Gå til innhold

"lett" operativsystem for eldre laptop?


Anbefalte innlegg

Vi har en eldre laptop som er blitt for svak for dagen windows/office. Nå trenger ungene en laptop til skolearbeid og jeg har lyst til å se om laptopen kan få en "ny vår" med et lettere operativsystem. Nå er det så enormt mange alternativer av gratis linux-baserte operativ systemer at jeg blir litt svimmel. Har noen en konkret anbefaling?

 

Det jeg tenker er viktig: 

- Veldig snill med laptopen (funker ok på en dårlig/eldre laptop)

- Enkel å bruke, den skal da i all hovedsak bare kunne åpne en nettleser slik at ungen kan logge in på Google Scholar og Gyldendal sinn Salaby

- Fint om den kan kjøre en enkel "office" kloning. 

- Vi er fanga/gift av Google/Android. Har de noe som kan funke? 

- Overkommelig å installere. Jeg vil vel helst ha noe jeg kan laste ned til en USB og som så renser alt som er på maskina 100% før nytt legges inn. Det var så mye tull og dritt på den maskina før den ble lagt bort at jeg vil ha en absolutt fullsteding rengjøring før of "ny start". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen år siden jeg kjørte linux selv, men jeg husker linux mint som enkelt og greit å installere og bruke som det er.

I Xfce-variant krever det ikke så mye ressurser heller. LibreOffice følger med når man installerer dette.

 

Selv har jeg en chromebook jeg bruker til surfing hjemme, og er veldig fornøyd med det.

Chrome OS er enkelt å bruke og fungerer godt sammen med Android smarttelefon.

Ser at man kan installere Chrome OS Flex på vanlige pc'er. Har ikke prøvd dette selv, men tror at kneika for å installere og bruke dette er minimal. Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrome OS så fin ut ja. Jeg finner ikke maskina mi (Lenovo M30-70) på lista over sertifiserte enheter, men antar da at jeg bare kan velge en annen model og se hvordan det går. Fant liksom ikke helt ut av om at installering også renser bort alt annet på maskin. Jeg vet ikke om det har noe å si, men bare tenker at det beste er å få bort alt gammelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (28 minutter siden):

Chrome OS så fin ut ja. Jeg finner ikke maskina mi (Lenovo M30-70) på lista over sertifiserte enheter, men antar da at jeg bare kan velge en annen model og se hvordan det går. Fant liksom ikke helt ut av om at installering også renser bort alt annet på maskin. Jeg vet ikke om det har noe å si, men bare tenker at det beste er å få bort alt gammelt. 

Chrome installasjon fjerne alt ja, annet filsystem enn windows. Helt blankt, så husk å ta backup av evnt ting du vil ha med videre som er lagret lokalt.

Chrome brukes i skolen i Trondheim kommune, hendig måte å ha noe likt som ungene bruker på skolen.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke i mål med Chrome OS Flex. Jeg følger instruksen, men når den skal skrive image på USB disken så kommer den ikke i gang. Vi hadde bare en USB som var større enn 8 GB så får ikke testet om det er pinnen det er no galt med. Jeg får se litt på alternativene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må prøve en ny USB stick. Det hadde vært så greit å gjøre den om til en chromebook. Da antar jeg at Family Link fungerer som på andre android enheter. Vil jo ha en enkel måte for å kontrollere hva denne maskina gir tilgang til. Behovet for kontroll, det er jo barn som skal bruke denne, er enda en grunn til at jeg er redd for at de ulike Linux systemen blir for kompliserte for oss. Jeg er sikker på at de har løsninger, men orker ikke å lære meg for mye nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander noen hundrelapper på en liten SSD-disk og smekk inn Ubuntu Desktop på den. Gjort dette på veldig mange pc-er og det fungerer topp. 

Jeg grabber til meg alt jeg kommer over av laptoper som folk skal kaste, kjøper så den billigste ssd-disken jeg finner, f. eks. denne, legger inn en OEM-install av Ubuntu og selger dem på Finn for alt fra selvkost og opp til 1000 kr. Kjøpere er som oftest knallfornøyde. Følger dem som regel opp noen uker etter at de har mottatt pc-en.

Har hatt et par hektiske år, så det er en stund siden jeg har refurbisha pc-er nå, men denne ble f. eks. solgt innen minuttet fra annonsen ble godkjent. 

Har opparbeidet meg et lite lager av gamle laptoper igjen nå, og har planer om å starte opp "PC til under 1000-lappen"-konseptet mitt igjen nå i vinter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (17 timer siden):

Spander noen hundrelapper på en liten SSD-disk og smekk inn Ubuntu Desktop på den. Gjort dette på veldig mange pc-er og det fungerer topp. 

Jeg grabber til meg alt jeg kommer over av laptoper som folk skal kaste, kjøper så den billigste ssd-disken jeg finner, f. eks. denne, legger inn en OEM-install av Ubuntu og selger dem på Finn for alt fra selvkost og opp til 1000 kr. Kjøpere er som oftest knallfornøyde. Følger dem som regel opp noen uker etter at de har mottatt pc-en.

Har hatt et par hektiske år, så det er en stund siden jeg har refurbisha pc-er nå, men denne ble f. eks. solgt innen minuttet fra annonsen ble godkjent. 

Har opparbeidet meg et lite lager av gamle laptoper igjen nå, og har planer om å starte opp "PC til under 1000-lappen"-konseptet mitt igjen nå i vinter.

Ikke dumt!
Også fra et gjenbruks-ståsted.

Når "alt" uansett kjører i nettleser i dag(spesielt i dette segmentet) spiller det jo omtrent null rolle hva OS som er der så lenge nettleser starter og fungerer.
Samme med lagringsplass etc, behovene er knøttsmå for den jevne hjemmebruker som skal skrive et brev, epost og ha et enkelt hjemme-budsjett i en eller annen regneark-variant.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har faktisk en SSD disk jeg redda fra ei maskin på jobb for mange år siden. 

@Raskall en stor bukett bærekraftsroser til deg. Jeg kjøper ei maskin av deg når/dersom dette prosjektet totalhavarerer 😉

 

Status nå er at jeg forsøkte en reinstallasjon av Windows 10 og det kræsjet totalt - så nå er maskina omtrent helt død. Da er det enklere å ta mot til seg å prøve å få satt inn SSD disken. Jeg har aldri skrudd PC før, så det får jeg sikkert til 🙂 En siste utfordring er å få lada SSD disken med et operativ system. Jeg har kun jobb PC og kan ikke laste ned og koble til "hva som helst" på den. Jeg får eventuelt alliere meg med noen som har en egen maskin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ISO9660-filsystem eller annen datastrøm som skal kopieres inn på flash så skal ikke Balena Etcher gjøre noe med datastrømmen, så det skal ikke være forskjell så lenge man ikke skal brenne CD eller DVD.  Om det er tilfelle så må cdrecord eller tilsvarende fyres opp, og da er det vanligvis greit at et program ordner jobben i stedet for å grave i manualsider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...