Gå til innhold

Reform: Et karbonsete som du varmer opp og former etter egen bakende


geiranders

Anbefalte innlegg

I sommerferien for fem år siden kom min gode hyttenabo Mike over for å vise meg et sete han jobbet med. Han ville søke patent på et sete med et karbonskall som enkelt kan varmes opp og formes etter eierens bakende. I fjor sommer kom Mike over med det ferdig utviklede produktet, og ga meg et eksemplar som takk for hjelpen med andre ting. Tenkte jeg kunne dele litt info her, i tilfelle det kan være interessant for noen – selv om jeg åpenbart ikke er habil, siden jeg kjenner mannen bak. Så ta det med i beregningen, selv om jeg selv ikke har noen interesse av å sukre dette.
 
Jeg har hatt et Brooks B17 på lastesykkelen i mange år, og selv om det tok sin tid å forme det læret etter stussen (tror jeg ble utålmodig og forkortet prosessen ved å dykke setet i en bøtte varmt vann), så ble resultatet svært komfortabelt. Det veier dog 574 gram, så noen nærmere sammenlikning med et 192 grams karbonsete skal jeg ikke gjøre.
 
Reform Seymour-setet jeg har brukt siden i fjor, tar også bare noen minutter å forme etter baken. Det har en kontakt under skallet og kommer med en ledning som plugges fast magnetisk. Du kobler dette til stikkontakt, og slår på en bryter for å starte oppvarmingen av varmetrådene som er støpt inn i skallet under sittebeina. Når setet er varmet noen minutter er karbonskallet blitt mykt nok til å formes. Da setter du deg på med vanlige klær og tråkker som normalt i seks-sju minutter, og vips: Du har fått et custom formstøpt sete.
 
Jeg syklet kanskje 30 mil før jeg formet det, bare for å kjenne litt på hvor stor forskjellen var. Den var betydelig større enn hva det ser ut som. Forsenkningen under sittebeina mine ble bare diskret synlig etter forming (andre ser større forskjell), men for meg ble forskjellen i komfort svært merkbar. Setet er 142mm bredt med relativt flat profil og en kanal i midten, og jeg synes det er vanskelig å sammenlikne følelsen med noen konkrete seter som likner. Jeg har også brukt et 160mm bredt Ergon SR Comp sete på langturer og trivdes på det, men sitter mer komfortabelt på Reform-setet – rett og slett fordi det fordeler trykket helt perfekt.
 
Dessverre er Reform-setet relativt dyrt med 300 dollar. De lanserte nettopp en ny terreng-modell, Reform Tantalus, som med titanrails kommer inn på 250 dollar. Verdt å sjekke ut om du er typen som sliter med å finne setet som passer perfekt. Eller kanskje det finnes andre, tilsvarende løsninger som koster mindre? Hører gjerne om andre her har erfaringer med dette setet eller liknende løsninger!
 
Miles Arbour hos Bikepacking.com har forøvrig skrevet litt om sin erfaring med Reform-setet her:

reform-seymour-004020.jpg

reform-seymour-004028.jpg

reform-seymour-004026.jpg

reform-seymour-3329.jpg

reform-seymour-003980.jpg

reform-seymour-004011.jpg

reform-seymour-004013.jpg

Endret av geiranders
  • Like 4
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke akkurat noen store aktører i bransjen som trekker i trådene her. Mike og kompisen startet longboard-merket Landyachtz sist på 90-tallet, og startet med rammebygging og sykkelverksted hjemme i Vancouver for noen år siden under samme navn – Landyachtz Bikes.

Det var i dette verkstedet at de etterhvert begynte å sysle med tanken på et formstøpt sete. Mike er en lidenskapelig syklist, men noen big business er det nok foreløpig ikke, dette her. Dog har de fått en del backing fra aktive utøvere, særlig laget til Rocky Mountain. 

Og hyggelig å treffe gründeren på Nordkoster hver sommer!

mike-.jpg

Endret av geiranders
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (4 minutter siden):

Gøy med Kanadier som ferierer på Koster. Skandinaviske aner elns?

Forklaringen er den kjente og kjære: Svensk kone (og svigerforeldre med hus på Nordkoster).
Som terrengsykkelkultur-interessert verdsetter jeg selvsagt at hjemmeadressen hans er i Deep Cove 😎

Endret av geiranders
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (2 timer siden):

Ja, det er ikke akkurat noen store aktører i bransjen som trekker i trådene her. Mike og kompisen startet longboard-merket Landyachtz sist på 90-tallet, og startet med rammebygging og sykkelverksted hjemme i Vancouver for noen år siden under samme navn – Landyachtz Bikes.

Det var i dette verkstedet at de etterhvert begynte å sysle med tanken på et formstøpt sete. Mike er en lidenskapelig syklist, men noen big business er det nok foreløpig ikke, dette her. Dog har de fått en del backing fra aktive utøvere, særlig laget til Rocky Mountain. 

Og hyggelig å treffe gründeren på Nordkoster hver sommer!

 

Ahaa, dette er samme greiene som Jesse Melamed fra EWS/EDR har kjørt på ja! Han hadde et par vlogger om disse i fjor. Usikker på om han får lov bruke det når han bytte vekk fra Rocky Mountain teamet til i år.

Moro.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (1 time siden):

Forklaringen er den kjente og kjære: Svensk kone (og svigerforeldre med hus på Nordkoster).
Som terrengsykkelkultur-interessert verdsetter jeg selvsagt at hjemmeadressen hans er i Deep Cove 😎

Opprinnelige hjemmet til legendarisk Cove bikes da gitt 😍

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (4 minutter siden):

Ahaa, dette er samme greiene som Jesse Melamed fra EWS/EDR har kjørt på ja! Han hadde et par vlogger om disse i fjor. Usikker på om han får lov bruke det når han bytte vekk fra Rocky Mountain teamet til i år.

Moro.

Stemmer! Han har vært aktivt med i utviklingen av terreng-versjonen Tantalus, som han har på sykkelen her:

reform-jesse-melamed-saddle.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jørgen S. skrev (På 12.7.2023 den 14.18):

Ahaa, dette er samme greiene som Jesse Melamed fra EWS/EDR har kjørt på ja! Han hadde et par vlogger om disse i fjor. Usikker på om han får lov bruke det når han bytte vekk fra Rocky Mountain teamet til i år.

Moro.

Dette er nok en personlig sponsor. Usikker på hva Ergon(?) sier til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...