Gå til innhold

Snøfreser for middelsstor gårdsplass


Anbefalte innlegg

P.g.a. ryggproblemer tror jeg at jeg må vurdere noe annet enn min gode, gamle Fiskars snø-skuffe til vinteren.

Men, et kikk på bruktmarkedet sier meg at jungelen er omtrent like stor som i sykkel-verdenen.

Hva skal en se etter? Str.? Ant. gir? Merke?

Kom gjerne med et tips om hva DU ville anbefalt basert på egne bruks-erfaringer.

Hva bør en styre unna?

Ser for meg en pris på 5' - 15', kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

"Alle" kommer til å anbefaler Honda, siden det ryktes på å være det beste. Vet ikke helt om det stemmer, men de er gode, med påfølgende pris.

Selv har jeg Toro 726 eller 826 (husker ikke helt på sparket). Det har vært en pålitelig maskin i 10ish år, som starter lett. Aldri hatt bruk for elstarten. Jeg synes den fikk litt raskt overflaterust, men pleier å høytrykksspylle den om våren og gi den et lag med Zinkspray der det trengs. Tror jeg betalte kr 8-9 000, på våren. Aner ikke hva den har av gir, den går fremover og bakover, med litt hastighetsinnstillinger. Bytter olje når jeg føler den har vært nok brukt, men det er flere år den såvidt brukes. Tørn er knall til slikt, siden man kan kjøpe vedlikeholdskit billig.

En større og kraftigere freser er fint, og ofte nødvendig hvis det kommer store mengder snø. Dog, jeg har hatt min i 10ish år, og har vel egentlig aldri hatt et stort problem med snømengden. Før den jeg har idag hadde jeg bensinutgaven av Toro Power Clear e21 batteridrevet, og det fungerte egentlig helt fint. Det var bare å ta det rolig, og hvis det var for mye snø kunne en bare bruke en spade for å gjøre det håndterbart for snøfreseren. Den var skikkelig lett å håndtere. Min nabo har en liten hendig Stiga som ble kjøpt brukt, og den virker knall. Min freser er såpass stor at det er en liten treningsøkt å svinge, snu og vri på den. Klart den kan rygge selv, men det går sakte. Et tips er å dra et sted de selger freser, og flytte litt rundt på de. De fleste er selvgående, men de veier fort 80-120kg.

Av erfaring er det veldig praktisk med god joystick, og mulighet for å skyte snøen 90grader, eller mer, til siden.

Ariens og Husqvarna har jeg hørt mange er fornøyd med. Stiga er ok.

Belte: Virker knall, om du har bratt tomt og må brøyte mye. Ofte ikke nødvendig ellers.

Kjetting: Sikkert praktisk, har vurdert det selv, men klarer fint manhandle freseren de få stedene det er is.

Skulle jeg kjøpt ny nå, i den tiden hvor de er mest kostbare og ettertraktet, hadde jeg kanskje snust på Biltema eller Jula sine. Vet ikke om de er gode, men det å kjøpe en splitter ny freser, og ha garanti/reklamasjonsmuligheter virker flott. Det er helt klart forskjell på motorer, men kopiene av de gode motorene har blitt ganske gode nå. Ser en for seg at en vil på et av de større batterisystemene, kan kanskje en freser på batteri være noe. Ryobi har endel i 36V systemet sitt, men verdt å huske på at jo mer Ah, jo tyngre/større batteri.

Et brukstips er å stille inn høyden riktig, så den ikke graver seg ned og tar med grus. Også greit å vente litt med å måke så bakken har blitt skikkelig hard, ellers kan du fort flytte grusen over til naboen. Noe som ikke er så hyggelig.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert på området, men jeg har selv en Canadiana snøfreser, tror det er 10 hk, som jeg opplever som svært god og er veldig fornøyd med. Ble kjøpt ny på Felleskjøpet for 5-6 år siden. Kaster snøen langt veggimellom, og stort pluss i mine øyne at det er varme i håndtakene, elstart og elektrisk drevet utkastertut (heter det det?!). Ingen manuell sveiving her i gården for å styre snøen dit jeg vil. Jeg rydder et sted mellom 150-200 m2 med denne. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden jobbet jeg med Honda og Stiga snøfresere. Honda var dønn pålitelige og en god del mer moderne enn Stiga den gangen. Stiga var enklere og billigere. Delene kostet 1/3 av av Honda's. Hvis du velger snøfreser med hjul må du ha kjetting, belte og hjul har litt forskjellig bruksområde. Lys og selvstarter blir aldri feil.

Jeg vvil tro at BT scorer høyt på pris og lavt på kunnskap hos de som selger produktet.

Service er enkelt å ta selv, men husk å sjekk oljenivået regelmessig. Noen motorer er designet for å bruke mye olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nerda tungt på dette for 1 år siden da vi kjøpte ny snøfreser til sameiet. Mye talte for Honda, men vi trengte en med en del kapasitet og konkluderte til slutt med at Ariens traff en bedre balanse mellom pris og kvalitet. Vi kjøpte en Ariens til rundt 28k og en tilsvarende Honda var over 60k. Når det er sagt så var den gamle snøfreseren Honda og jeg ser åpenbart at det er en helt annen klasse enn Ariens, men kanskje ikke 2x bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt forskjellig behov ut fra hvordan det ser ut der du skal bruke maskinen. Vil generelt si at du bør ha en maskin som er kraftig nok til å gjøre jobben når snøen er tung, det er jo da du virkelig trenger freseren.

En ting å ha i bakhodet er at de "billige" freserne kan ha litt svakere materialer, f eks kan det være brytepinner på skovlene, som jo skal ryke, men som ryker for ofte. Det blir litt kjedelig å "stadig" måtte bytte disse, og det er ikke lurt å erstatte dem med kraftigere heller.

Belter er nevnt og det gir god fremdrift og fordel med at du kan tilte maskinen litt slik at den ikke så lett begynner å klatre når snøen er tung og eller hard. Fresere med hjul klatrer lettere når den ikke greier ta unna snømassene raskt nok.

Letthåndterlig styring av utkaster er velkomment når hus/vinduer/biler er tett på. En stein eller isklump fyker adskillig lengre avsted enn snøen den kastes ut med. Husk at utkaster skal betjenes samtidig som som du skal holde styr på maskinens retning og fart og omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Biltema-fresere. Og de har fått rundjuling begge to. Kjøpte først den minste bensinfresen for å ha på hytta, og den måtte fighte langt over sin vektklasse mange ganger. Aldri gjort annet enn å fylle bensin. Stod ute året rundt. Innså etterhvert at den var for liten og gikk for 13hk beltefres. El-start og varme i håndtak funker knall. Brukes til å frese platting, ta unna når vi har måkt av taket, og frese opp stier til uthus og badstua. Kommer som regel rundt 2 meter snø på flatmark der den brukes. Har måttet bytte noen brytepinner, og pakka giret til skovelen med grease for å være sikker, men ellers går den nå løs på 4 sesongen uten vedlikehold.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...