Gå til innhold

Nødvendig med CO2-detektor til rulle-rommet?


Flo

Anbefalte innlegg

Hei!
rulla står montert i en kjellerbod uten vinduer.

Det er lufteventil med tilførsel i taket, men den er kanskje ikke dimensjonert for å levere luft til varig opphold/trening i timesvis?

Rommet er omtrent 35-40 ish kubik. Risikerer jeg å kveles av egen utpust?

Noen tips til OK detektor som varsler når konsentrasjonen av CO2 blir for høy?

Finner mange CO detektorer rundt om kring, men CO2 detektor virker å være mindre vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske Airthings Wave Plus måler carbon dioxide (CO2) ifølge nettsiden. På tilbud der, og på Komplett. Kanskje litt for fancy, men den måler endel nyttige ting.

Er det vanlig passiv ventilasjon med rørføring til utsiden er det kanskje mulig å installere en kanalvifte for økt ventilasjon. Miniventilasjon ala Miba VL-50 hadde vært en fin løsning, men krever jo boring i vegg.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd tilløp til CO2 forgiftning og det var IKKE gøy. Vanlige symptomer er svimmelhet og vondt i hodet. Du må nok ha et ganske hermetisk lukka rom før dette blir et problem, men det er jo ingen grunn for å holde døra igjen i og sette seg for en 2 timers økt bare for å finne ut av hvor ille det kan bli 😄

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter jeg fikk co2-måler(Airthings Wave Plus) på hjemmekontoret(kjellerstue) ser jeg at det er en solid kobling mellom co2-nivå og når jeg føler meg "tett i pappen". Nå er min måler et stykke opp på veggen, men ser at det skal ikke mye over 800 før jeg kjenner produktiviteten faller litt. En lavere plassert eco2-måler(Mill sense Air-til panelovnene) måler fort endel høyere verdier, uten at jeg vet om co2 stiger eller holder seg i gulvhøyde. Har et Beuer pulsoksymeter fra noen tidligere fjellturer, og har for gøy sjekket oksygenmetningen i små blodkar, når jeg føler meg tett i pappen og verdiene er lavere enn normalt.

Vil anta at det er presentasjonsdempende med høye co2-nivåer i rommet, men av hjemmekontorerfaring så er kroppen ganske sensitiv for dårlig luft i rommet, så den vil sikkert signalisere lenge før det er et problem.

Det er en fin følelse å gå fra et rom med litt høye co2-nivåer, til stormlufting eller gå utendørs. Man får en liten "oxygen high" og ser verden plutselig litt klarere 😅

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å få CO2 forgiftning i et rom med for lite ventilasjon. Må over 20% konsentrasjon da, og det er tomt for O2 før det er så mye CO2. 

Dere blander nok med CO forgiftning som det ikke skal så mye konsentrasjon i lufta til før det er farlig. 

Når du puster i et rom vil O2 konsentrasjon synke og CO2 gå opp på samme måten som den gjør i lungene dine når du holder pusten. 

Faktisk er det sånn at vi tåler en redusert O2 konsentrasjon i luften bedre når det er økt mengde Co2. Igjen fordi kroppen er vant til at dette skjer når vi holder pusten. 

Men tung i hue kan man bli og ytelsen går ned på linje med når man gjennomfører høydetrening fordi det blir vanskeligere å ta opp oksygen og kvitte seg med Co2 i lungene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...