Gå til innhold

Sko/støvler som tåler norsk byvinter?


Anbefalte innlegg

Den kalde fine tida er her, og vintersko og -støvler får kjørt seg litt ekstra om dagen, selv i bybildet. Men snart kommer saltet og slapsen, og da er det bare å legge vekk lærstøvlene igjen. Byvinteren dreper vinterskoene mine!


Så hva er det som ser OK ut, men som tåler dette best mulig? Vanntett er også et pluss, ref slaps. For ordens skyld, eget skovalg inne på kontoret ja. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Jeg har litt motsatt erfaring, ene Red Wing-paret mitt er nå over ti år. Det som er slitt der er sålen, men den kan byttes ut, så venter bare på at skomaker skal ha ledig kapasitet.

Ser den, men saltranda har sakte tatt livet av et par støvler, riktignok ikke RedWing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to par Blundstones som har overlevd ganske mange vintre uten mye vedlikehold bortsett fra en runde med fett i ny og ne.

De er så vanntette at det er ingen problem å gå i en dam med de samt at de ikke har noe tex og greier som gjør de veldig tette med tanke på pusting.

Om du velger rett farge og finish så funker de nesten til alt kanskje bortsett fra joggebukse og shorts, selv om de i opprinnelselandet Australia ofte er sett sammen med shorts😀

image.png.c52fecb88a46cbb5d56fd226851346b0.png

  • Like 3

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Timberland 6 inch premium ofte på tilbud på XXL, de er vanntette og tåler litt. Rose Anvil på Youtube har vel kuttet de i to også og med grei konklusjon. Jeg har et par svarte som jeg bruker til noe høstaktivitet hvor det er gjørme men jeg ikke orker å gå i muck støvler. De er vel ti år, spyler de i dusjen og slenger de i bilen. Ikke blitt våt enda. Sålen begynner å bli dårlig, og den tror jeg blir vanskeligere å bytte enn på sydde sko.

Edit:

Jeg bruker Hanwag Anros selv til vinteren, men Hanwag har sluttet å lage de. I tilleg har jeg disse (https://meermin.com/collections/mens-boots/products/116710-rust-waxy-commander-e) men uten for. Litt smale i lesten, men veldig god kvalitet. To vintre, holder bra).

Endret av Klang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klang skrev (31 minutter siden):

Du får Timberland 6 inch premium ofte på tilbud på XXL, de er vanntette og tåler litt. Rose Anvil på Youtube har vel kuttet de i to også og med grei konklusjon. Jeg har et par svarte som jeg bruker til noe høstaktivitet hvor det er gjørme men jeg ikke orker å gå i muck støvler. De er vel ti år, spyler de i dusjen og slenger de i bilen. Ikke blitt våt enda. Sålen begynner å bli dårlig, og den tror jeg blir vanskeligere å bytte enn på sydde sko.

Edit:

Jeg bruker Hanwag Anros selv til vinteren, men Hanwag har sluttet å lage de. I tilleg har jeg disse (https://meermin.com/collections/mens-boots/products/116710-rust-waxy-commander-e) men uten for. Litt smale i lesten, men veldig god kvalitet. To vintre, holder bra).

De Meermin-støvlene minte meg om Iron Rangerne mine fra Red Wing. De der var jo knallfine.

Trondheim sparer jo ikke akkurat på saltet, men personlig er jeg positivt overraska over hvor bra lærstøvlene mine har holdt. Jeg har jo ikke spesielt tålmod til vedlikehold heller, gjøres typisk en gang eller to i sesongen der jeg vasker dem og går over med ny voks.

Når jeg har hatt sko fra ting som Ecco/Duckfeet++ tidligere, har det aldri vært læret som har ført til kassering, det har vært ting som gjennomgått hælkappe, plastdeler i konstruksjon som sprekker etc. Når hvert par koster mellom tusen og to tusen kroner føltes det så trist å måtte kjøpe nytt etter en eller to sesonger.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Panama Jack Aviator som er 5 år nå. Bodd i Oslo og Trondheim. Har vært innom skomakeren og sydd nederst ved lissehullene i vinter. Har vært altfor dårlig med smøring og alt. 

Når disse omsider går i oppløsning så skal jeg definitivt kjøpe samme sko igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...