Gå til innhold

Din favoritt sykkelkoffert?


Anbefalte innlegg

perbl skrev (På 27.11.2023 den 15.45):

Det hjulet framme kan du få billig av meg ass. Veldig fornøyd med min Evoc BB Pro, men det klipsbare hjulet ramler jo av bare man hinter om en kant av noe slag. Funker forsåvidt inne på en flyplass eller stasjon, men med en gang du kommer utenfor plant gulv sliter det litt i møtet med det minste terreng.

Jeg har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Panda said:

Leier for det mest og savner ikke egen sykkel. Men det er dyrt da, 250 kr per dag. Slipper styret med å drasse med seg flere kofferter/bags.

Tre ferier så er kofferten tjent inn, men ikke uvisheten for om:

1. koffert dukker opp på destinasjon
2. innholdet er intakt
3. erstatningssaken etterpå
4. ingen sykkel når du kommer hjem

Jeg er ikke pessimist, har reist over 10 ganger de siste årene uten skade (som ikke lot seg fikse raskt)

250 kr/dag? Da antar jeg du sykler landevei?

Jeg drasser med fulldemperen min på alle ferier, for å leie betyr

  1. 750-1000 kr/dag i leie
  2. Slanger i dekkene, ikke slangeløst oppsett
  3. Justering av fremmede dempere fram til ihvertfall lunsj første dagen
  4. Dekk i ymse tilstander av utslitt, samt dekk jeg ikke liker
  5. Bremser jeg ikke liker
  6. Uvant geometri fra min vanlige sykkel
  7. Sete som ikke passer stumpen

Siden sykkelen tåler deng&tryn ned bratte alpestier så er jeg lite bekymret for skade under transport, noe som har holdt stikk for min del.

For oss som har en sykkel som ikke er bygd for å spare vekt, men bare fungere, så er vekt på sykkelkoffert viktig. Alt av fancy greier med interne rammer, hardplast skall osv. utgår fordi da går man over totalvekt på 25 kg for sykkel+koffert. Bare sykkelen min veier 17.5-18kg et sted, og jeg har flere ganger puttet pedalene i den vanlige bagasjen. Å legge noe mer enn sykkel i sykkelkofferten utgår ihvertfall med høye kneløft.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tips: Scicon 2.0 trenger ikke selges om du har byttet til sykkel med bremser (les disc). Min kom med no 3D-printa adaptere (som nevnt tidligere). Ene adapteren gikk føyken hos kompis som låner bag nå.

Så, jeg dykka inn i spindelvevet på thingverse (jeg skjønner nada av 3D print, men du verden jeg er imponert av det, ren magi!)

Så, fant modeller, og fyr på nett som printer på bestilling (trondheim).

Han postla disse i går, så bare finne noen slangeklemmer å feste dem med, når baggen igen er i hus. Iflg airtaggen er den fortsatt der jeg MER enn gjerne skulle vært..

 

PXL_20240311_160831640.PORTRAIT.jpeg

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker B&W bike.guard curv som skal være det letteste du får av hardcase. Jeg har totalt hatt ca 40 flygninger med den de siste 5 årene. Alltid kommet godt under 23 kg inkl klær osv i koffert. Meget gode hjul. Eneste problem jeg har hatt er at båndstroppene har blitt slitt. Dette har nå B&W nå løst ved å bytte ut de blå med svarte av høyere kvalitet. Jeg har fått tilsendt nye av B&W kostnadsfritt. Så bra kundeservice her.
https://shopware.b-w-international.com/en/bike/cases/b-w-bike.guard-curv?c=17

Jeg er 181cm høy og har ramme på 56cm. Da kan jeg akkurat la setet stå urørt som jeg bruker det. Med Deda Vinci styre/stem løsningen som jeg bruker løsner jeg bare to bolter og vrir ned styret som på vedlagt bilde. Jeg trenger bare fjerne pedaler, men bruker å ta av kjede og bakskifter.

Et lite tips om du har denne kofferten er at du kan skru av et av hovedhjulene og putte en AirTag inni et hulrom der. Utrolig greit hvis man har mellomlanding og lurer på om sykkel er kommet med.

Tips nr 2.
Jeg bruker så og si aldri leiebil osv fra flyplass mer, men sykler heller direkte fra flyplassen. Her en siden jeg bruker for å sjekke om flyplassen har mulighet for å oppbevare kofferten:
https://www.sleepinginairports.net

IMG_4909.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelEirik skrev (12 minutter siden):

Jeg bruker B&W bike.guard curv som skal være det letteste du får av hardcase. Jeg har totalt hatt ca 40 flygninger med den de siste 5 årene. Alltid kommet godt under 23 kg inkl klær osv i koffert. Meget gode hjul. Eneste problem jeg har hatt er at båndstroppene har blitt slitt. Dette har nå B&W nå løst ved å bytte ut de blå med svarte av høyere kvalitet. Jeg har fått tilsendt nye av B&W kostnadsfritt. Så bra kundeservice her.
https://shopware.b-w-international.com/en/bike/cases/b-w-bike.guard-curv?c=17

Jeg er 181cm høy og har ramme på 56cm. Da kan jeg akkurat la setet stå urørt som jeg bruker det. Med Deda Vinci styre/stem løsningen som jeg bruker løsner jeg bare to bolter og vrir ned styret som på vedlagt bilde. Jeg trenger bare fjerne pedaler, men bruker å ta av kjede og bakskifter.

Et lite tips om du har denne kofferten er at du kan skru av et av hovedhjulene og putte en AirTag inni et hulrom der. Utrolig greit hvis man har mellomlanding og lurer på om sykkel er kommet med.

Tips nr 2.
Jeg bruker så og si aldri leiebil osv fra flyplass mer, men sykler heller direkte fra flyplassen. Her en siden jeg bruker for å sjekke om flyplassen har mulighet for å oppbevare kofferten:
https://www.sleepinginairports.net

IMG_4909.jpeg

Bra tips om lagring på flyplass! 
ikke langt unna bucumbox i pris, der kan de med fast stem boltre seg. Dog har den noe høyere egenvekt. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 29.11.2023 den 13.46):

250 kr/dag? Da antar jeg du sykler landevei?

Jeg drasser med fulldemperen min på alle ferier, for å leie betyr

  1. 750-1000 kr/dag i leie
  2. Slanger i dekkene, ikke slangeløst oppsett
  3. Justering av fremmede dempere fram til ihvertfall lunsj første dagen
  4. Dekk i ymse tilstander av utslitt, samt dekk jeg ikke liker
  5. Bremser jeg ikke liker
  6. Uvant geometri fra min vanlige sykkel
  7. Sete som ikke passer stumpen

Siden sykkelen tåler deng&tryn ned bratte alpestier så er jeg lite bekymret for skade under transport, noe som har holdt stikk for min del.

For oss som har en sykkel som ikke er bygd for å spare vekt, men bare fungere, så er vekt på sykkelkoffert viktig. Alt av fancy greier med interne rammer, hardplast skall osv. utgår fordi da går man over totalvekt på 25 kg for sykkel+koffert. Bare sykkelen min veier 17.5-18kg et sted, og jeg har flere ganger puttet pedalene i den vanlige bagasjen. Å legge noe mer enn sykkel i sykkelkofferten utgår ihvertfall med høye kneløft.

I tillegg er det ganske mange steder det er fint å sykle, som ikke har noe utvalg av utleie-steder. Jeg blir ofte overrasket over en naiv tro på at man kan få leid seg en brukbar sykkel omtrent hvor som helst man reiser. På kjente sykkeldestinasjoner som Mallorca, GranCa, Girona, Barcelona, Como, Garda osv er det så klart ok utvalg av leiesykler, i hvert fall landevei, men du skal ikke så langt bort fra profflagenes service course før utleie ikke er noe alternativ. Terrengsykkel er nesten alltid håpløst, landeveissykkel er ofte så kjipt at det ødelegger gleden. 
Jeg har reist mye med pappeske i stedet for koffert. Det er mange gode argumenter for det. Det er billig og man kan pakke den så solid som man selv ønsker. Man kan dumpe den ved behov og skaffe ny - hvis man f.eks skal sykle fra et sted til et annet. Pappesker har også lavere egenvekt enn de fleste kofferter. Flyr man SAS f.eks kan man få med sykkelen som standard sjekk-inn-bagasje hvis den veier mindre enn 23 kg totalt. Det er fullt mulig med landeveissykkel og gravelsykkel i pappeske. Også XC-sykkel kan man klare å holde innunder den vekten. 

Jeg bruker for tiden en Thule-koffert, som Ole Christian sier, er for liten til terrengsykler. Den er til gjengjeld lett å håndtere med gravelsykkelen eller landeveissykkel. Den har integrert mekkestativ og kan rulles sammen ved behov. 
I slutten av påsken skal jeg til syd-Italia - Bari sånn ca. Jeg vurderer ikke å leie. Rullesykkelen blir med i kofferten og kofferten stroppes fast på taket av leiebil med rails. 
Med barn må man velge leiebil med omhu. Tidligere klarte jeg meg med en Panda. Treks pappesker gikk akkurat inn på tvers baki dem med baksetene nede. 
Med setene fulle er det Jeep Renegade som gjelder av billig-biler hos leiebilselskapene. Den har rails tross blikkboks-standard forøvrig. 

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 27.10.2023 den 17.16):

Scicon aerocomfort 2.0, med 3d-printa adaptere for ordentlig aksling. 
Kjøpte brukt og bytta hjula (clas ohlson 👍)

Tar av bakgiret, og stripser en plankebit tvers over styret for å beskytte hendler. Kom på totalt 21kg sist. Får se om jeg greier fikse en ala styre-løsning bak om jeg blir for lat til å ta av bakgir… 

evoc bikebag pro er nice, men dæven til pris…

Bucumbox har skjønt det med sin Ventoux, men tomvekta (og pris) drar ned

 

edit: evoc og bucum er jo på prisnivå med en selveid leilighet i varmen…  😜

Er det vanskelig å bruke de 3D printede adapterene for å bruke med Thru Axle, eller er det plain vanilla? Har samme koffert og tenkte bare å bruke den med  en eldre sykkel med QR, men hvis det fungerer bra med adapter så kanskje jeg skal prøve det med en nyere sykkel i stedet 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AkselE skrev (17 minutter siden):

Er det vanskelig å bruke de 3D printede adapterene for å bruke med Thru Axle, eller er det plain vanilla? Har samme koffert og tenkte bare å bruke den med  en eldre sykkel med QR, men hvis det fungerer bra med adapter så kanskje jeg skal prøve det med en nyere sykkel i stedet 🙂 

De adapterne der fester du enten med strips eller slangeklemmer. Jeg tror jeg skal bruke slangeklemmer. Tipper det tar ca 3 uker og 6 minutter. De tre ukene er tiden det tar å sette i gang…

  • Thanks 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...