Gå til innhold

KAVENZ VHPXX


Anbefalte innlegg

Detta är den officiella tråden för allt med Kavenz VHP12/15/16/18.

 

Här kan vi alla dela erfarenheter och visa upp våra byggen. Säkert många som är nyfikna på dessa ramar och det är relativt sparsamt med info på internet om hur dessa ramar fungerar över tid.

 

Jag kan börja👍

Jag har en Kavenz V5 som jag köpte brukt från förhandlare i Sverige - med fulla garantier.
Det är en standrad L ram i färgen Olive Grey. 

FIRST ENCOUNTER

Första gången jag såg en live var när jag skulle köpa ett bakdäck av Anders Samnøy och jag fick då se hans VHP16 i raw. Min första tanke var "cool/intressant cykel...men inte den finaste".
Han sa att det var första gången på länge som han var så nöjd med ramen att ha inte hade tänkt att köpa nytt till nästa säsong - så det är klart att man blir nyfiken då.

 

VÄGEN TILL VALET


En vän som bor i Åre lovprisade ramen för att den var lättcyklad och kändes mer "normal" än vad tänker att den ska göra vid första ögonkast. Han sa precis som Anders att detta var en ram han skulle ha kvar länge. 
När jag väl skulle köpa ny ram stod det mellan 2 väldigt olika ramar.:
- Raaw Madonna v2.2 L som är snygg som satan och verkar kräva otroligt lite service
- Kavenz  VHP16 i Largre som kändes som det mer intressanta valet - dock inte lika snygg och heller inte så mycket info om hur bra den går över flera säsonger.

Det som fick mig att ta steget till att köpa Kavenz var dels storyn bakom 77Designz och att de valde att visa hela produkutveklingsresan - ups and downs - samt att jag fick ett bra pris på en komplett cykel (som jag iofs har bytt nästan alla delar på...som man såklart måste göra 🤪).

LOVE?


När jag fick ramen så var det väl inte direkt "love at first sight" för den ser lite märklig ut när överröret inte går i linje med sätestagen. Men det var absolut love at first ride. Den klättrade helt enormt bra, greppmässigt, och kändes väldigt lättcyklad från första sekunden. Jag har läst att några tycker att den känns konstig - men jag kan verkligen inte se hur den skulle köra det. Möjligt att den kan kännas lite bakåtbalanserad om man köper en längre ram men inte köper längre kedjestag. 500+ reach med 425 (436 vid SAG) kedjestag känns nog lite märkligt. Men hela poängen med cykeln är att man ska kunna attackera och har grymt grepp fram och bak - utan att den blir väldigt tungnavigerad när det blir trångt.
Det korta sadelröret gör det möjligt för mig med standardlånga ben att få plats med en 213mm lång Bikeyoke Revive som sitter SLAMMED i ramen. Jag skulle aldrig vilja ha kortare dropper än så då den ger så otroligt mycket rörelsefrihet trots att sadelrörsvinkeln är brant. 👍

JAJAJA...HUR KÄNNS DEN DÅ?


Jag valde att speca min med kortare gaffel (160mm) än de rekommenderade 170 och därmed får lite längre reach och något brantare styrvinkel (ca 64.5) - något jag önskade efter att ha haft en cykel med 63,5 som blev för utförorienterat för terrängen jag cyklar mest i. Jag har testat 2 gafflar, Öhlins RXF36 m.2 AIR och Cane Creek HELM mk2 COIL. Gafflarna ger cykeln olika känsla och det har nog med fjädern och dämparen att göra. Öhlinsgaffeln sätter jag upp med lite mer SAG och lite mindre progressivitet i ramp up chamber för att den ska bli så linjär som möjligt. Jag har dessutom ca 4-5 click LSC och 2 klick HSC och returen satt i klick från det snabbaste. Med Öhlinsgaffeln på så älskar den stora smällar och hög fart. Den håller mig uppe helt fantastiskt bra och bevarar geometrin fint. Där Helmen är bättre är när grep är på ett minimum och man måste svänga bland rötter och stenar. 
Ramen i sig själv har så otroligt mycket grepp i bak tack vare den relativt höga "pivoten"...svingpunkten?. Den trollar inte bort all terräng och ger den en "magic carpet feel" men den genererar så sjukt mkt grepp. Så vill man ha DH känsla på en cykel är inte VHP16 den bästa cyklen (men det kanske VHP18 är?). Det är faktiskt den här egenskapen som jag gillar hos ramen. Man känner vad man har under hjulen men har fortfarande grepp som inte släpper med det första.

Med min kortare gaffel och standard L geo blev stacken något kortare än önskat något som jag har fått kompensera upp med styre med 35mm rise och ca 15mm spacers under. Även om jag själv hade önskat att de byggde L med högre stack så är det enklare för mig som vill ha högre att köpa ett styre med mer rise (ska testa 50 eller 60mm) än för en person som önskar lägre stack om headtube hade varit 15-25mm högre.

Som sagt  är den lätt attt manövrera och lätt att få den att lyfta från backen trots coil fram och bak. Bunnyhopp är intuitivt - något som är ett måste för mig då jag inte är världsmästare i det och har en sådan cykelstil som gillar att hoppa runt och välja linjer mer än att plöja över allt. Detta har nog med det korta kedjestagen att göra och detta ska jag testa och experimentera med nästa säsong då jag beställt nya sätestag för V7 med 0 och +20mm dropouts. Vid +20 börjar vi närma oss DH geometri på bakändan så får se hur den kommer att kännas då med 445 CS som växer till 456(!) vid SAG.

 

HÅLLBARHET OCH UNDERHÅLL

Jag har inga direkta klagomål på den. Den har gått 2 säsonger och jag har bytt lager i main pivot 1 gång. Det var en lätt och smärtfri process jämfört med andra ramar (som tex YT Capra MK2). All hårdvara är i titan och håler sig otroligt fint. 

Sätestaget gick av efter ca 1,5 säsonger och jag fick ett nytt på direkten (tog ca 1 vecka) från Sverige. Anledningen till detta var att V5 hade andra rör än senare versioner - något som kunde leda till stressbrott om den körs hårt och ofta. Tidigare ägare var sonen till Tommy Tompa Johansson som kört DH på världscupen back in the day och är fortfarande aktiv och regerande mästare i enduro i Master50 klassen. Hans son, som ägde ramen innan, är bara någon sekund långsammare än Zakka och Oliver som tävlar på EWS....ehh jag menar EDR. Så mest troligt är det han som kört livskiten ur ramen och inte jag.

Det jag inte gillar fullt så mycket är den interna kabeldragningen. Med lite tjockare och styvare bromsslangar (Hayes Dominion A4) var det svårt att få den genom ramen vid installation. Jag hade hellre sett att det var extern kabeldragning som gör livet enklareför det mesta - men kanske inte så fint att se på.
Ramen är extremt tyst och om man bara ser till att ha kedjan i gott skick så låter det väldigt lite från 12t idlern som kom till V5. Nu har jag köpt den nya 16t versionen som både är snyggare, håller bättre, mindre friktion och vara tystare. 

FRAMTIDA ÄNDRINGAR/TEST

Nytt för kommande säsong blir 16t idler i stål, andra sätestag som kan ändra kedjestagslängd samt ny shock mount för att testa VHP16 som mullet. Jag är också intresserad av den nya mounten som använder en 185x47,5 dämpare som ger 120mm slaglängd. DÅWNKÖNTRY!  Hade även varit kul att testa den som 18 /freeride/parkcykel

 

SLUTORD


Jag är absolut inte den som jagar efter den mest effektiva cykeln - även om jag tävlar ibland så är det bara för skoj skull och inga direkta ambitioner mer än att ha kul och cykla bättre än igår.
Jag gillar en cykel som intre kräver så mkt underhåll och kan ta en smällar. En ram som kan smälla in i sten utan att jag behöver bry mig nämnvärt. En ram som bara funkar och inte ställer till med massa problem med oljud som man måste söka efter i varena liten länk. 
Jag gillar att testa saker och har varit genom, pinsamt nog, 7 ramar på 4 år. Men detta är, precis som med Gustav och Anders, första gången som jag inte har några planer över att köpa nytt. Tildels för att Kvanez verkar som ett otroligt bra företag med bra värden. Alla deras uppgraderingar är bakåtkompatibla samt att samma ram kan användas till olika syften. Detta passar mig perfekt som småbarnsfar med lite tid till cykling men en önskan om 2 cyklar - men inte helt kan försvara kostnaderna för 2 cyklar när man knappt hinner använda en 😂

 

PS.
Det där med att jag inte tyckte den var snygg har ändrats HELT. När jag ser på den nu ser jag välrdens roligaste och snyggaste cykel - med tillhörande blåmärken och skrapsår 🍻

 



 

 

 

20231017_162852.jpg

  • Like 7

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med min Kavenz her. Kjøpte når de la ut de første rammene i 2020(som ble levert på våren 2021) og går inn i min 4 sesong på den nå.

For meg så er dette i utgangspunktet den eneste sykkelen jeg trenger. For enduro så har jeg kjørt med 160mm bak(både mx og 29"), for Nesbyen og ferie i BC så har jeg kjørt den med 180mm både foran og bak, mens jeg også har testet den med 125mm bak og 140mm gaffel i snillere terreng rundt Oslo.

Usikker på hvor "leken" sykkelen er da min kjørestil sikkert kan sammenlignes mer med en brøytebil, men til enduroritt så vil jeg påstå at denne sykkelen er betydelig raskere enn det jeg har eid før. 

Til neste sesong blir det nye seatstay så man kan få testet lengre kjedestag. Blir også kult å teste ut deres versjon med 120mm bak. Noen nye dekaler blir det sikkert også.
 

IMG_2916.JPG.e0785af5d3a1a87d82b645d6b6e010fe.JPG

Testoppsett for VHP12 med 125mm bakdemper og 140mm gaffel på vårparten, Det funka dårlig med de originale demperfestene, men ble betraktelig bedre med noe hjemmemekka greier. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (9 timer siden):

Veldig fornøyd med min Kavenz her. Kjøpte når de la ut de første rammene i 2020(som ble levert på våren 2021) og går inn i min 4 sesong på den nå.

For meg så er dette i utgangspunktet den eneste sykkelen jeg trenger. For enduro så har jeg kjørt med 160mm bak(både mx og 29"), for Nesbyen og ferie i BC så har jeg kjørt den med 180mm både foran og bak, mens jeg også har testet den med 125mm bak og 140mm gaffel i snillere terreng rundt Oslo.

Usikker på hvor "leken" sykkelen er da min kjørestil sikkert kan sammenlignes mer med en brøytebil, men til enduroritt så vil jeg påstå at denne sykkelen er betydelig raskere enn det jeg har eid før. 

Til neste sesong blir det nye seatstay så man kan få testet lengre kjedestag. Blir også kult å teste ut deres versjon med 120mm bak. Noen nye dekaler blir det sikkert også.
 

IMG_2916.JPG.e0785af5d3a1a87d82b645d6b6e010fe.JPG

Testoppsett for VHP12 med 125mm bakdemper og 140mm gaffel på vårparten, Det funka dårlig med de originale demperfestene, men ble betraktelig bedre med noe hjemmemekka greier. 

Snygg! Har du gjort en egen badge på hadetuben?

 

Intressant att vi upplever dem så olika. Det kanske beror på hur långa/tunga vi är? Jag är ca 188cm och 90kg och har haft 3 stk Pole i L och en Nukeproof Giga I XXL tidigare. Så jag är van vid ledigt långa cyklar och jag upplever denna som mer lekfull - men fortfarande stabil nog för att den ska kännas bra i högfartsstök. 

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak jag måste tillägga är att jag körde från början med 175mm långa krankarmar som var på tok för långa och jag slog i dem ofta. Till nästa säsong har jag investerat i 155mm långa krankarmar från Hope, inköpta från Wildslopes 👍 Inte bara är de kortare - men så otroligt fina att se på 🤩 ett CNC-svarvat smycke 🤩

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (5 timer siden):

Snygg! Har du gjort en egen badge på hadetuben?

 

Intressant att vi upplever dem så olika. Det kanske beror på hur långa/tunga vi är? Jag är ca 188cm och 90kg och har haft 3 stk Pole i L och en Nukeproof Giga I XXL tidigare. Så jag är van vid ledigt långa cyklar och jag upplever denna som mer lekfull - men fortfarande stabil nog för att den ska kännas bra i högfartsstök. 

Sjølbranding og custom dekaler må til. 

med mine 180cm så valgte jeg 480mm reach//110mm headtube//420mm seterør. Kom fra en 2017 Slash i XL med 475mm reach og føler meg hjemme i det området. Spent på hvordan de forskjellige seatstay lengdene vil spille inn, har ikke følt på at jeg trenger noe lengre, men skal bli morsomt å teste ut. 

Når det kommer til krankarmer så har jeg bevegd meg fra 170-->165-->155-->160mm og fornøyd der. 165-160mm er sweet spoten, men liker å ha den ekstra klaringen med 160mm armer.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tråd!

Venter på V7 selv.

Er helt vanvittig spent fordi jeg gjør ganske store endringer sammenlignet med tidligere sykler.
Er 180cm lang og går for XL(V7 har 493mm reach) med 110mm headtube(lavere for å kompensere for Rulezman styreholder) og 450mm seattube(samme som i dag og får 200mm dropper lett nedi)
+10 dropout og +20 er bestilt.
Rulezman 15mm styreholder er bestilt.
EXT Storia bak, 170 Zeb med Tank negativ-kammer fra Everflow(kjører 160mm i dag, og er meget godt fornøyd)

Men kombo 20mm lenger reach enn før med betydelig kortere stem... må teste rulezman-kaoset... kjenner jeg, men ja, skeptisk.
Beregningene mine er uansett at styret blir plassert omtrent nøyaktig der dagens er, med tanke på reach/stem, men den blir kortere sittende. Likevel bør dette være uproblematisk da jeg rett og slett plasseres mer midt i sykkelen, og med et knepp lenger kjedestag skal dette også kompensere slik at jeg ikke tipper. Men det er teorien... 

Jeg klatrer mye bratt, er særdeles spent på dette, både grus og teknisk sti må funke. Men for meg handler effektiv opp om at man faktisk har grep i kneikene... grus kommer jeg alltid opp på.

Har også tenkt å teste som VHP15 og VHP18, men det får bli etter hvert.

Så ja, februar må bare komme, deretter vår...!

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 4.12.2023 den 9.53):

God tråd!

Venter på V7 selv.

Er helt vanvittig spent fordi jeg gjør ganske store endringer sammenlignet med tidligere sykler.
Er 180cm lang og går for XL(V7 har 493mm reach) med 110mm headtube(lavere for å kompensere for Rulezman styreholder) og 450mm seattube(samme som i dag og får 200mm dropper lett nedi)
+10 dropout og +20 er bestilt.
Rulezman 15mm styreholder er bestilt.
EXT Storia bak, 170 Zeb med Tank negativ-kammer fra Everflow(kjører 160mm i dag, og er meget godt fornøyd)

Men kombo 20mm lenger reach enn før med betydelig kortere stem... må teste rulezman-kaoset... kjenner jeg, men ja, skeptisk.
Beregningene mine er uansett at styret blir plassert omtrent nøyaktig der dagens er, med tanke på reach/stem, men den blir kortere sittende. Likevel bør dette være uproblematisk da jeg rett og slett plasseres mer midt i sykkelen, og med et knepp lenger kjedestag skal dette også kompensere slik at jeg ikke tipper. Men det er teorien... 

Jeg klatrer mye bratt, er særdeles spent på dette, både grus og teknisk sti må funke. Men for meg handler effektiv opp om at man faktisk har grep i kneikene... grus kommer jeg alltid opp på.

Har også tenkt å teste som VHP15 og VHP18, men det får bli etter hvert.

Så ja, februar må bare komme, deretter vår...!

Spännande! Hur kom det sig att du valde att köpa Rulezmans styrstam? Jag gillar att experimentera men mina erfaranheter med kort stam (35mm "lång") är att jag får inte bra nog tryck framhjulet. Ändrade till något längre och vipps var det inget problem längre. Jag tycker heller inte att det känns märkligt styring känns märklig med varken 40 eller 50mm lång styrstam - så personligen så köper jag inte hans teori.
Vadhar du haft för cyklar tidigare och varför valde du att köpa just en Kavenz?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (39 minutter siden):

Spännande! Hur kom det sig att du valde att köpa Rulezmans styrstam? Jag gillar att experimentera men mina erfaranheter med kort stam (35mm "lång") är att jag får inte bra nog tryck framhjulet. Ändrade till något längre och vipps var det inget problem längre. Jag tycker heller inte att det känns märkligt styring känns märklig med varken 40 eller 50mm lång styrstam - så personligen så köper jag inte hans teori.
Vadhar du haft för cyklar tidigare och varför valde du att köpa just en Kavenz?

Hmmm, this will be a long one.

Slik jeg har skjønt det.
Styreholder på 15mm alene vil ikke funke, kan ikke bare sette det på sykkel.
Det kommer som en totalpakke.
Lang reach, slækk styrevinkel, lange kjedestag. Plassering i sykkel som en totalpakke.
Målene jeg har gjort er at styret nå plasseres omtrent like langt fra pedaler, er min plassering i sykkel som endres betydelig.
Så får vi se om teorien funker. Jeg er rimelig åpen for at det kanskje ikke funker, men kjenner jeg må prøve 🙂

Rulezman er 180cm kjører 490-495 reach, 460 kjedestag, 63-64 styrevinkel avh av modell.
Han er nærme det Geometron og Nicolai har vært

Det er en teori jeg vil teste. Enkelt å greit. Kanskje funker det ikke på "mine" stier heller, er ikke voldsomt høy fart, men er ofte ganske bratt.
Jeg ble litt skeptisk til om det blir stor nok ramme når V7 krympet fra 500 til 493 reach... så vi får se om det blir fort kort. Blir det feil kjøper jeg bare en lenger styreholder, er ikke værre enn det.
Jeg hadde nok gått for en ren kopi av Rulezman sitt oppsett med Banshee hadde seterør vært 2cm kortere... 

Hvorfor Kavenz?
Nysgjerrighet. På alt.
Alu, highpivot med bra tall for antirise og antisquat, må kunne tråkkes opp, må være aktiv under brems.
Bestilte ikke før V7 med lenger kjedestag kom, den originale ville ikke latt med lekt med geo på samme måte. Jeg har bestilt med +10 og +20 dropouts.
Sykkel med coil og Ext bak.
Semi-custom geo fordi jeg vil ha lengden, men med tanke på det odde styrestemmet så valgte jeg kortere headtube for å ikke få voldsom stack.

Jeg liker historien om utviklinga deres, og hyggelig importør i Norge.
Jeg kommer til å teste den som VHP16, men også som 15 og 18(for nedoverdager i Åre). Fleksibiliteten i EN ramme fascinerer meg, kan det funke liksom?

Men ja, nysgjerrighet er nok ordet her.

Tidligere sykler er ikke så voldsomt.
Yeti SB130LR med 160 Zeb foran, en mini-enduro. Størrelse Large. 470ish reach og 50mm stem
Rocky Instinct, den forrige generasjon(2018-2020ish), både "vanlig" med 150/140mm bak og BC med 160/155 eller hva den nå var.
Før det hadde jeg en 2012 Spesh Stumpy i 6 år ellerno

Felles for alle, mer tunede bakdempere enn de kommer med stock. Og "endelig" får jeg prøvd custom-bakdemper... sammen med litt semitunet Zeb med Tank fra Everflow for større negativkammer.

Endret av Jørgen S.
  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 11.12.2023 den 15.00):

Hmmm, this will be a long one.

Slik jeg har skjønt det.
Styreholder på 15mm alene vil ikke funke, kan ikke bare sette det på sykkel.
Det kommer som en totalpakke.
Lang reach, slækk styrevinkel, lange kjedestag. Plassering i sykkel som en totalpakke.
Målene jeg har gjort er at styret nå plasseres omtrent like langt fra pedaler, er min plassering i sykkel som endres betydelig.
Så får vi se om teorien funker. Jeg er rimelig åpen for at det kanskje ikke funker, men kjenner jeg må prøve 🙂

Rulezman er 180cm kjører 490-495 reach, 460 kjedestag, 63-64 styrevinkel avh av modell.
Han er nærme det Geometron og Nicolai har vært

Det er en teori jeg vil teste. Enkelt å greit. Kanskje funker det ikke på "mine" stier heller, er ikke voldsomt høy fart, men er ofte ganske bratt.
Jeg ble litt skeptisk til om det blir stor nok ramme når V7 krympet fra 500 til 493 reach... så vi får se om det blir fort kort. Blir det feil kjøper jeg bare en lenger styreholder, er ikke værre enn det.
Jeg hadde nok gått for en ren kopi av Rulezman sitt oppsett med Banshee hadde seterør vært 2cm kortere... 

Hvorfor Kavenz?
Nysgjerrighet. På alt.
Alu, highpivot med bra tall for antirise og antisquat, må kunne tråkkes opp, må være aktiv under brems.
Bestilte ikke før V7 med lenger kjedestag kom, den originale ville ikke latt med lekt med geo på samme måte. Jeg har bestilt med +10 og +20 dropouts.
Sykkel med coil og Ext bak.
Semi-custom geo fordi jeg vil ha lengden, men med tanke på det odde styrestemmet så valgte jeg kortere headtube for å ikke få voldsom stack.

Jeg liker historien om utviklinga deres, og hyggelig importør i Norge.
Jeg kommer til å teste den som VHP16, men også som 15 og 18(for nedoverdager i Åre). Fleksibiliteten i EN ramme fascinerer meg, kan det funke liksom?

Men ja, nysgjerrighet er nok ordet her.

Tidligere sykler er ikke så voldsomt.
Yeti SB130LR med 160 Zeb foran, en mini-enduro. Størrelse Large. 470ish reach og 50mm stem
Rocky Instinct, den forrige generasjon(2018-2020ish), både "vanlig" med 150/140mm bak og BC med 160/155 eller hva den nå var.
Før det hadde jeg en 2012 Spesh Stumpy i 6 år ellerno

Felles for alle, mer tunede bakdempere enn de kommer med stock. Og "endelig" får jeg prøvd custom-bakdemper... sammen med litt semitunet Zeb med Tank fra Everflow for større negativkammer.

Härligt! om du väger ca samma som mig så är hade jag gärna testat setupen med Rulezman-styrstam om våra vägar korsas.

Men, när du väljer en kortare headtube får du väl "längre" reach för att de använder samma överrör? Det gjorde dem iaf på tidigare versioner - något som fick mig till att bara köpa en stock istället för en semicustom med längre headtube. Dvs att jag hade vort kortare reach än 480mm som jag har nu (minus några mm pga spacers) Jag vill ha utrymme för att leka med olika rise och stack för att finna en sweetspot. Det hade inte gått om jag valde en längre headtube.
Jag förstår varför de väljer denna split i stack på deras storekar - men jag hade önskat att man kunde beställa en semicustom med samma reach men högre stack... Man kan tydligen inte få allt 😂

Jag hade ett tag en Pole Machine och det var den enda cykeln som fungerade med kort styrstam pga lång reach och, framförallt, långa kedjestag. Jag har, som sagt, köpt nya V7 seatstay med 0 och +20mm dropouts. Why? Jo för att kort cykel är roligare och smidigare (enligt min mening). Men långa kedjestag blir intressant att testa. Jag har aldrig testat en cykel med sub 500mm reach och kedjestag över 435. Min teori är att långa kedjestag och relativt kort reach kan bli en perfekt endurorace-maskin där man får smidigheten av en kortare cykel men balansen och greppet av en längre. 👍 Best of both worlds 🍻 Vi får se om det stämmer. Om inte så är det bara att sälja +20 dropoutsen om ett tag.

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får du prøve om vi skulle treffes.

Hva som skjer med reach når jeg velger semi-custom... godt spørsmål 😄 Fakk, enda et ukjent fenomen.
Men opprinnelig stack på XL vil bli enormt høy med valgte stem, så det går ikke. Og må jeg til en vanlig stem på 32-35mm så vil jeg kunne leke med forskjellig rise og spacers likevel. Men 125mm blir veldig høy stack for meg.

Men ja, er mange ukjente her for meg, så litt risiko er det. Men det er jo gøy!

Jeg valgte +10 (std på størrelsen) og +20 i tillegg, fordi jeg har tenkt å bygge den som VHP18 også(en gang)


Og det kan meget godt hende dette blir for stort, for lite lekent, eller kanskje dritbra...så vi får se 🙂
Skal absolutt dele erfaringer her når den kommer og snøen forsvinner igjen.

Nå har også XL krympet når V7 kom, når jeg bestilte var reach 500, men når V7 kom er reach redusert til 493. Så ja, blir spennende å se hva som kommer 😄

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (15 minutter siden):

Husk at lange sykler trenger også høy stack.

Jepp, er klar over det, men 640 skal være innafor med den typen stem som går "rett opp", og kan justere mer med rise.
Planen er å kjøre med 15-20mm rise, så får vi se om det holder.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Glemte tråden her. Har fått noen turer på min nå, ingen uten noen form for glatt underlag, ennå 😄 

1. ette føles ikke som en diger sykkel.

2. Den er kort, sittende, men den oppreiste sittestillingen føles ikke rar med mindre jeg skal stå å tråkke når det er flatt(da kommer setet å tupper meg i ræva).

3. Den er veldig "passe" nedover. Rolig, stødig, kan lett løftes og småhoppes selv om det krever mer enn luftdemper og 137mm som jeg hadde bak
4. Duverden som dette gir selvtillitt, har tatt to hopp/dropp jeg tidligere har vært skeptisk til allerede.

5. Leker ennå med styrehøyde. Starta med 10mm rise, har et 20mm rise nå, og venter på et 30mm. Rulezman mener jeg skal opp på 40+mm, men jeg er mer usikker der... får se hvordan trykk og grep på framhjul føles etter hvert.


Spec er som nevnt:

Semi-Custom V7 XL VHP16 ramme med 450mm seterør(jeg er 180cm lang og har fint plass til 200mm dropper fra PNW) og headtube fra large
På papiret 639 stack, og omtrent 500 reach.

+20 dropouts

EXT Storia coil bak med 425 fjær(foreløpig spiser den jo mye/alt, og gir et voldsomt godt grep i tekniske klatringer)
EXT Era 2.1 170mm
Hope styrelager og kranklager

Kjøpte Baronens Trickstuff Diretissima bremser(er det lov å si "omg!" ? ) med 200mm skiver foran og bak.
CaneCreek EEwingz 170mm krank med 30t Garbaruk drev, jeg tråkker mye oppover, kan ikke ha noe kortere og utvekslinga virker levelig)

Rulezman 15mm styreholder

PNW Loam 20mm dropper med Bikeyoke hendel

X01 skifter med GX Eagle bakgir

LightBicycle felger med ChrisKing nav(et lettere hjulsett på 1650g og et beefy et på 1800g)

Diverse Maxxis-dekk
Blinga på bakgiret med Garbaruk trinser ja, og kjøpte King-cage sideload flaskeholder 😄
Kommer Garbaruk 10-50 kassett på straks.

Et sete

Pro styre akkurat nå med 20mm rise(Renthal på bildet)
Saint SPD anker av noen pedaler

Vekt komplett som avbildet(uten flaske): 16.1kg

Liker godt, spesielt imponert over det jeg var mest skeptisk til; teknisk klatring. MYE grep, synker ikke ned bak, griper tak, fronten løfter seg ikke. 
Blir veldig gøy å se hvordan dette funker når føret ikke har is/gjørme/soggy... 😄 

Planer:
Teste både VHP18(Får straks airshaft til Zeb som skal få kjøre som 190mm) og VHP14/15(må bare finne passende bakdemper til 14/15 oppsett)
Har MX-linker til VHP16 også, skal få lånt meg et hjul for å teste det, etter hvert.



vhp16_lower_res2.jpg.26bf8a668ab9e8be1a6

  • Like 8

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jørgen S. skrev (På 8.4.2024 den 8.19):

Glemte tråden her. Har fått noen turer på min nå, ingen uten noen form for glatt underlag, ennå 😄 

1. ette føles ikke som en diger sykkel.

2. Den er kort, sittende, men den oppreiste sittestillingen føles ikke rar med mindre jeg skal stå å tråkke når det er flatt(da kommer setet å tupper meg i ræva).

3. Den er veldig "passe" nedover. Rolig, stødig, kan lett løftes og småhoppes selv om det krever mer enn luftdemper og 137mm som jeg hadde bak
4. Duverden som dette gir selvtillitt, har tatt to hopp/dropp jeg tidligere har vært skeptisk til allerede.

5. Leker ennå med styrehøyde. Starta med 10mm rise, har et 20mm rise nå, og venter på et 30mm. Rulezman mener jeg skal opp på 40+mm, men jeg er mer usikker der... får se hvordan trykk og grep på framhjul føles etter hvert.


Spec er som nevnt:

Semi-Custom V7 XL VHP16 ramme med 450mm seterør(jeg er 180cm lang og har fint plass til 200mm dropper fra PNW) og headtube fra large
På papiret 639 stack, og omtrent 500 reach.

+20 dropouts

EXT Storia coil bak med 425 fjær(foreløpig spiser den jo mye/alt, og gir et voldsomt godt grep i tekniske klatringer)
EXT Era 2.1 170mm
Hope styrelager og kranklager

Kjøpte Baronens Trickstuff Diretissima bremser(er det lov å si "omg!" ? ) med 200mm skiver foran og bak.
CaneCreek EEwingz 170mm krank med 30t Garbaruk drev, jeg tråkker mye oppover, kan ikke ha noe kortere og utvekslinga virker levelig)

Rulezman 15mm styreholder

PNW Loam 20mm dropper med Bikeyoke hendel

X01 skifter med GX Eagle bakgir

LightBicycle felger med ChrisKing nav(et lettere hjulsett på 1650g og et beefy et på 1800g)

Diverse Maxxis-dekk
Blinga på bakgiret med Garbaruk trinser ja, og kjøpte King-cage sideload flaskeholder 😄
Kommer Garbaruk 10-50 kassett på straks.

Et sete

Pro styre akkurat nå med 20mm rise(Renthal på bildet)
Saint SPD anker av noen pedaler

Vekt komplett som avbildet(uten flaske): 16.1kg

Liker godt, spesielt imponert over det jeg var mest skeptisk til; teknisk klatring. MYE grep, synker ikke ned bak, griper tak, fronten løfter seg ikke. 
Blir veldig gøy å se hvordan dette funker når føret ikke har is/gjørme/soggy... 😄 

Planer:
Teste både VHP18(Får straks airshaft til Zeb som skal få kjøre som 190mm) og VHP14/15(må bare finne passende bakdemper til 14/15 oppsett)
Har MX-linker til VHP16 også, skal få lånt meg et hjul for å teste det, etter hvert.



vhp16_lower_res2.jpg.26bf8a668ab9e8be1a6

Nice! Ingen dålig hoj du har fixat dig! 

Jag bytte till +20 och har haft några turer på det och det känns helt rätt för mig. Har tidigare haft långa (510mm och 515mm reach + lång headtube) cyklar med långa kedjestag och det har känts fel för mig. Stabilt men för död känsla. 
Så jag var lite skeptisk till att sätta på +20 pga av tidigare erfaranheter. 

Men detta verkar vara receptet för mig. Kort(ish) ram för mig (480 reach 110 headtube 160mm gaffel) på för mina 187cm + långa kedjestag. Cykeln känns helt perfekt för mig, speceillt som MX! Utan vidare inlärning på MX så kapade jag 2 sekunder av på en kort stig som jag har cyklar många gånger förr. Denna stigen är teknisk och trång med 1 ZILLION rötter och massa lös sten i katthuvud size. Det gäller att sätta linjerna för att få med sig farten mest möjligt och jag upplever MX setupten som den enklaste och mest förlåtande när det blir trångt. Uppleveler även att det är mkt enklare att lägga ned cykeln djupare i sväng med MX vs full 29a. 

Vill även passa på att ge lite cred till mitt nya bakdäck Continental Xynotal DH Super Soft. Känns som ett mellanting av ett Agressor och ett DHR2. 👍 Contis DH casing är helt underbar! Inte lika styv som Maxxis/Michelin men ändå väldigt stabila!

  • Like 2

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...