Gå til innhold

Skifeller legger igjen limrester på sålen


Anbefalte innlegg

Google har drøssevis av tips til hvordan oppfriske gamle skifeller som ikke limer til sålen lengre, men ingenting spesifikt som jeg finner til mitt problem, som er det motsatte.

Mine gamle Black Diamond feller (7 år gamle) har begynt å legge igjen limrester på sålen etter at fellen har blitt tatt av. Nå sist gang var det mer enn noensinne.
Sålen er alltid nyglidet så det er ikke sånn at den har en ru heftgrunn heller.
Etter sist tur var jeg litt slapp og orket ikke ta av fellene ved bilen, men la skiene i skiboksen og tok av fellene når jeg kom hjem. Det var sikkert en tabbe.

Eller er dette bare et annet symptom på at limet begynner å bli dårlig (men i mitt tilfelle slipper det fra fellene i stedet for å slippe fra sålen)?
Ja, de er jo gamle men har vært en trofast følgevenn frem til nå. 

Endret av parob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med mine eldre G3-feller. Kontaktet VPG angående dette og de sa at limet ble så "klabbete" på grunn av en eller annen kjemisk reaksjon mellom glider som er igjen på skia og limet på fellene. Funket for meg å bytte lim på fellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Copilot og hen sa følgende:

Sitat

Det er flere metoder for å forhindre at skifellene dine etterlater limrester på skiene dine, spesielt når du er på toppen av fjellet. Her er noen av de mest effektive metodene:

  1. Forvarm fellene: Før du legger fellene på skiene, kan du forvarme dem litt. Dette kan gjøres ved å legge fellene i jakken din mens du går oppover. Varmen fra kroppen din vil myke opp limet og forhindre at det fester seg for hardt til skiene1.

  2. Rengjør fellene regelmessig: Rengjør fellene regelmessig for å fjerne smuss og andre partikler som kan forårsake at limet fester seg for hardt til skiene1.

  3. Bruk en beskyttelsesfilm: Noen skifeller kommer med en beskyttelsesfilm som kan brukes når fellene ikke er i bruk. Denne filmen forhindrer at limet tørker ut og fester seg for hardt til skiene1.

  4. Oppbevar fellene riktig: Oppbevar fellene på et kjølig og tørt sted når de ikke er i bruk. Dette vil bidra til å bevare limets kvalitet og forhindre at det fester seg for hardt til skiene2.

Hvis fellene dine fortsatt etterlater limrester på skiene, kan du prøve å fornye limet. Dette kan gjøres ved å varme opp limet med et strykejern og deretter rulle fellene med en kjevle eller et annet hardt sylindrisk objekt1. Husk å la fellene avkjøle seg helt før du bretter dem sammen igjen1.

Håper dette hjelper! Hvis du har flere spørsmål, er jeg her for å hjelpe. 😊

Tror ikke det var all verdens med hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det var all verdens med hjelp

Det var jo i det minste et interessant svar. Usikker på om AI helt har forstått formålet med feller. 🤪

 

Forvarm fellene: Før du legger fellene på skiene, kan du forvarme dem litt. Dette kan gjøres ved å legge fellene i jakken din mens du går oppover

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år er jo ikke så værst! Jeg setter penga på at limet ihvertfall er gammelt/ferdig, fremskyndet av gliderrester eller ei.

Generelt ikke lurt å la feller sitte på når de ikke er i bruk, men jeg tviler på at det var avgjørende hvis det gjaldt noen timer hjem fra et fjell i kald boks. I tillegg er lim ømfintlig for varme så man bør være litt påpasselig både ved tørking og lagring om de skal vare lenge.

Jeg har byttet lim en gang og det fungerer fint, men er litt jobb. Greit å ta en vurdering av tilstand på hår før man begir seg ut på det.

På et par gamle feller som slipper lim bruker jeg hurtigglider over på toppen. Er en løsning, men ikke like bra som nye feller. De har blitt tynnere i håret enn meg og kan ikke forsvare jobben med nytt lim 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med at både feller fra G3 og BD har blitt klissete i løpet av få år.

Skiftet til Pomoca for ca 5 år siden og har aldri hatt problem med manglende heft eller mye kliss etter det. Masse andre gode egenskaper med de også, 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt at 7 år var grei nedbetalingstid, og ikke brukt penger og tid på å styre med lim.

Og sleng fellene i fryseren om sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et par G3 Alpist-feller som legger igjen lim på skiene. Det er spesielt irriterende midtvinters, på Stryn Sommerski merker jeg ikke så mye til det. Men jeg har jo tenkt på å bytte de ut, tror de er fra rundt 2015-16 en gang.

Og da er Pomoca høyt på listen over kandidater. Men det er litt å tenke på, de har jo forskjellige materialer og fester osv. jeg må sette meg inn i. På G3 har jeg grei oversikt, men dette er jo et nytt merke for min del (*).

Skiene som evt. skal få nye feller er et par Fat-Ypus M5  med 106mm midtbredde, 188cm lengde og rund baktupp som er vanskelig for normale bakfester (G3 sitt standardfeste sitter godt bak).

(*) Ikke helt sant, jeg hadde Pomoca-feller på mine Tua Montets MX innkjøpt rundt 1994 😄😄😄 

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 timer siden):

Hvis man vil legge på nytt lim, bør det gamle fjernes? Jeg ser det finnes spesielle verktøy som varmes opp for å fjerne lim, noen som vet om det finnes forsats til loddebolt som kan gjøre jobben uten å måtte investere i en helt ny dings?

Ja, jeg brukte brunpapir som mellomlag og vanlig smørejern til oppvarming, også sparkelspader til å dra det av. Påføring av lim også samme prosess med smørejern og brunpapir for å få det jevnt.

Min anbefaling generelt er nok nye feller, men det er mulig å skifte lim samt få det til å vare hvis man er litt dyktig og nøye.

Endret av Soeder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde samme problem med et par g3 alpinist. Årsaken var ant. at de ble oppbevart i romtemperatur pga. forglemmelse etter flytting til ny leilighet. Mener å huske at jeg søkte meg frem til at det kunne hjelpe å varme opp limet med smørejern, men opplevde ingen forbedring. Erstattet de først med et annet merke hvor limet løsnet på første tur, fikk heldigvis byttet de i G3. Jeg ble anbefalt de gule Pomocoa fellene til neste par ski og er vel ikke helt overbevist. Jeg synes de glir dårlig, må smøres. Dessuten var tuppfestet laget i plastikk og det sprakk. Jeg fikk et rep. kit for tuppfestet, men fellen er nå egentlig for kort til skiene. Limet er heller ikke veldig kraftig. Men de er myke og enkle å pakke i sekken eller eller lårlomme ved lapsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg brukte fellene på nytt i går så fungerte de selvsagt upåklagelig. Ikke en knappenålsstørrelse med lim som ble igjen på sålen.

Jeg ser uansett ikke så mørkt på å bytte lim. Black Diamond Gold koster jo nesten ingenting, og jeg har varmepistol, stålsparkel, og smørejern, og skrutvinger for å feste dem på en planke. Hvis det skjærer seg så blir det et par nye og jeg får være glad for alle årene jeg fikk ut av dem.
Dette er uansett feller til reserveskiene som jeg benytter tidlig eller sent på sesongen. Har nyere G3-feller på hovedskiene.

Endret av parob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tips om Contour hybrid. Disse var jeg ikke klar over.
Nå har jeg hatt enda en vellykket tur med de gamle fellene siden sist, og nå kommer det godt med påfyll av snø frem mot jul så jeg går nok over til godskiene (og andre feller) frem til det blir vår igjen. Skal i hvert fall ha Contour hybrid fremme i pannebrasken når jeg etter hvert bytter ut et av felle-parene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...