Gå til innhold

Lange ritt: Ernæring og tilskudd, hva funker for deg?


Gew88

Anbefalte innlegg

Jeg har ila mine 4 UB kun holdt meg til sportsdrikk og gel (samt en bar eller banan). 
Hverdagen er slik at det blir lite trening over 2 timer, og en sjelden tur på 3, noe som gjør at jeg merker det fra typ 4,5 time og utover. Krampetendenser får jeg iblant ved passering 3 timer, men i 3 timersritt er også intensiteten noe høyere. 

Hva bruker dere i lange ritt av tilskudd utover gel/sportsdrikk? 
Salttabletter, Magnesium, crampfix? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågodt har tatt meg gjennom JR , OF , OV og div lange turer på landeveien , fyll ei overrørsveske full av seigmenn og lign. Med forskjellige smaker .

småspiser gjennom hele rittet , smågodt finnes i alle smaker  og er fullt av energi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er plaget med kramper så kan det være lurt å blande salttabletter eller crampfix inn i sportsdrikken/vannet. Evt. ha kapslene tilgjengelig å hive nedpå sammen med drikken. Sistnevnte løsning er nok bedre hvis det er snakk om så langt at det blir drikkestasjoner/checkpoints, men kan bli litt fiklete hvis du ikke stopper. Jeg er ikke spesielt krampeutsatt, men skjer fra tid til annen at jeg får kramper på innsiden av høyre lår. Jeg pleier å drikke en stor flaske Farris, og ta et par kapsler crampfix før leggetid dagen før samt en kapsel eller to på morgenen som preventivt tiltak. Hvis det er veldig varmt, slik som det for eksempel var under Terrengsykkelrittet i år, så har jeg i tillegg en kapsel i flaskene rett og slett fordi det svettes mer. Gikk for øvrig på en liten smell på TSR i år da jeg ikke klarte å få i meg drikke siste timen. Runde to flaskene besto kun av ganske sterkt blandet sportsdrikk med en crampfix i hver. Fikk rett og slett stygga av smaken på det og gels. Bøtta nedpå en del vann når jeg kom i mål.. 😆

Hvis du ikke allerede gjør det så bør du øve på å få i deg gels på de 2 timers turene. Magen kan få litt sjokk hvis du kun konsumerer det på ritt. Noen er mer sensitiv på det enn andre. Husker jeg ikke var særlig tilhenger av gels når jeg løp i gamledager, men har ikke hatt noen mageproblemer på setet. Jeg konsumerer en del gels på trening, så det hjelper vel muligens på. Offroad Finnmark 300 i 2021 ble gjennomført utelukkende på Maurten 320 drink mix, og kun fast føde på checkpoints med stort hell, så det er mange veier til Rom. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntak av gels er ikke noe problem. Får i meg tilstrekkelig og blir sjelden kvalm eller får problemer med magen. 
Jeg får i meg så mye drikke jeg tåler og uten å bli full i magen. 
Godis kjørte jeg på UB i fjor, så det skal gjentas. 
Tror crampfix pulver blandet i flaskene er en idè jeg tar med meg. 

Jeg får krampetendenser og etterhvert krampe på bakside av lår, rett i overkant av kneet. Tror at i lange terrengritt, så blir det mye mer drag opp i tråkket enn ellers som belaster hamstring mer enn på rolige grus og stiturer på Nes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gels kun og karbdrikke med litt salt i. Men jeg har økt frekvensen på inntaket av gel i det siste, og det hjelper veldig. Kun ultraløp > 6 timer jeg har brukt fast føde, men da er tempoet naturlig nok relativt lavt og kun søte gels blir i hvert fall jeg kvalm over tid, og da fungerer det meste egentlig. Men ofte og lite er en taktikk jeg følger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (14 timer siden):

Tror konklusjonen er litt ekstra inntak av salter, men at hovedproblemet er mangel på langturer i hverdagen. 
Skal få i meg nok gel og drikke, knaske litt smågodt og ha i litt ekstra salt. 

Mer salter skader nok ikke. Jeg kjenner meg igjen i det med å dra opp i tråkket. Hva med å legge inn noen økter innimellom der du jobber spesifikt med det på sykkelen? Kjøre opp og ned en teknisk klatring eller noe. Evt kan du sikkert gjøre noen styrkeøvelser, men det er jo fort tiltak. Mengde er jo så klart det beste, men kanskje det hjelper uten at du trenger å gjøre noe med mengden. 

Endret av gazelle.bein
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Låner tråden din @Gew88 da jeg sliter med noe av det samme. Problemet er primært kramper, sekundært trøblete mage som etter noen dager blir motsatt.

Dagens løsning er røret til venstre (i bildet under) og en tablett skal blandes i 250ml vann og dagsdose 2 tabletter. Jeg bruker gjerne 1/2 tablett til en Imsdal (0,7?) og holder meg til 2 tabletter om dagen. Tablettbruken er først og fremst i håp om at det hjelper mot kramper som oppstår både under sykling og på natt når jeg inntar fosterstilling i soveposen + når jeg skal inn i skoene for nødvendig nattlig ærend. Som en liten bonus setter det litt smak på vannet. 

45AA3997-669B-45AD-827A-B8C5541753BD_1_201_a.jpeg.90f970702d0d1830210243aaec75877e.jpeg

Men altså, etter et par dager begynner magen å gi beskjed og jeg må redusere og av og til slutte å bruke tablettene. Esken til høyre er nå anskaffet i håp om å være mer skånsom for magen, men jeg ser av innholdsfortegnelse at de er ganske like. Blandingsforholdet er det samme med 1 pose til 250ml. og 2 poser pr dag. Har ikke prøvd posene ennå, men basert på innholdet er jeg litt skeptisk. 

84D5D48E-C9C0-45CA-999C-8791E872D73B_1_201_a.jpeg.6104f8274dfdfb5bd68b0a9eb950c4c8.jpeg

Ser at Crampfix er foreslått i tråden, men er ikke det også mye av det samme innholdet ? 

Fjord Nutrition Crampfix Kosttilskudd

Motvirker muskelkramper!

Hver boks inneholder 60 tabletter.
 Innhold
  
  • Magnesium - 102 mg 
  • Kalium - 200 mg 
  • Kalsium - 200 mg 
  • Natrium - 150 mg 
  • Vitamin - B6 
  • Vitamin - 0,6 mg 
  • Klorider - 281 mg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...