Gå til innhold

Geometri: -20mm stem = -20mm reach? Er det så enkelt?


Anbefalte innlegg

Hei, driver og ser på sykler på finn. Hver gang jeg kommer over en kandidat sjekkes denne på geometry geeks opp mot min nåværende sykkel. Den sitter jeg bra på.

Så er det en kandidat her. Samme standover som min. 20mm lengre reach enn min, men 20mm kortere stem. Vil det nulle hverandre ut i praksis?

Videre har den 30mm høyere stack enn min, men en haug med spacere. Hvis jeg senker stem 30mm, vil jeg da i praksis ha samme stack som på nåværende sykkel?

Forstår jo at vinkler, hjulbase etc etc også har noe å si.

Takk! -KT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter på setet er "overrørslengde" eller effective top tube, (dvs horisontal mål fra styrelager til et sted langs setepinnen)  være et vel så relevant mål som reach.

I tillegg til stem, vil også ev. offset på setepinne bestemme hvor utstrekt du sitter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering av setet fremover eller bakover må da tilpasses senter av kranken? Siden horisontal avstand mellom setet og kranken bør være lik for alle sykler (i hvert fall så lenge krankarmene er like lange), vil jo da reach være en mer uavhengig distanse enn effective top tube. Siden setepinnen ikke er 90 grader, vil horisontal avstand fra setet til styret være forskjellig avhengig av hvor høyt setet settes. Det gjør det vanskeligere å sammenlikne to sykler?

Jeg ville som trådstarter holdt meg til stack og reach. du har dog forenklet litt, siden det er vinkler å ta hensyn til. Så da er det frem med Pytagoras 🙂

La oss si at vinkelen på styrerøret er 74 grader. Da ser du for deg en rettvinklet trekant der bunnen er horisontal. Venstre vinkel nede går 90 grader opp, og høyre vinkel nede 74 grader. 

 

|\

|   \

|      \

-------

Her er styrerøret det som kommer på skrå oppover, og vi plasserer trekanten på toppen av rammen. Stack måles loddrett oppover til bunn av denne trekanten. Så har du feks 30mm med spacere på toppen. Disse tallene putter jeg inn i en kalkulator:

https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=&vx=&vy=30&va=90&vz=&vb=74&angleunits=d&x=Calculate

Resultatene her sier at om du korter ned 30 mm med spacere, vil stemmet flytte seg 8 mm fremover. Som du da kanskje bør ta hensyn til når du bare ser på stack og reach.

Tilsvarende kan du tenke på vinkelen på stemmet. La oss si at det er 6 grader nedover, og du kjøper akkurat det samme, bare 20 mm lengre.

https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=84&vx=&vy=110&va=&vz=&vb=6&angleunits=d&x=Calculate

Her er et 110 mm stem med -6 grader, forenklet plassert på et vertikalt styrerør. Det viser da at det blir en høydeforskjell på ca 11,5 mm mellom styret og gaffel. Endrer jeg til 90 mm:

https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=84&vx=&vy=90&va=&vz=&vb=6&angleunits=d&x=Calculate

Nå er høydeforskjellen 9,5 mm. Altså vil denne endringen i stemlengde tilsvare en forskjell på 2 mm stack.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stack (og reach) måles vel til toppen av styrerøret? Som dermed vil si at tårnet med spacere må legges til opplyst stack og tar du alle vekk så er du tilbake på opplyst stack og først da 30 mm høyere enn nåværende sykkel. 

I tillegg så er jo en annen ting å tenke på at selv om du ved bruk av spacere og andre lengder på stem kan få styret til å være like langt fram og ned så vil et kortere stem som regel resultere i en annen kjørefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tygster skrev (56 minutter siden):

Stack (og reach) måles vel til toppen av styrerøret? Som dermed vil si at tårnet med spacere må legges til opplyst stack og tar du alle vekk så er du tilbake på opplyst stack og først da 30 mm høyere enn nåværende sykkel. 

I tillegg så er jo en annen ting å tenke på at selv om du ved bruk av spacere og andre lengder på stem kan få styret til å være like langt fram og ned så vil et kortere stem som regel resultere i en annen kjørefølelse.

Wow, mange gode svar! Glemte en viktig detalj, gammelsykkelen har 30mm kortere stack, men jeg kjører med ca 30mm ringer. Så hvis finn-sykkelen, med 30mm høyere stack på ramma, får slæmma stem, så er jeg litt forenklet på samme praktiske stack som nå. Det kom jo ikke frem i opprinnelig post i det hele tatt 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ktodnem skrev (33 minutter siden):

Wow, mange gode svar! Glemte en viktig detalj, gammelsykkelen har 30mm kortere stack, men jeg kjører med ca 30mm ringer. Så hvis finn-sykkelen, med 30mm høyere stack på ramma, får slæmma stem, så er jeg litt forenklet på samme praktiske stack som nå. Det kom jo ikke frem i opprinnelig post i det hele tatt 😆

Men som jeg skrev, husk at med 30mm spacere på eksisterende sykkel har du i praksis litt kortere reach enn det geometritabellen sier, siden gaffelen skrår mot der du sitter, og jo mer ringer du legger på, jo nærmere kommer stemmet kroppen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt flaut, men har klart å se litt feil i jungelen av modellvarianter. Beklager forstyrrelsen på en lørdagskveld, og tusen takk for gode innspill. Forskjellene er veldig innafor. Til venstre er sykkelen jeg har, med 30mm spacere, 120mm stem, styre reachdrop 80/130. Til høyre er kandidaten, med 100mm stem og styre 75/125.

Noen ser sikkert hvilken sykkel det er, men jeg prøver å holde den unna flipping

 

Screenshot_20231028-195750_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemlengdens påvirkning på kjørefølelsen på en landeveissykkel er så godt som neglisjerbar. 
Det absolutt viktigste er slep/trail.

Jeg tar for gitt at du har en sykkel som er stiv nok til at dere ikke begynner å oscillere når farten blir tresifret. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...