Gå til innhold

Værstasjon: Go Smart or go Old School


Anbefalte innlegg

Min generiske værstasjon i plast, som er kjøpt på en av dingsebutikkene for 10ish år siden, begynner å synge på siste verset. Den har ikke funnet 2 av 3 utesensorer det siste året, og for å være ærlig, de finner ikke jeg heller. Skjermen blir svak et par uker etter jeg har byttet batteri, og da blir det en slags evig limbodans for å finne riktig vinkel for å se hva som står der. Hjelper klart ikke på at jeg nylig fikk beskjed om at jeg må begynne med kjørebriller. Ei heller virker målingene spesielt presise, og stemmer aldri overens med andre termometere eller hygrometere. Eller Yr for den saks skyld.

Så.

Vurderer å kjøpe Netatmo Smart Værstasjon siden smartdingser er fremtiden og den er kun dobbelt så dyr som de andre som har medfølgende strømadapter. Sånn om man handler i morgen.

68203289903134.jpg

Da slipper jeg unna et batteribytte i det minste. Utfordringen er at jeg per dags dato har både Airthings og Mill som dekker alt innvendig, og i en perfekt verden hadde Airthings hatt en fin utendørsdings som ga meg utendørstemperatur og luftfuktighet. Netatmo har noen morsomme dingser, som regn-og vindsensor. Regnsensoren er kanskje litt nyttig mtp. planter, grønnsakshage og sånt. Spesielt om man kjøper Homey og Gardena Smart Fuktighetsmåler. Skal sies at nå om dagen får jeg vondt i hode av SQL, R og andre programmeringsting, så det frister ikke helt å forsøke å lære seg et nytt programmeringsspråk.

Er det noen som har erfaring med Netatmo Smart værstasjon? Og er det nødvendig å kjøpe "huset" til den når den vil stå under tak?

Alternativet er en værstasjon på Clas til 499, med 3 utesensorer. 2 fler enn jeg trenger. Evnetuelt bare gå for den gode klassiske Termometer ute/inne, som sikkert er like presist som alt annet i prisklassen sub 2000 kr

68203682037790.jpg

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Netatmo - har hatt min i maaange år nå, og det eneste som har skjedd var at utemodulen begynte å fuske. Da fikk jeg ny fra Komplett. Og så trenger den batteribytte typisk en gang i året - gjerne når kulda kommer så passer det bra å toppe opp med nylada batterier.

Utover det syns jeg det er et fint produkt som tilfredstiller mitt gubbebehov for data og informasjon om vær og vind. API som kan integreres andre steder om man ønsker (smartspeilet mitt i gangen er på typ 5.året siden jeg begynte å bygge det, men pytt pytt...)

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Netatmo på hytta for å følge med på inne og utetemperatur uten å være til stede. Erfaringen er ikke mer enn et par måneder, men foreløpig konklusjon er absolutt godkjent. Utesensoren min bør nok flyttes da den utsettes for soloppvarming. Et vanlig problem er visstnok rekkevidden fra inne til utesensor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kule med Netatmo er at man får tilgang på værkartet deres hvor du kan se live temperaturer fra andre stasjoner. Bruker dette fremfor Yr for å sjekke temperaturer steder eg skal.

Rekkevidden mellom enheter og hovedenhet er ikke så mye å skryte av. Kan være vanskelig å plassere regn- og vindsensor slik at det får kontakt. F.eks. om man har vindsensoren på taket.

Endret av Eirikur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Min generiske værstasjon i plast, som er kjøpt på en av dingsebutikkene for 10ish år siden, begynner å synge på siste verset. Den har ikke funnet 2 av 3 utesensorer det siste året, og for å være ærlig, de finner ikke jeg heller. Skjermen blir svak et par uker etter jeg har byttet batteri, og da blir det en slags evig limbodans for å finne riktig vinkel for å se hva som står der. Hjelper klart ikke på at jeg nylig fikk beskjed om at jeg må begynne med kjørebriller. Ei heller virker målingene spesielt presise, og stemmer aldri overens med andre termometere eller hygrometere. Eller Yr for den saks skyld.

Så.

Vurderer å kjøpe Netatmo Smart Værstasjon siden smartdingser er fremtiden og den er kun dobbelt så dyr som de andre som har medfølgende strømadapter. Sånn om man handler i morgen.

68203289903134.jpg

Da slipper jeg unna et batteribytte i det minste. Utfordringen er at jeg per dags dato har både Airthings og Mill som dekker alt innvendig, og i en perfekt verden hadde Airthings hatt en fin utendørsdings som ga meg utendørstemperatur og luftfuktighet. Netatmo har noen morsomme dingser, som regn-og vindsensor. Regnsensoren er kanskje litt nyttig mtp. planter, grønnsakshage og sånt. Spesielt om man kjøper Homey og Gardena Smart Fuktighetsmåler. Skal sies at nå om dagen får jeg vondt i hode av SQL, R og andre programmeringsting, så det frister ikke helt å forsøke å lære seg et nytt programmeringsspråk.

Er det noen som har erfaring med Netatmo Smart værstasjon? Og er det nødvendig å kjøpe "huset" til den når den vil stå under tak?

Alternativet er en værstasjon på Clas til 499, med 3 utesensorer. 2 fler enn jeg trenger. Evnetuelt bare gå for den gode klassiske Termometer ute/inne, som sikkert er like presist som alt annet i prisklassen sub 2000 kr

68203682037790.jpg

Har tenkt mye det samme selv. Etter litt grubling gikk jeg for den gode gamle til 99,-kr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill.

@Kolli Faktisk ikke veldig langt unna, og mange av dem. Det var kanskje hakket mer detaljert enn jeg hadde vært komfortabel med. Veldig fin info, nå kan jeg se hvem av målerne jeg har som er sånn halveis presise.

Må ta noen runder i tenkeboksen. Tenkte kanskje å sende mail til Mill og Airthings for å spørre om de har tenkt til å komme med en værstasjon til deres eksisterende system. Virker som Mill har litt mye med dagens endringer til å tenke på slikt, og Airthings er kanskje redd for unøyaktigheter. Tvilsomt at de hadde kommet med regnmåler uansett.

Vil også savne skjerm, men ser man kan legge til widget på Lockscreen på Ipad(Iphone for de som har det), og den ligger som regel lett tilgjengelig. Beste hadde kanskje vært å fått det på mobilen også, men android fjernet den løsningen visstnok, så man må inn med noen rare apper for å få det til.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Netatmo, den har fungert fint i 3 om ikke 4 år. Støtter det meste som er sagt. Tilgang på API gjør at man kan lage en egen smart skjerm om man ønsker. Integreres også enkelt med div smarthussysystemer.
 

Det jeg derimot ikke liker er at dataen i appen hentes via apiet. Dvs, selv om du er hjemme på samme wifi som stasjonen, er du avhengig av at både du har internett og at Netatmo sine servere er oppe. 

 

I praksis, kanskje ikke så farlig, men har merket at apiet dems kan være treigt til tider. Og om de pluselig forsvinner en dag, eller bestemmer seg for å innføre månedlig abb så sitter man der med ubrukelig hw. Dette er nok lite sannsynlig scenario, men skulle jeg kjøpt noe nytt i dag, ville jeg undersøkt om det finnes lignende produkter men med lokalt API i tillegg. Eller funnet på en annen løsning via Home Assistant, men da er vi pluselig i en ganske mye mer komplisert verden 😄 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (På 1.12.2023 den 20.36):

Det kule med Netatmo er at man får tilgang på værkartet deres hvor du kan se live temperaturer fra andre stasjoner. Bruker dette fremfor Yr for å sjekke temperaturer steder eg skal.

Rekkevidden mellom enheter og hovedenhet er ikke så mye å skryte av. Kan være vanskelig å plassere regn- og vindsensor slik at det får kontakt. F.eks. om man har vindsensoren på taket.

Nå skal Netatmo-data være integrert i Yr sine algoritmer, så det burde ha blitt mindre gap. Men det er klart, i områder med mange målinger så får du nok fortsatt ikke granularitet på gatenivå i Yr sine varsler, men i områder med lite data så bidrar nok Netatmo med nyttige data fremfor ren gjetning via Yrs algoritmer.

Ellers enig i dette med avstander. Jeg har satt mine enheter slik at basen står mest mulig sentrisk i hovedetasjen der det er mest trafikk og med passelig kort rekkevidde til de utvendige målingene. Jeg har ikke investert i vind-måleren mest fordig jeg er en gjerrig faen, regnsensoren hadde jeg oppe i noen sesonger men så tok jeg den ned for å sette den på et mer egnet sted som ga mindre avvik pga bygninger, og så ble den bare liggende i skuffen. Men utetemperatur og måling i flere etasjer er veldig nyttig.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 2.12.2023 den 21.45):

Nå skal Netatmo-data være integrert i Yr sine algoritmer, så det burde ha blitt mindre gap. Men det er klart, i områder med mange målinger så får du nok fortsatt ikke granularitet på gatenivå i Yr sine varsler, men i områder med lite data så bidrar nok Netatmo med nyttige data fremfor ren gjetning via Yrs algoritmer.

Ellers enig i dette med avstander. Jeg har satt mine enheter slik at basen står mest mulig sentrisk i hovedetasjen der det er mest trafikk og med passelig kort rekkevidde til de utvendige målingene. Jeg har ikke investert i vind-måleren mest fordig jeg er en gjerrig faen, regnsensoren hadde jeg oppe i noen sesonger men så tok jeg den ned for å sette den på et mer egnet sted som ga mindre avvik pga bygninger, og så ble den bare liggende i skuffen. Men utetemperatur og måling i flere etasjer er veldig nyttig.

Ja, deling med Yr er kjent og nesten en selvfølgelighet. Klart, variansen til Yr er jo minimal, men i Netatmo får man kartfunksjon med temperaturer. Og regn og vind også er mulig å se hos andre målere. Netatmo oppdaterer vel hvert 10. minutt vs hver time på Yr. 

Jeg bruker temperaturkartet noen ganger når jeg f.eks. vil se temperatursvingningene t/r jobb for å planlegge bekledning. 

Oppdatering via et api som går "bare" hvert 10. minutt kan være litt mye hvis man integrerer i smarthjem. Når vindkastene kommer vil man gjerne at markisen skal gå inn med én gang. Eller at robotklipperen skal parkere før den har blitt for våt.

Skulle dog ønske at ventilasjonsanlegget vårt var på nett. Det hadde vært ganske nyttig å kjøre opp vifta når CO2 nivået blir i orange sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Netatmo og er svært godt fornøyd. Har den på hytta hvor hovedmodulen står på et soveromsgulv, utemodulen står ute under tak og så har vi en ekstra inne som flytter rundt litt. Vanligvis står den i hodehøyde ved siden av sofaen, men hvis det skal være bikkjekaldt så setter vi den inne i kjøkkenskapet, ved siden av vannledningene. Funker som bare det og stasjonen er flink på å komme seg på nett igjen f eks etter et strømavbrudd, når man sitter hjemme og lurer på hvor kaldt det rakk å bli på hytta mens strømmen var borte.

Men jeg lurer på én ting og det er CO2-målingen. Jeg synes den går veldig fort opp på rødt. Hytta er riktignok bare på 54 kvadrat, men det virker rart at to personer skal klare å fylle den med CO2 slik at vi er på 1500 ppm på bare noen få timer, selv med vindusventilene åpne. At den ikke bare viser tulleverdier bevises kanskje av at når vi ikke er på hytta så er verdien nede på ca 450 ppm og hvis det blåser, slik at det blir ekstra ventilasjon, så ligger vi pent under 1000 ppm hele tiden. Har moderne hytter generelt dårlig ventilasjon eller er det Netatmo som er overfølsom?

Uansett, Netatmo anbefales varmt. Jeg har lyst på vindmåler også, men tenker at det egentlig er bedre å bruke de pengene på en grunnpakke å ha hjemme også.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (1 time siden):

 Har moderne hytter generelt dårlig ventilasjon eller er det Netatmo som er overfølsom?

 

Supplerer dere med mye stearinlys og den slags? Peis med dårlig tetningslist? Men det er klart, to personer på 54kvm over noen timer blir en del det også hvis ikke det er god trekk i ventiler etc.

Jeg syns fukt og CO2 sensorene i Netatmo er veldig nyttig for å gi noe mer enn "følelse" av at lufta inne er tett og dårlig.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (10 minutter siden):

Supplerer dere med mye stearinlys og den slags? Peis med dårlig tetningslist? Men det er klart, to personer på 54kvm over noen timer blir en del det også hvis ikke det er god trekk i ventiler etc.

Ingen supplering, ny fin peis med ekstern tilluft og i det hele tatt, to år gammel hytte hvor jeg går ut fra at alt egentlig er på stell med ventilasjonen.

Ellers helt enig i at det er digg de gangene man synes luften begynner å bli tett å se at nei, Netatmo sier at luften er grei og det er du selv som er tett i pappen (eller bihulene eller noe). 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måles CO2 i Netatmo?

Det virker som noen "jukser" litt med CO2-målingene i konsumprodukter. Mill Sense Air bruker eCO2, "ECO2-målingen beregnes fra VOC-målingen.". De er ganske åpne på hva det er, andre presenterer det ofte litt mer diffust. Har en Airthings Wave Plus med CO2-måling på vei, så nysgjerrig på om det er noen forskjell på målingene mellom eCO2 og CO2.

Får stadig varsler på hjemmekontoret om at det er tørr luft, høy VOC etc. VOC virker ganske sensitivt, og skal ikke mer en at man åpner et eller annet som inneholder noe den ikke liker. Skal sies at når det er minus 15 ute, frister det ikke spesielt å lufte litt, men en kjenner ganske stor forskjell i topplokket etter 5 min med stormlufting.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig impulskontroll etter et par uker med altfor lange dager, så endte opp med en Netatmo etter en tur på Clas.

Kan etterhvert komme med en liten "samletest" på luftkvalitetsmålingene til Airthings Wave mini, Airthings Wave Plus, Mill Sense Air og Netatmo. Har en trofast Airthings Corentium Home som har tikket og gått i mange år, så spent på hvordan målingene er sammenlignet med Wave Plus.

Fin duppeditt, litt dårlig wifidekning, men har sikkert litt med at veggene er tykke der den er plassert.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Andreas skrev (På 11.12.2023 den 15.15):

Kan etterhvert komme med en liten "samletest" på luftkvalitetsmålingene til Airthings Wave mini, Airthings Wave Plus, Mill Sense Air og Netatmo. Har en trofast Airthings Corentium Home som har tikket og gått i mange år, så spent på hvordan målingene er sammenlignet med Wave Plus.

Testlab. Brukes også til lunsj, kaffe og annet. Sto sammen circa en dag.

testlabKopi.jpg.268e5efc520ae8ad856cf282863ad5f7.jpg

Netatmo:

Screenshot_20240212-194634_NetatmoKopi.jpg.816a3bc55e77fbf645b85843ecf8f2f1.jpg

Airthings Wave Plus:

Screenshot_20240212-194749_AirthingsKopi.jpg.6cab2f93eaaccc5e436d0f62a3de2697.jpg

Airthings Wave Mini:

Screenshot_20240212-194739_AirthingsKopi.jpg.711f0dcaf543635803a8fc0ddd9a9137.jpg

Mill Sense Air:

Screenshot_20240212-194719_MillNorwayKopi.jpg.cf8fde015ed22e6e0826a0f6170a3872.jpg

Panelovner gir tørr inneluft.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig kun behov/interesse for en vindmåler. Funker Netatmo sin som stand alone, eller må jeg ha hele pakka? Finnes det noen alternativer som ikke bråker? Jeg hadde en sånn spindelsak for noen år siden, den bråket for mye, men var kanskje bare uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett at jeg kunne "Go Smart", men fremdeles ha et display. Greit nok at jeg kan trekke opp mobilen og få alt jeg trenger der, men enda bedre er det å få det viktigste, nemlig temperatur servert bare ved å kaste et blikk på enheten. 

Netatmo har ikke dette, noen andre dedikerte værstasjoner som har? På hytta har jeg Elko Smart og den serverer for så vidt det samme som Netatmo integrert i smart-hus funksjonalitet, i mitt tilfelle har jeg automatisert inneklima ift. frostsikring, komfortemperatur mm. Batterilevetiden på sensoren er også helt suveren - den rapporterer fremdeles full mer enn ett år etter at jeg installerte det. Hjemme trenger jeg ikke smart-hus funksjonalitet, og det blir ganske dyrt når jeg bare trenger å vite inne/utetemp. Har Google Mesh-nettverk, så jeg kunne jo utvidet med en "Home Assistant" kanskje?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klang skrev (1 time siden):

Jeg har egentlig kun behov/interesse for en vindmåler. Funker Netatmo sin som stand alone, eller må jeg ha hele pakka? Finnes det noen alternativer som ikke bråker? Jeg hadde en sånn spindelsak for noen år siden, den bråket for mye, men var kanskje bare uheldig.

Såvidt jeg har forstått er hovedenheten driveren bak hele "systemet". Hovedenheten har litt dårlig wifidekning, dog, jeg har den i kjelleren hvor det er Lecavegger og baderomsvegger mellom den og wifisentralen. Litt irriterende å sjekke, også se den er offline. En lukket dør er f.eks. nok.

Netatmo hos Clas:

Værstasjon - kr 1599

Vindmåler - kr 979

Regnmåler - kr 699

Netatmo Shield - kr 450 -> Ikke nødvendig, men de som ikke har den under tak sier uteenheten ikke tåler vann spesielt godt.

Med CLASLOVE14 ca kr 3200 totalt. Stivt.

En trenger kanskje også 2 stk Feste for Netatmo regnmåler/vindmåler til kr 280 stk. Enkelte av anmeldelsene sier vind- og regnmåler er litt skjøre. Har ganske aktive nabolags-skjærer, som er like interessert i nye dingser som den gjennomsnittlige TEK-leser, så tror de hadde gitt målerne en god slitasjetest første uka. 

Kjell og Clas har litt forskjellige med vindmålere, til lavere pris. På Telldus hos Kjell står det at en kan koble til Athom Homey.

Lars-Erik skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle gjerne sett at jeg kunne "Go Smart", men fremdeles ha et display. Greit nok at jeg kan trekke opp mobilen og få alt jeg trenger der, men enda bedre er det å få det viktigste, nemlig temperatur servert bare ved å kaste et blikk på enheten. 

Netatmo har ikke dette, noen andre dedikerte værstasjoner som har? På hytta har jeg Elko Smart og den serverer for så vidt det samme som Netatmo integrert i smart-hus funksjonalitet, i mitt tilfelle har jeg automatisert inneklima ift. frostsikring, komfortemperatur mm. Batterilevetiden på sensoren er også helt suveren - den rapporterer fremdeles full mer enn ett år etter at jeg installerte det. Hjemme trenger jeg ikke smart-hus funksjonalitet, og det blir ganske dyrt når jeg bare trenger å vite inne/utetemp. Har Google Mesh-nettverk, så jeg kunne jo utvidet med en "Home Assistant" kanskje?  

Skal på ingen måte være skråsikker, men jeg fant ikke en med display når jeg tittet. Hadde selv foretrukket det.

En skal kunne legge inn widgets på lås-skjermen på Apple, men jeg finner ikke Netatmo widgeten når jeg ser mulige til lås-skjermen på Ipad.

Med Home Assistent er vel mulighetene endeløse(sies det). Der kan en jo legge til Aqara målerne, som er ganske billige i innkjøp, en må bare kjøpe den "nye" utgaven som er beregnet for Home Assistant. Display er litt vrient, da det virker som mange bruker bare nettbrett. Google Nest har skjerm, uten at jeg vet hvordan den kan kobles opp til Netatmo eller andre smarte dingser.

68351753617438.jpg

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...