Jump to content

Elbil - er varmepumpe et must ?


Recommended Posts

Jeg er i modus for ny bil, el-bil. Har fundert, vurdert, tenkt , regnet +/- , og er på vei til å ende opp med en 2024 Q4 ( avventer siste tilbud). 
På Audi er varmepumpe tilleggsutstyr , i en vinterpakke til ca 10.000. I følge selgeren er varmepumpe oppskrytt og gir ikke så mye effekt som mange tror. 
 

Hva mener folket her ?  Varmepumpe, nicetohave eller et must ?

Link to comment
Share on other sites

Én Tesla Model 3 her uten varmepumpe, og én Model Y med i denne husstanden. 
Mtp varme opplever jeg absolutt ingen forskjell, og om noe så tror jeg Model 3 uten varmepumpen blir varmere og lunere enn Y’en som ikke har. 
Men, du ser det godt på forbruket. Y bruker mindre strøm, mao mer tilgjengelig til km. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtta ta en q4 uten varmepumpe etter at ID4-gtx-en vår reddet oss i en kollisjon i desember i fjor. Fant ny bil på 10 dager, og beste alternativet var en q4 45 uten varmepumpe og navigasjon. ID4 en hadde varmepumpe, og hadde vel litt lavere forbruk. Men begge har for lav ladehastighet på vinteren da batteriet ikke kan forvarmes. Dette kan bare Q4 med varmepumpe og navigasjon så vidt jeg vet. På det verste opplever jeg litt over 20-25 mil rekkevidde når det er kaldt og mye bakker. Også motovei trekker svært mye i kulda. 

Jeg ville i dag lagt inn varmepumpe (vinterpakke) og navigasjon, og sørget for forvarming. Dette koster i rene penger mer enn det du taper i ladekostnader, men irritasjonen over å stå 50 minutter og lade i 30-50 kwt-hastighet gjør at det blir verdt det for meg, 

Edited by Staroh69
Tastefeil
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker veldig stor forskjell mellom vår lille Kia Soul (med vp) og Model X (uten) dersom jeg bare setter meg rett inn i bilen for å dra et sted. 

Den ene er jo en veldig stor bil, og varmeanlegget skal være på 6kW. Men det blir utrolig mye raskere isfritt og god lunk i Soulen enn i Model X. Men jeg tilpasser bruken ved hjelp av timere og forvaring, så i det daglige merker jeg ytterst sjelden noe til dette.  

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

andersar skrev (3 timer siden):

Jeg merker veldig stor forskjell mellom vår lille Kia Soul (med vp) og Model X (uten) dersom jeg bare setter meg rett inn i bilen for å dra et sted. 

Den ene er jo en veldig stor bil, og varmeanlegget skal være på 6kW. Men det blir utrolig mye raskere isfritt og god lunk i Soulen enn i Model X. Men jeg tilpasser bruken ved hjelp av timere og forvaring, så i det daglige merker jeg ytterst sjelden noe til dette.  

Jeg merket liten forskjell med eller uten varmepumpe. Elektriske biler blir kjapt varme, det koster bare mer av batteriet uten varmepumpe.

________________________________________________________________

Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Link to comment
Share on other sites

HeavyDude skrev (På 20.10.2023 den 19.49):

Hva mener folket her ?  Varmepumpe, nicetohave eller et must ?

Spørs jo helt hvor god varmepumpen er, men etter å hatt Tesla Model S i en del år uten, så var opplevelsen at det gikk temmelig mye rekkevidde tapt vinterstid på den bilen. Nå har jeg ikke Tesla Model S lenger, men både en BMW iX og en Tesla Model 3 og begge har langt lavere tap på rekkevidde om vinteren. 

Link to comment
Share on other sites

Vi kjører ID Buzz uten varmepumpe. Den blir kjapt varm om vinteren tross det enorme volumet. Det går mest strøm i starten, på langtur roer snittforbruket seg raskt. Vi kjører lite korte turer og forvarmer ofte bilen.

Kommer fra Kia e-Niro med varmepumpe. Merker ingen forkskjell i komfort. Synes ikke det er noen katastrofe med tanke på prosentvis økt forbruk på vinteren mellom de to bilene heller.

Jeg hadde ikke hengt meg opp i varmepumpe, med mindre det er veldig viktig å klemme hver eneste potensielle kilometer ut av batteriet på langtur vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

Har en elbil med, og en uten, det blir godt og varmt i begge, i praksis oppleves ingen forskjell.. Om noe, så opplever jeg kanskje at bilen uten varmepumpe blåser varmt relativt umiddelbart, den med trenger bittelitt tid (men fortsatt fort). Når jeg parkerer utendørs, så forvarmer jeg uansett begge, så det er varmt ved avgang, og bilene har nok rekkevidde hele året. Så, begge deler funker helt fint 🙂 

En bil med varmepumpe har jo også PTC i tillegg, og ifølge denne artikkelen fra TU så kobler den inn allerede ved -6,7 grader for å bistå varmepumpa med å holde tempen. Her jeg bor er vi  relativt ofte i temperaturområdet der varmepumpen ikke er så effektiv også (kaldere enn -15 ish) 🙂 

Ser ikke på varmepumpe som noe must, hadde ikke latt det være avgjørende for et bilkjøp. Men, om forskjellen på Audien med/uten vinterpakke bare er 10k, kan det kanskje lønne seg når du engang skal selge bilen videre? Vinterpakken inneholder kanskje noe annet snadder også?

Edited by suverin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...