Gå til innhold

Din favoritt sykkelkoffert?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig gått til anskaffelse av min første (brukte) sykkelkoffert. Etter hva som fantes på Finn og kort lesing gikk jeg for Douchebag sin 'The Savage bike bag'. Nå har jeg ikke mye å sammenligne med, men jeg tenker at det må da finnes noe bedre der ute? I hovedsak er jeg fornøyd med kofferten, men savner to hjul fremme. Kanskje jeg egentlig bare burde trene mer styrke i overkroppen, for den ble tung å drasse rundt på, selv over korte avstander. Kanskje det er et herk uansett?

Ellers er jeg fornøyd, da den var svært enkel i bruk ellers. Vekta kom på 26kg. Ble spurt om jeg kunne ta ut litt ting, klarte å få ned til 24,5kg, slapp å betale noe overvekt (fløy med SAS). Jeg har en landeveissykkel i strls 48, så ikke den tyngste saken. Pakket også hjelm, sko, sykkelklær, gels, sånn energidrikk-pulver (hehe så var jo en del ekstra vekt her). Må se hva som blir enklest på vei hjem, men kanskje jeg venter med å pakke sykkelen i kofferten til jeg kommer på flyplassen. Også hadde jeg en del ekstra plass i den andre innsjekkede bagasjen min, så sånn sett blir den lettere om jeg ikke tar så mye i sykkelkofferten.

Nå som det går mot kaldere tider og fristende med tur til varmere strøk er det kanskje flere som lurer på hvilken sykkelkoffert de skal gå for, dermed; 

Anbefal en sykkelkoffert du er fornøyd med! Og gjerne utdyp hva du synes er fordeler/ulemper.

Antar at det vil være litt individuelle forskjeller hva som prioriteres. Jeg reiste feks alene, og hadde således bare en sykkel i bilen (samt at jeg har varebil). Gikk fint å få sykkelkofferten baki taxi. For andre vil det kanskje være viktigere at kofferten tar lite plass. 

 

Litt usikker på hvilket underforum dette passer under, vurderte "Landeveissykler, utstyr, mekking", men man kan jo reise med andre typer sykler. Om moderator tenker det passer andre steder er det åpent for flytting!

Endret av hardrock
La til ekstra info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Scicon Aerocomfort 3,0 som jeg er brukbart fornøyd med.

Fordeler:
- Lett; det er ingen problemer å komme under 20 kilo med sykkel og litt utstyr
- Gode håndtak og bærestropper gjør den praktisk å legge inn og ut av biler, samt dra med seg på flyplasser. Den har også en skulderstropp som fungerer utmerket opp trapper
- Slipper å ta av styret, noe som er praktisk med integrerte kabler
- Praktisk å lagre, da den kan rulles sammen og det følger med en bag man kan legge den i. Man kan også legge den flatt og under en seng feks.

Ulemper:
- Sykkelen er noe mindre beskyttet enn i en hard koffert. Blant annet pleier jeg å legge en pose klær rundt bakgiret, Og har laget meg et opplegg med en stang og en stropp som forhindrer at bremsehendlene blir presset skjev (som skjedde på første tur)
- Litt stor i forhold til en koffert der man tar av styret.

Hadde jeg skulle velge fra øverste hylle hadde det blitt en Evoc Road bike bag pro da den synes å ha løst ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en landeveissykkel i str. 48 så hadde jeg lett valgt B & W sin lille Bike Box koffert (har forresten en for salg da fulldemperen til datteren ikke går oppi)

Jentungen brukte en sånn første Spania turen med NTG med en small hardtail terrengsykkel og det gikk fint.

Demonterte pedaler og bakgir og tok av styret siden det er et 740cm terrengstyre, slik at det stikker langt ut til siden om man vrir styret 90grader.

Største pellet med den er at lokket er løst og skal treffe med underdelen for å låse skikkelig.

Det følger med en styropor blokk som festes under kranken samt skumblokker for å stroppe styre mot overrøret i tillegg til 2 eller 3 flak med skumgummi som plasseres oppå sykkel, hjula oppå der og skumflak på toppen.

En kjempefordel er at når du legger på lokket så blir alt låst fast av skumgummmi og flytter seg lite.

Pakkes liggende som jeg synes er praktisk.

Ganske lett er den også, vi endte vel på rundt 22-23kg med 10,5kg hardtail oppi

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sykkelkoffert herfra: https://www.tricoironcase.com/ og den skal gå ombord hos alle flyselskap uten problemer

Den fremstår som solid, enkel og litt for liten. Stisykkelen går ikke nedi - ikke sjans, med litt makt for jeg nok landeveissykkelen nedi, den fulldempede 26" går akkurat nedi. En medium 26" HT går fint nedi.
For de som har sykler i str small eller mindre så kan dette være ett budsjett vennlig alternativ.

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en større koffert etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mange forskjellige, men ramler tilbake på sånne halvmyks hver gang. Akkurat nå har jeg en fra Scott som er ganske like Evoc sin. 

Skulle jeg bare hatt til racer hadde det blir Thule Round Trip Pro. Lett, enkel og trygg. Fikk ikke plass til mine mtb sykler i den dessverre.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (2 timer siden):

Hatt mange forskjellige, men ramler tilbake på sånne halvmyks hver gang. Akkurat nå har jeg en fra Scott som er ganske like Evoc sin. 

Skulle jeg bare hatt til racer hadde det blir Thule Round Trip Pro. Lett, enkel og trygg. Fikk ikke plass til mine mtb sykler i den dessverre.

Den der ser nesten identisk ut som den jeg har fra Douchebag, bare med hjul foran. Så ser ut som en god løsning for meg!

De halvmyke ser også bra ut.

Gubben skrev (3 timer siden):

Jeg har sykkelkoffert herfra: https://www.tricoironcase.com/ og den skal gå ombord hos alle flyselskap uten problemer

 

Så en del av de på finn, så holdt på å gå for den. Fint å høre fra noen som har erfaring med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scicon aerocomfort 2.0, med 3d-printa adaptere for ordentlig aksling. 
Kjøpte brukt og bytta hjula (clas ohlson 👍)

Tar av bakgiret, og stripser en plankebit tvers over styret for å beskytte hendler. Kom på totalt 21kg sist. Får se om jeg greier fikse en ala styre-løsning bak om jeg blir for lat til å ta av bakgir… 

evoc bikebag pro er nice, men dæven til pris…

Bucumbox har skjønt det med sin Ventoux, men tomvekta (og pris) drar ned

 

edit: evoc og bucum er jo på prisnivå med en selveid leilighet i varmen…  😜

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldre EVOC, tror den har akkurat 20 reiser (3 x lånt bort og 17 X meg), dvs 40 flyturer. Har vært fornøyd med den derfor ikke sett poenget med å bytte selv om jeg ser nyere bager nok er enda bedre mht montering og beskyttelse. Jeg overdriver bruken av gummirør m.m. Bruker nok videre fremover inntil den bærer større preg av å være utslitt. Skulle jeg kjøpt ny nå og ikke vært spesielt salg på noen hadde jeg valgt Douchbag sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skikkelig gammel Evoc Bike bag. Den fungerer helt fint, men av alle som har svart her så er jeg kanskje den første som er i ferd med å slite ut en sånn sak?

Hovedglidelåsen funker bare ene veien, hjulene er snart borte slik rollerblade-hjul ble utslitt på 90-tallet, den triller skeivt og det er noen hull her og der. Men den har vært på mange reiser, så det er helt greit.

Men ingen av syklene jeg har hatt i bagen har blitt skadet. Og det er vel kanskje det som betyr mest?

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (11 timer siden):

Jeg har en skikkelig gammel Evoc Bike bag. Den fungerer helt fint, men av alle som har svart her så er jeg kanskje den første som er i ferd med å slite ut en sånn sak?

Hovedglidelåsen funker bare ene veien, hjulene er snart borte slik rollerblade-hjul ble utslitt på 90-tallet, den triller skeivt og det er noen hull her og der. Men den har vært på mange reiser, så det er helt greit.

Men ingen av syklene jeg har hatt i bagen har blitt skadet. Og det er vel kanskje det som betyr mest?

Jepp, det er jo til syvende og sist det siste som betyr mest!

stuerne tenker nok at oi, den der er antikk, eiern er nok glad i den der 🙂

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt Scicon Aeroconfort Road 3.0. 
 

Positivt:

- Lett. Enkel å få godt under vektgrensa, selv med klær, verktøy, energibars, osv.

- Ruller svært godt, og har gode bæreanordninger. Kan nesten ikke bli enklere å håndtere; på asfalt, på flyplassen og opp trapper.

- Etter å ha gjort det et par ganger, er den veldig enkel å pakke. Kan være ute å sykle 15 minutter etter at man har entret hotellrommet. 

- Tar liten plass. Rulles sammen og stues i skapet på hotellrommet. 


- Smarte rom for pakking, inkludert den romslige veska som står trygt under ramma. 

- Enkel å skjønne for flyplassansatte dersom de skulle åpne den opp for inspeksjon, i motsetning til en del hardcase-bokser hvor man risikerer at de ikke klarer å legge ting sammen igjen.

- Enkel å løfte og trille for flyplassansatte, noe som trolig resulterer i mindre aggresjon mot bagasjen dersom noen har en dårlig dag.

- Med litt ekstra rørisolasjon på setestagene, virker den godt polstra. Den er muligens soft (eller semisoft), men materialet er tjukt, og med diverse sikringer på utsatte steder, føler jeg at sykkelen er trygg.

(Det har også gått bra på tre reiser, hvorav en med mellomlanding).
 

Negativt:

- Hendlene virker utsatte. Jeg har derfor kjøpt ekstrautstyret til Scicon (beskyttelse for kjede/gir, samt for hendlene). Den for hendlene (funker som en hanske jeg trer over hver av dem) har jeg sikret ekstra med coveret til en bok på hver side). Kommer i tillegg til å gå for kosteskafttrikset framover, men har ikke gjort dette ennå.
 

- Hadde foretrukket at «buret» til giret kunne blitt brukt også med thru axl, men i stedet for å skru skru det av, har jeg med ekstra girøre (tror faren for at jeg skal ødelegge noe ved stadig demontering, er større enn at noe tungt treffer akkurat der). Dette har gått bra til nå.

- Noen flyselskaper kan mase med batteriet til Di2 (dersom man er så dum at man spør …). Siden setet ikke skal av, må man knote litt for å feste ledningen uten at den ramler ned i ramma, dersom batteriet må ut (ordna seg greit den gangen jeg måtte ta det ut).

Mange klager over at den settes på hodet i vogna fra flyet. Det skjer, da hjulene ikke låses, men jeg vet ikke hvorfor dette skal være et problem.

Skulle jeg handlet igjen, ville jeg kjøpt den samme. Det er pros og cons med alt, og for min del blir hardcase uansett for stort, uhåndterlig og masete med mer skruing, og så har jeg uansett forsikret sykkelen. 

Endret av zwift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 27.10.2023 den 22.12):

Jeg har en skikkelig gammel Evoc Bike bag. Den fungerer helt fint, men av alle som har svart her så er jeg kanskje den første som er i ferd med å slite ut en sånn sak?

Hovedglidelåsen funker bare ene veien, hjulene er snart borte slik rollerblade-hjul ble utslitt på 90-tallet, den triller skeivt og det er noen hull her og der. Men den har vært på mange reiser, så det er helt greit.

Men ingen av syklene jeg har hatt i bagen har blitt skadet. Og det er vel kanskje det som betyr mest?

Tror min er noen få år yngre enn din, og den har virkelig gjort jobben. Tror jeg kjøpte den i 2012 eller 2013. Første skikkelige turen tror jeg var da vi var i Verbier i 2013?

Siden har det blitt mange turer til Europa og øyene i Middelhavet, og det er ingenting ved den jeg savner eller som har sluttet å virke. Glassfiberstengene har vel fått seg en smell eller to, men jeg har fortsatt til gode å komme fram (eller hjem) med noe som har gått i stykker.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg frontet i en annen tråd, er jeg veldig fan av Douchebag sin. Den er enkel å demontere sykkel og få den på plass. En god ramme rundt som tar unna en del stuer-juling. Solide hjul. Gode håndtak og ikke minst utrolig enkel å slå sammen og da tar den veldig lite plass. Kunne kanskje ønsket meg fire hjul og en bike stand ala Evoc sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Plankepetter skrev (På 27.10.2023 den 20.07):

Har en Evoc bikebag pro.

Fikk tad i den på salg for noen år siden.

Fungerer helt supert til både landevei og fulldemperen.

Sykkelen står montert i en skinne i bunnen av baggen.

Pleier å ta av bakgiret for ekstra sikkerhet.

God plass til 29x2.35 dekk.

Stemmer i her. Har eid både Scicon og Douchebag før, men mest fornøyd med denne. Har ikke noe oppgraderingsspøkelse lenger her.

Gode hjul både foran og bak, så lett å trille på flyplass og gate.

Får plass til både landevei og terreng. Er litt masete å få inn hjulene med 29x2.35 så det kan bli for trangt hvis man skal ta inn større dekk enn dette, det kan være nyere modeller har utvidet plassen her.

Endret av EspenS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (2 timer siden):

Jeg kanke særlig om slikt, men et lett materiale, alu eller plast. Ei eske, todelt med lokk. Ta av hjul, vri styret, sett sykkelen i ei ramme og klikk den neddi.

selvsagt på hjul.

det er noe å ønske seg

Buxumbox ligner litt på det du beskriver; https://buxumbox.com/ (muligens ikke så lett materiale da, den veier 12,5kg).

Her er det dog snakk om veldig stiv pris

Endret av hardrock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (57 minutter siden):

Buxumbox ligner litt på det du beskriver; https://buxumbox.com/ (muligens ikke så lett materiale da, den veier 12,5kg).

Her er det dog snakk om veldig stiv pris

Jepp, kikka på og den tikker av de fleste boksene bortsett fra som du sier, vekt og pris. 
min scicon er ok den altså, men tør man la bakgiret stå på, nei det skjer jo ikke. Og så er det styret, setter på en bjelke for å dempe fall, men hvor høyt er fallet…

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, EspenS said:

Stemmer i her. Har eid både Scicon og Douchebag før, men mest fornøyd med denne. Har ikke noe oppgraderingsspøkelse lenger her.

Gode hjul både foran og bak, så lett å trille på flyplass og gate.

Får plass til både landevei og terreng. Er litt masete å få inn hjulene med 29x2.35 så det kan bli for trangt hvis man skal ta inn større dekk enn dette, det kan være nyere modeller har utvidet plassen her.

Det hjulet framme kan du få billig av meg ass. Veldig fornøyd med min Evoc BB Pro, men det klipsbare hjulet ramler jo av bare man hinter om en kant av noe slag. Funker forsåvidt inne på en flyplass eller stasjon, men med en gang du kommer utenfor plant gulv sliter det litt i møtet med det minste terreng.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det fyrste så treng du ingen koffert sjølv, med mindre du har leilegheit i syden. Om du bur i urbane strøk så er det enkelt å leige koffert på Finn når du har bruk for det.

Så var det valget mellom mjuk og hard koffert. Eg er skeptisk til dei mjuke, etter at eg skulle delta på Midnight Sun Randonnée, og ein av bergensarane kom til Umeå med knekt ramme. Men eg registrerer i tråden her at det går an å reise veldig mykje utan å vere så uheldig.

Då eg skulle til Italia med liggesykkel trengte eg ein svær koffert, og syntes eg var lur då eg fann ein gigantisk B&W på XXL til ein grei pris. Det er ein hard koffert, men plasten er relativt tynn, sikkert for å halde vekt og pris nede. Det som skjedde då eg skulle hente kofferten etter aller fyrste tur var at den nok hadde blitt slengt ut av flyet og landa på framhjula, som så hadde trykt hol i plasten. Det vart eit sant helvete å få kofferten med seg til og frå flyplassen.

I sommar leigde eg meg ein Bike Box Alan. Det var andre saker. Solid plast, og null bekymring om sykkelen skulle kome trygt fram.

Thule RoundTrip Transition ser like trygg ut. Og det same med BuxumBox.

Ulempen med alle desse er at dei er svindyre (men då er det desto betre å leige), og at dei er såpass tunge at dei nesten gir overvekt utan at du har med sykkelen. Pluss at du treng ein svær taxi til flyplassen. Og eit svært hotellrom. Og ein svær garasje.

Så eg veit ikkje. Kanskje ein Evoc eigentleg er best, så lenge du kan akseptere ein viss risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian skriver på sine nettsider: "Hvert enkelt kolli kan ikke være større enn 250 x 79 x 112 cm (lengde x høyde x bredde), og den totale omkretsen kan ikke overstige 300 cm."
Hvordan regner de seg frem til en omkrets på 300cm med de maksmålene de opererer med ?

Er det virkelig 250 x 79 x 112 cm som er de reelle maksmålene på sykkelkofferter ?

Ser jo at flere sykkelkofferter har mål som sprenger disse grensene, er dette noe tema for vanlige kommersielle flyselskaper - herunder Ryanair og andre som vet å melke kua ?
Risikerer man å bli stående på en flyplass fordi bakkemannskapet ikke vet bedre eller bare ikke vil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (15 timer siden):

For det fyrste så treng du ingen koffert sjølv, med mindre du har leilegheit i syden. Om du bur i urbane strøk så er det enkelt å leige koffert på Finn når du har bruk for det.

Så var det valget mellom mjuk og hard koffert. Eg er skeptisk til dei mjuke, etter at eg skulle delta på Midnight Sun Randonnée, og ein av bergensarane kom til Umeå med knekt ramme. Men eg registrerer i tråden her at det går an å reise veldig mykje utan å vere så uheldig.

Då eg skulle til Italia med liggesykkel trengte eg ein svær koffert, og syntes eg var lur då eg fann ein gigantisk B&W på XXL til ein grei pris. Det er ein hard koffert, men plasten er relativt tynn, sikkert for å halde vekt og pris nede. Det som skjedde då eg skulle hente kofferten etter aller fyrste tur var at den nok hadde blitt slengt ut av flyet og landa på framhjula, som så hadde trykt hol i plasten. Det vart eit sant helvete å få kofferten med seg til og frå flyplassen.

I sommar leigde eg meg ein Bike Box Alan. Det var andre saker. Solid plast, og null bekymring om sykkelen skulle kome trygt fram.

Thule RoundTrip Transition ser like trygg ut. Og det same med BuxumBox.

Ulempen med alle desse er at dei er svindyre (men då er det desto betre å leige), og at dei er såpass tunge at dei nesten gir overvekt utan at du har med sykkelen. Pluss at du treng ein svær taxi til flyplassen. Og eit svært hotellrom. Og ein svær garasje.

Så eg veit ikkje. Kanskje ein Evoc eigentleg er best, så lenge du kan akseptere ein viss risiko.

Har du leilighet i syden har du selvsagt ikke koffert, da har du sykkel der! 🙂

Det er alltid en risiko, og så lenge flyselskapene ikke holder bakkemannskap ansvarlig for skader, så kan jo bag møte på hen som har en dårlig dag, kofferten kan falle ned selvsagt. Og flyet kan jo falle ned (men da bekymrer man seg ikke veldig lenge for sykkelen…? Litt, selvsagt!)

Hvis hvert scannested hadde vært ansvarlig hadde dette vært hakket enklere. 

edit: MEN dette blir jinxing, og jeg skal ut å fly, snart! 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier for det mest og savner ikke egen sykkel. Men det er dyrt da, 250 kr per dag. Slipper styret med å drasse med seg flere kofferter/bags.

Tre ferier så er kofferten tjent inn, men ikke uvisheten for om:

1. koffert dukker opp på destinasjon
2. innholdet er intakt
3. erstatningssaken etterpå
4. ingen sykkel når du kommer hjem

Jeg er ikke pessimist, har reist over 10 ganger de siste årene uten skade (som ikke lot seg fikse raskt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...