Gå til innhold

STOIX skjorter? Noe for gubber eller dyr plastikk? Beste strykefrie skjorta?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen nye skjorter og har ofte alltid sett innom Stoix (https://www.wearestoix.com/products.html) men har syntes de var dyre. Nå er det 40% rabatt hos Milrab og det frister litt å prøve et par. Nå lurte jeg å om noen her har erfaring med dem. Jeg ønsker noe som er ordentlig strykefritt, men som likevel er pen og noenlunde formel. Jeg bruker ikke så ofte skjorte så når jeg først bruker det er det ofte fordi at situasjonen "krever" det. Jeg ser at Dressmann også har gode tilbud i dag, for eksempel på den her: https://dressmann.com/no/p/premium-strykefri-skjorte-regular-fit-bla-skjorter-finskjorter-herre/7349090_F503 Noen meninger om den? 

Eton er selvsagt også et alternativ, men økonomien er ikke helt der at jeg kan bruke >1200 kr på en skjorte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikkert påvirket av å ha studert med mange som har blitt advokater, men alltid følt at Eton er "deres" uniform, så alltid prøvd å velge noe annet.

Er fornøyd med Stenströms, og pleier ofte kjøpe det på salg eller via rabattavtale. Ser de også er blitt endel dyrere.

For å være helt ærlig så har jeg hatt et par rimelige skjorter fra f.eks. H&M og Zara, og aldri fått en kommentar på det. Hadde sikkert valgt mer av dem om jeg ikke følte at de ble litt fort slitt, dog skal sies at man behandler skjorter litt etter prisen. Skjorter er litt forbruksvare over tid. Sikkert ikke dumt å kjøpe litt forskjellige merker. Ingen hemmelighet at man betaler mye for merke.

Edit: Stenströms er vel ikke strykefri, og dermed helbom forslag.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger vel Stenström og Eton i omtrent samme kurven når det gjelder kvalitet, pris og "eksklusivitet". Begge to har det lille ekstra som nesten forsvarer tilbudspriser (jeg har skjorter av begge merker), men ingen av dem er særlig eksklusive. For min del er problemet at jeg er for lat og evneveik til å stryke skjorter så om jeg så blåste 10k på en skjorte ville jeg fortsatt sett ut som en boms 🙂

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje det beste å investere i et motiverende ultrafancy dampstrykejern og strykebrett, slik at du stryker de skjortene du har og bruker de "opp". Har man først lært seg teknikken og stryker når de er lett fuktige, tar det ikke mer enn 2-3 minutter per skjorte. Med en tynn merinoulltrøye med v-hals kan en fort bruke gode skjorter 1-5 dager uten lukt, om de behandles pent. Selv strykefrie skjorter blir litt shabby etter noen runder i vaskemaskinen. Care of Carl skriver litt om der her . Den skjorten jeg har som krever minst vedlikehold er en Aclima LeisureWool skjorte, men den er på ingen måte formel, bare skikkelig digg.

Selv liker jeg å sette på en 80/90talls soundtrack for å få opp farten på strykingen. Gjerne Rocky eller Karate Kid. Rekorden er 3 skjorter og et brannsår på 5 minutter.

Clas Ohlson selger morsomheten Shirtbutler, som ligner på en billig utgave av noe min alltid skjortekledde bestefar hadde engang i tiden. Tidsmessig virker den litt ineffektivt kontra strykejern, om man har mer enn 1 skjorte.

68128561430558.jpg

Kom gjerne med oppdatering hvis du kjøper skjortene. Drømmen er alltid strykefrieskjorter

Aleksander skrev (5 minutter siden):

Disse 100% merinoull- skjortene er geniale, brukt dem i 10 år’ish nå - har «skjortejobb». De er absolutt strykefrie, og med lufting mellom bruk holder de fine og stinkfrie leeeenge.

Bra passform og snitt har de og👌

https://eu.woolandprince.com/blogs/everyday-merino/merino-wool-shirt-guide

Er det noen norske butikker som selger de, eller er de 100% nett?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, jeg hadde glatt gått for ull dersom jeg kunne finne noen å prøve og lommeboka hang med på det. Jeg har en skjorte fra Frislid i 100% ull og den er en en drøm å hå på og veldig pen (synes jeg). 

Jeg sitter as we speak i en Aclima ull skjorte og kan skrive under på at de er deilige. 

Jeg takker for alle tips og motivasjon for å lære meg å stryke skjorter og jeg har prøvd. Med Asle Toje på øret har jeg brukt min tid på å prøve, men jeg må bare innrømme at akkurat der har jeg rett og slett vondt i viljen. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (51 minutter siden):

Da er kanskje det beste å investere i et motiverende ultrafancy dampstrykejern og strykebrett, slik at du stryker de skjortene du har og bruker de "opp". Har man først lært seg teknikken og stryker når de er lett fuktige, tar det ikke mer enn 2-3 minutter per skjorte. Med en tynn merinoulltrøye med v-hals kan en fort bruke gode skjorter 1-5 dager uten lukt, om de behandles pent. Selv strykefrie skjorter blir litt shabby etter noen runder i vaskemaskinen. Care of Carl skriver litt om der her . Den skjorten jeg har som krever minst vedlikehold er en Aclima LeisureWool skjorte, men den er på ingen måte formel, bare skikkelig digg.

Selv liker jeg å sette på en 80/90talls soundtrack for å få opp farten på strykingen. Gjerne Rocky eller Karate Kid. Rekorden er 3 skjorter og et brannsår på 5 minutter.

Clas Ohlson selger morsomheten Shirtbutler, som ligner på en billig utgave av noe min alltid skjortekledde bestefar hadde engang i tiden. Tidsmessig virker den litt ineffektivt kontra strykejern, om man har mer enn 1 skjorte.

68128561430558.jpg

Kom gjerne med oppdatering hvis du kjøper skjortene. Drømmen er alltid strykefrieskjorter

Er det noen norske butikker som selger de, eller er de 100% nett?

100% nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser folk tydeligvis vandrer i fjonge sirkler her. 

Selv synes jeg bomullskjorter som får tørke hengende på kleshenger blir «bra nok» for miljøene jeg henger i uten stryking. Har stort sett ymse varianter fra Livid, samt obligatoriske fra Patagonia, som alle nerder virker å ha klær fra.

Skjorter med plast i utstår jeg ikke, de blandingene jeg har prøvd føles fort ekstra klamme i varmt vær, og tar fort til seg lukt. Er i likhet med andre veldig fornøyd med ullskjorter, har et par stykker fra Icebreaker og noen Aclima jeg bruker mye. 

Men nå jobber jeg stort sett i akademiske miljø der et par jeans og skjorte er greit nok.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sååå veldig ofte jeg må ha en rynkefri skjorte, men jeg synes stryking er så kjedelig at jeg gjerne klarer meg uten det også, om det så er kun for 17.mai,juleaften og nyttårsaften. Gidder heller ikke å kjøpe inn en masse utstyr for noe jeg misliker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (30 minutter siden):

Sjorter med plast i utstår jeg ikke

Egentlig enig, men det er noen syntetiske plagg som imponerer meg. Har for eksempel to t-skjorter fra 7mesh som er fantastisk gode og som også har det beste fra ull ved at de holder lenge før de må vaskes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de skjortene der selv, men en på jobb brukte noe som lignet veldig. Syns de så veldig billige ut (antagelig fordi de ikke så ut som bommulskjorte) og tok til seg lukt veldig fort, spesielt svette var veldig merkbart 😕 

Polo har noen skjorter de kaller for Featherweight Mesh Shirt. Disse er ikke veldig formelle akkurat, men de er litt stretchy slik at de er behagelige å gå med, samt om du henger de opp rett etter vask, så trengs de ikke å strykes om du strekker litt på de når du tar de på. Disse fungerer kurant med jeans f eks. Men spørs jo litt hvor formelt du skal gå.
 

Det er nok dessverre ingen ting som slår en strøket bommulsskjorte dersom du skal i en formell setting (pen bukse + skjorte/dress/smoking). Men for noen er jeans og en av de polo skjortene formelt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bomullskjorter som er merket strykefrie, men det er de definitivt ikke. Jeg har også noen skjorter fra Stoix og kan bekrefte at disse aldri trenger å nærme seg et strykejern. I noen kretser vil nok skjorter av polyester og lycra ikke være bra nok, men for meg er det mer enn bra nok i det daglige. På reise er det perfekt. Til dressbruk velger jeg nok en bomullskjorte som må strykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Hvordan er din erfaring med lukt? Noen over her mener at det lett setter seg lukt i dem.

Har ikke vært noe issue for meg, brukt merinoullskjorter nesten daglig i 10’ish år. Så lenge man er påpasselig med å lufte dem + vasker dem forsiktig på ullprogram holder de seg duggfriske. Forutsetter at man ikke bruker store mengder deo da - det setter seg i stoffet. 
 

Så nå at du spurte om Stoix- mitt svar er for Wool & Prince-skjorter…..

Endret av Aleksander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2023 at 11:20 AM, Aleksander said:

Disse 100% merinoull- skjortene er geniale, brukt dem i 10 år’ish nå - har «skjortejobb». De er absolutt strykefrie, og med lufting mellom bruk holder de fine og stinkfrie leeeenge.

Bra passform og snitt har de og👌

https://eu.woolandprince.com/blogs/everyday-merino/merino-wool-shirt-guide

 

Frister å bestille, men bommer man på størrelse så er det så sykt mye mas med refusjon av toll og styr og greier… For å ikke snakke om at en skjorte til 150 euro plutselig koster over 2500 med alle mulige avgifter 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Eton skjorter i ren ull i Norge i det prisområdet. Selv har jeg en fra Frislid, kjøpt hos Høyer, med ull fra Reda.Jeg er ingen ekspert på ullkvaliteter, men Frislid skjorta virker å være et kupp sammenlignet med alternativene. 

 

Eton i ull: https://www.follestad.no/produkt/eton-merino-shirt-slim-fit-bla/

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, erikskon said:

Du får Eton skjorter i ren ull i Norge i det prisområdet. Selv har jeg en fra Frislid, kjøpt hos Høyer, med ull fra Reda.Jeg er ingen ekspert på ullkvaliteter, men Frislid skjorta virker å være et kupp sammenlignet med alternativene. 

 

Eton i ull: https://www.follestad.no/produkt/eton-merino-shirt-slim-fit-bla/

Takk for tips! Går egentlig med mest jeans + oxford type skjorter, så disse ser litt for pene ut, men skal sjekke de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...