Gå til innhold

Lengde på alpinski til barn?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe alpinski til 2,5åringen, men er veldig usikker på hvilken lengde jeg burde gå for?

Hun er ca 94cm høy og veier rundt 14-15kg.

Ser mye av de nyere alpinskiene for barn har bra med innsving, og at det poengteres at de er myke og lettkjørte, men noen god lengdetabell har jeg tilgode å finne. 

 

Ikke mye utvalg i buttikene her lokalt ennå, men skal på fjellet om 1,5 uke. Så regner med å måtte bestille på nett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortest mulig egentlig.. De vi har brukt når de startet "karrieren" i samme alder er vel 70 cm. Tror nesten ikke man får kortere? Vi har også brukt vanlige langrennski i barnebakkene/rullebånd, det funker det meste i den alderen, så lenge de er varme og motiverte så storkoser de seg uavhengig av skilengde og type (les tålmodighet og sjokolade som nevnes over her).

Fant en tabell på internettet (https://www.mostsports.no/alpint-guide😞

image.png.dcb338e47de4f31fdbd33a89e7aa31c4.png

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uønsket oppfordring, så beklager på forhånd. Men ikke bruk sånn sele for å lære barn å stå på ski. Det er litt på samme måte som man har funnet ut av at støttehjul for å lære å sykle er feil. Det er jo å lære å balansere som er viktig, ikke trå-bevegelsen. Samme problemet med sele. Det viktigste er å lære å kontrollere farten. Har man lært det kan man utfordre seg selv og blir fort flinkere. Foreldre som står bak i seler og bremser for barna gjør dem en bjørnetjeneste.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (5 minutter siden):

Uønsket oppfordring, så beklager på forhånd. Men ikke bruk sånn sele for å lære barn å stå på ski. Det er litt på samme måte som man har funnet ut av at støttehjul for å lære å sykle er feil. Det er jo å lære å balansere som er viktig, ikke trå-bevegelsen. Samme problemet med sele. Det viktigste er å lære å kontrollere farten. Har man lært det kan man utfordre seg selv og blir fort flinkere. Foreldre som står bak i seler og bremser for barna gjør dem en bjørnetjeneste.

Egentlig enig, men som alltid med barn: Det finnes ingen absolutte regler. Vi hadde en som av en eller annen grunn trodde han var jævlig god på ski (skjønner ikke hvor han har fått den breiale attityden fra...) Han kjørte rett frem, kræsjet og så var den dagen ferdig (etter første tur). Selv om han var verdensmester på ski så ble han veldig redd og lei seg av å sitte kilt fast under heisbua. Sele ble løsningen for å holde han igjen på første turen slik at han "kom i gang" uten storkræsj. Som sagt, egentlig enig med deg, men det er unntak fra den regelen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (27 minutter siden):

Uønsket oppfordring, så beklager på forhånd. Men ikke bruk sånn sele for å lære barn å stå på ski. Det er litt på samme måte som man har funnet ut av at støttehjul for å lære å sykle er feil. Det er jo å lære å balansere som er viktig, ikke trå-bevegelsen. Samme problemet med sele. Det viktigste er å lære å kontrollere farten. Har man lært det kan man utfordre seg selv og blir fort flinkere. Foreldre som står bak i seler og bremser for barna gjør dem en bjørnetjeneste.

Enig og uenig.. Vi har brukt sele på alle tre! Kjører mest mulig med slakk sele, putter den i hylsteret på "trygge" områder, drar den opp og bremser de ned de bratte partiene. Egentlig har det fungert gull med sele for oss. Bruker dog ikke selen i barnebakke. Helt nydelig å dra dem i selen på flate glidestrekker, til fra heis m.m. Og når man hadde to å holde styr på, så var det digg med en i sele, for da kunne man styre han i retning storebror, ellers hadde de en tendens til å dra hver sin vei. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 2 dreit jeg i sele og lot henne holde i stavene mine som jeg holdt vannrett på tvers av fartsretning. Altså at hun stod forran mellom beina mine og jeg bøyde meg ned og hold stavene som rails hun kunne støtte seg på.

Jeg er ganske fit. Men dagen etterpå fikk jeg tidenes korsryggsmerter, nesten sykemeldingsnivå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Med nr 2 dreit jeg i sele og lot henne holde i stavene mine som jeg holdt vannrett på tvers av fartsretning. Altså at hun stod forran mellom beina mine og jeg bøyde meg ned og hold stavene som rails hun kunne støtte seg på.

Jeg er ganske fit. Men dagen etterpå fikk jeg tidenes korsryggsmerter, nesten sykemeldingsnivå. 

Har hatt de litt mellom bena, men kjenner til to stykk som har knekt leggen på barna slik, så prøver å unngå det! Ungen har ramla, og de har kjørt over.. Bedre å kjøre i baklengsplog foran de evt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...