Gå til innhold

Støv og kuldemaske?


Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med støv og kuldemaske, som f.eks. Respro maskene som bl.a. Bikeshop selger? 

Luftveiene mine blir irritert av trening og pendling i kald og støvete luft. 

Merker veldig godt når piggdekkene kommer på , og når kuldegradene røyner på kjenner man i tillegg den sure lukta av kalde fossilmotorer, som garantert ikke er fri for eksospartikler heller. 

Har spurt meg selv mang en gang om hvor sunt det er å pendle på sykkel på vinterhalvåret. Støvet i lufta blir jo med inn, men jeg har mine tvil til om det blir med ut igjen, så da ender det jo opp i luftveiene et sted... 

Man blir vel å se ut som Hannibal Lecter med en slik , men hvis det hjelper så tenker jeg det kanskje er verdt det? ? 

image.png.5f5cc7d28982e63f0fe93adb7b4c9519.pngH

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en slik et par vintre, men har sluttet med det nå. Konkluderte med at jeg (til tross for hyppige forsøk på tilpasning over nese og rundt kjeve) dro jeg inn såpass mye luft utenom maska at jeg antok at ubehaget ved å ha den på var større enn antatt gevinst. Ubehaget for min del bestod både av den stroppen i nakken og at det er tyngre å puste gjennom. Prioriterte til slutt sykkelglede fremfor en evnt lungehelsegevinst. Mulig vurderingen hadde vært annerledes om jeg hadde slitt mer luftveiene i en eller annen form.

Fordelen med slike masker (utover evnt filtrering hvis man er flink til å bytte filtrene) er at det varmer på kalde dager, og at det er noe varme- og fuktighetsgjeninvinning fra utpusten. Dette kan jo være en positiv effekt på luftveiene  

Har ikke fulgt med så mye på luftmålingene i Oslo de siste vintrene. Antar effekten av redusert fossiltrafikk er større en økt vedfyring som følge av strømprisene, men ikke sikker... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er redd for nettopp dette med at ulempene veier like tungt som fordelene. Og filtrene må byttes veldig ofte om det skal være nytte. 

Min erfaring er at å legge om sykkelveien bare litt kan hjelpe endel også. Jeg prøver å unngå, steder det med mye trafikk og høy fart. F.eks. et parti med 4-felts vei med høy hastighet , der virvles det opp veldig mye støv. Og så er det utløpet av Strindheimstunnelen i begge ender, der det virker som eksos er ekstra konsentrert. Især på siden mot byen der det står stillestående kø med biler med kald motor på vinteren kjenner man liksom at eksosen svir i øya. 

...å sykle rolig og puste med nesa virker også til redusere irritasjon i halsen. Har observert at snørret blir ganske svart enkelte dager, så støv er det utvilsomt. 

Vedfyring er nok også ganske ille, men har inntrykk av at den høyeste konsentrasjonen kommer veldig nært traffikerte veier på tørre og/eller kalde dager, som idag: 

image.png.668a851747b7c2837b731cadc1694204.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt store lokale forskjeller, så om man har mulighet til å legge om kan det hjelpe mye. Uggen følelse når man ser den fargen på snørret, ja!

Det er også store variasjoner gjennom vinteren, avhengig av vind, temperatur og nedbør. Abonnerte en stund på et varsel på luftkvalitet for noen aktuelle målestasjoner jeg passerte på vei til jobb via en eller annen app, men dette sluttet på et eller annet tidspunkt å fungere. Finnes sikkert noen løsning der ute. Vil tro at om man kan unngå (ved kollektiv eller hjemmekontor) de 10-15 verste dagene i løpet av vinteren (dager med lav temperatur (mye fyring og mye bilkjøring), lite vind og lenge siden forrige nedbør) så kan det hjelpe betydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber de faktisk på med at ny del av sykkelveien på østsiden av Trondheim legges langs jernbanen, godt unna de mest trafikkerte veiene. 

Men, samtidig går det sykkelvei fra Leangen til Ranheim langs hovedveien, og ny sykkelvei mellom Ranheim og Vikhammer bygges også paralelt med hovedvei. 

Tror ikke de har tenkt så langt som at de som sykler også skal puste inn lufta der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (13 minutter siden):

Nå jobber de faktisk på med at ny del av sykkelveien på østsiden av Trondheim legges langs jernbanen, godt unna de mest trafikkerte veiene. 

Men, samtidig går det sykkelvei fra Leangen til Ranheim langs hovedveien, og ny sykkelvei mellom Ranheim og Vikhammer bygges også paralelt med hovedvei. 

Tror ikke de har tenkt så langt som at de som sykler også skal puste inn lufta der... 

Leste nylig gjennom handlingsprogrammet til Miljøpakken, og fortsatt er det en en greie fra nasjonalt hold om at de er opphengt i å legge sykkelanlegg langs riksveier.

Man må liksom argumentere hardt for at andre valg har «riksvegfunksjon» som jeg mener har vært gjort ifm å legge sykkelvei langs jernbanetraseer.

IMG_2929.jpeg.509ca3c7d44676c3ee25f0dbb750ac90.jpeg

 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (På 13.11.2023 den 13.00):

Jeg brukte en slik et par vintre, men har sluttet med det nå. Konkluderte med at jeg (til tross for hyppige forsøk på tilpasning over nese og rundt kjeve) dro jeg inn såpass mye luft utenom maska at jeg antok at ubehaget ved å ha den på var større enn antatt gevinst. Ubehaget for min del bestod både av den stroppen i nakken og at det er tyngre å puste gjennom. Prioriterte til slutt sykkelglede fremfor en evnt lungehelsegevinst. Mulig vurderingen hadde vært annerledes om jeg hadde slitt mer luftveiene i en eller annen form.

Fordelen med slike masker (utover evnt filtrering hvis man er flink til å bytte filtrene) er at det varmer på kalde dager, og at det er noe varme- og fuktighetsgjeninvinning fra utpusten. Dette kan jo være en positiv effekt på luftveiene  

Har ikke fulgt med så mye på luftmålingene i Oslo de siste vintrene. Antar effekten av redusert fossiltrafikk er større en økt vedfyring som følge av strømprisene, men ikke sikker... 

Har samme erfaring som dette, spesielt det med tungt å puste i maska. I tillegg så dugga brillene noe jævlig med den maska jeg hadde. Fikk den aldri tett nok over nesa, så mye av utpustinga gikk opp i brillene. Kutta ut maska etter et par ukers testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eneste bismaken (også bokstavelig talt) av en ellers herlig pendlerrute inn til jobb, langs tour de finans - å vite at jeg puster dypt inn svevestøv og forurensning fra biltrafikken.

Mener å ha lest at ved sykling i OK fart puster man inn 10-15 ganger mer liter luft per minutt i lungene. (Er jo selvfølgelig  fristende å prøve å lure meg selv med at jo fortere jeg sykler, jo kortere oppholder jeg meg på strekningen...)

Fikk låne en maske av en kamerat, men det funket ikke i det hele tatt for min del - opplevde det som mye tyngre å puste. Jeg møter iblant et par pendlere som sykler med maske året rundt, og er litt misunnelig på at de faktisk får det til og ser ut til å trives med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...