Gå til innhold

Vanntett sykkel og altmuligbukse


Kid

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter den beste vanntette sykkel friluftsliv alt-mulig buksen. Gjerne noe som er like allsidig som Falketind Heavy Duty.(gamle Norrøna Fjørå)

Den kan brukes til hva som helst, bare det ikke regner eller sludder. Men trenger noe vanntett da Arcteryx goretex buksen er for baggy til sykkel og vandring.

Hva er å anbefale?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger; står i samme situasjon mht behov. Fjørå Dri er altfor flimsy for sykling, og Fjørå GoreTex er tilpasset knebeskyttere og en ser ut som et eneste stort vindfang om en bruker dem uten. Og så seks tusen da!

Endura sine vanntette er populære, hører jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Endura sin Spray-bukse som konseptuelt treffer helt utrolig bra. Litt tykk softshell med god DWR, og vanntett bak i rumpa. Veldig glad i den. I tillegg er Endura et bra merke som forsøker å være litt miljøvennlig, og sponser gode utøvere.

Men(!) passformen er sånn at den er litt high waist, noe som passer dårlig med litt mage. I tillegg blir buksa litt tung når den er våt, noe som gjør at den sagger en del, tross god stramming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7mesh Grit, du nevnte ikke noe om pris. Er den noe som helst i nærheten av Glidepath, bare "litt mer", så er den dønn innertier og skal inn i min garderobe. Men den er kanskje ikke vanntett nok for TS?

https://www.terrengsykkel.no/sykkelklaer/sykkelbukser/7mesh-grit-pants-test

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kid skrev (På 11.11.2023 den 15.39):

Er på utkikk etter den beste vanntette sykkel friluftsliv alt-mulig buksen. (...)

Den kan brukes til hva som helst, bare det ikke regner eller sludder. Men trenger noe vanntett (...)

Hvorfor vil du ha en vanntett bukse som du skal bruke i oppholdsvær? Det blir fort veldig klamt.

Hvis du vil ha vanntett så er Endura Waterproof Trouser II et alternativ, men de har sikkert samme passform med høyt liv som Spray, som nevnt over. Jeg har en Endurajakke i ExoShell60, den puster veldig bra. Buksa er i ExoShell40DR som puster noe mindre, men antakelig på nivå med GoreTex, og den har lufteglidelåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (4 timer siden):

7mesh Grit, du nevnte ikke noe om pris. Er den noe som helst i nærheten av Glidepath, bare "litt mer", så er den dønn innertier og skal inn i min garderobe. Men den er kanskje ikke vanntett nok for TS?

https://www.terrengsykkel.no/sykkelklaer/sykkelbukser/7mesh-grit-pants-test

7mesh sine saker er knall, men det er noen heftige priser. Hadde jeg hatt litt problem med å få utgiftene til å strekke til hadde nok GTX-buksa deres hvertfall havna i min garderobe, men det utgikk mtp dagens økonomiske situasjon gitt.

Ellers også litt usikker på hvorfor ting skal være vanntett men ikke brukes i regn og sludd. Det høres nå ut som oppskrift på å bli unødvendig klam. For å takle ett og annet utforutsett regnskyll synes jeg nå heller det er bedre med noe som holder litt vann ute og tørker fort framfor å farte permanent rundt i noe som puster dårlig.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt merkelig formulert. Det er Falketind HD jeg refererer til. Som jeg har brukt til tur, skitur sykkel og topptur.. men den er ikke noe serlig i regn og sludd. Men er på utkikk etter en vanntett som også er allsidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Hvis du likte passformen på Falketind-buksa di, så finnes vel Falketind-serien i to ulike Goretex-versjoner og såvidt jeg ser.

Dessverre er Falketind Flex og Falketind Goretex to veldig forskjellige bukser når det kommer til passform. Jeg var på jakt etter en GoreTex-bukse i vår, som ikke var for vid rundt lår og knær. For å si det slik, det var ikke enkelt. Faktisk kom jeg ikke i mål i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "vanntett" bukse som ikke er kun sykkelbukse. m. lufting og stramme/åpne mulighet ved anklene og minst mulig regnbukse/skall aktig.

Ikke baggy og ikke tettsittende. Det ideale ville vært Falketind HD/Fjørå m. membran ala. Dermizax. Har ikke testet 7mesh ennå da jeg har holdt meg til Norrøna for det meste av mine sports og friluftsklær. Kanskje behovet kan bli dekket av gode gamle Bergans?

Men 6000 for ei Goretex sykkel bukse(Fjørå Gore-Tex Pro Pants) er ikke bare totalt uaktuelt, men også på grensen til provoserende. Bortimot det dobbelte av hva jeg ville betalt for ei Goretex snøbrett, ski, topptur bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...