg til å steile. Fått en bedre pris fra Otto J som jeg vurderer som mer spiselig.

Sykkelen er helt super, og planen var å beholde den en sesong til før det selges og byttes ut med en større sykkel. Men dette blir jo litt som en gammel bil hvor man må vurdere kost/nytte ved reparasjon. Bruker jeg noen tusen på å fikse dette kan den selges og være med å finansiere neste sykkel, men jeg kan ikke forsvare å bruke like mye på denne som f.eks. min egen landeveissykkel som har en betraktelig høyere prislapp.

Tar gjerne i mot tips til andre som kan gjøre dette. Har måttet ty til Otto før så jeg vet jo godt hva han er i stand til å fikse.

 

Ikke så fryktelig lange turen fra Oslo til Råde, HPC kan varmt anbefales, han er både flink og rimelig, og du kan stole på at ramma trygt kan både brukes videre og selges etter en reparasjon hos ham. 
Han fikser karbonfelger også, dvs de med skader som lar seg fikse så ringen blir bra igjen uten kast og spenninger. 

https://www.hpcomposites.no/

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (31 minutter siden):

Dette er en Cube 29-tommer i XS. Han kan nok gå opp på Small til neste år. Jeg har tenkt tanken på å bare kjøpe en ny ramme, men støter på et par utfordringer:

- tilgjengelighet. Har trålet nettet og finner ingenting

- dagens ramme er non-boost så jeg måtte enten fått bygget om bakhjulet (hvis mulig) eller kjøpt nytt. Gaffelen kan jo gjenbrukes. Han kunne evt tatt over mitt sett så kunne far kjøpt seg nye hoops (som kjent egent budsjett :))

Klart, skulle det finnes en small ramme tilgjengelig der ute er det definitivt et alternativ.

https://www.bikester.no/wilier-101x-ramme-29”-M1248214.html?vgid=G1834042#cgid=37076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forhørt deg med Cube(-forhandler) om de tilbyr en form for Crash Replacement for denne rammen?

Cube: FAQ: CLAIMS & WARRANTY

SPECIAL CASE: CARBON-FIBRE FRAME AND CARBON-FIBRE FORKS.
We offer you and your customer a CCR Service (CUBE Crash Replacement Service) = exchange service for damaged carbon-fibre frames and carbon-fibre forks. This service is intended to provide an uncomplicated and cost-saving replacement service for your customer following a crash which results in damage to the carbon-fibre frame/carbon-fibre forks – whether the damage is visible or cannot be ruled out.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (20 timer siden):

Ikke så fryktelig lange turen fra Oslo til Råde, HPC kan varmt anbefales, han er både flink og rimelig, og du kan stole på at ramma trygt kan både brukes videre og selges etter en reparasjon hos ham. 
Han fikser karbonfelger også, dvs de med skader som lar seg fikse så ringen blir bra igjen uten kast og spenninger. 

https://www.hpcomposites.no/

Takk for tips! Her ble det en levelig pris, så da blir det en sesong til på godsykkelen 🙂

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (5 timer siden):

Takk for tips! Her ble det en levelig pris, så da blir det en sesong til på godsykkelen 🙂

Så bra, det er godt å høre! 🙂

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (15 timer siden):

Kjøp carbonduk, resin, sandpapir og gjør dette selv.

500 kr kommer du langt med.

Har et lignende prosjekt jeg skal påbegynne nå. Finnes mange yt videoer av carbon frame repair. 

På Biltema da eller? 

Jeg vil tro man ikke er langt unna å bruke nesten like mye kroner bare i materialer som det koster å fikse hele skaden der han har fått pris nå, i alle fall om man skal ha en duk med karbonfiber og epoksy av noenlunde samme kvalitet og styrke som den ramma er støpt med. Billigepoksy er gjerne sprø som kjeks om den blir utsatt for belastninger som slag, vibrasjoner, og dynamiske krefter pga de ofte har ca 0% bruddforlengelse. 
Og resultatet blir garantert bedre om en proff gjør det, samt at ramma har faktisk en verdi ved videresalg. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad i å fikse ting selv, men må ofte erkjenne at medregnet tidsbruk og innkjøp av utstyr/material er det ofte ikke så mye rimeligere enn å få en som gjør det hele tiden til å fikse det. Gjerne lærer man endel underveis, og gjør småfeil.

Bare siste måneden er følgende lærdom:

- Pusse, rustbehandle, grunne, lakke tilhengerfelger og bytte dekk. Kunne liksågodt kjøpt nye komplette hjul.

- Installere nytt lys på elsykkel med påfølgende innkjøp av utstyr og kobling. Kunne liksågodt levert det til et verksted.

Hvis det er en sykkel som skal selges, hadde jeg som kjøper vært skeptisk om selger sa han hadde fikset skader i karbonerammen selv. Hadde selger fått skaden reparert hos en spesialist, hadde jeg ikke tenkt noe over det.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må være innafor, og da vet du at det ikke er grunn til bekymring ifm å bruke og selge denne sykkelen. 🙂
Fikset hos HPC? 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (1 time siden):

Det der må være innafor, og da vet du at det ikke er grunn til bekymring ifm å bruke og selge denne sykkelen. 🙂
Fikset hos HPC? 

Yes. Jeg hadde ikke forventet finish i det hele tatt så ble positivt overrasket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...