Gå til innhold

Konvertere landeveisfelg til slangeløs?


Anbefalte innlegg

Har et pendlerhjul jeg lurer på å sette opp som slangeløst

Det er en 17c vanlig kanttrådfelg, og tenkte å bruke 23c dekk av type Conti Gatorskin

Regner med jeg trenger en smart ventilløsning (og tenkte kanskje å oppgradere til bilventil)

Kan jeg bruke tekstilteip og/eller elektrikerteip for å holde på lufta (tette eikehullene)?

Går det uten guffe?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 17c vanlig kanttrådfelg, og tenkte å bruke 23c dekk av type Conti Gatorskin - Nei, du skal IKKE bruke Conti Gatorskin. Du MÅ bruke ett dedikert Tubelessdekk. (meg bekjent er gatorskin ikke det). Faren for å blåse av et ikke-TL dekk er overhengende. Hvis felgen din er en Mavic Open Pro MÅ DU IKKE konvertere. Den fungerer ikke og er farlig å bruke. Ellers er det bare å prøve. Sannsynligvis går det.

Regner med jeg trenger en smart ventilløsning (og tenkte kanskje å oppgradere til bilventil) - Ja du trenger smart ventilløsning. Tubelessventilkoster en hundrelapp for to, eller ikkeno fra aliexpress. Nei, du skal ikke ha bilventil. 

Kan jeg bruke tekstilteip og/eller elektrikerteip for å holde på lufta (tette eikehullene)? - Nei, du må bruke tubelesstape. Tekstiltape er ikke lufttett og elektrikertape sklir og lager lekkasje, gjerne mens du monterer dekket. 

Går det uten guffe? - Neppe på et hjemmekonvertert oppsett. Og om det går har du ingen sikkerhet mot punktering. 


Du trenger også noe som gir mye luft fort for å få på plass dekket, få det til å poppe. Pumpe med kammer, eksternt luftkammer, kompressor eller en tur på bensinstasjonen. Etter å ha sagt nei til alle spørsmålene dine vil jeg legge til at det er en fordel å lese seg litt opp på dette før du setter i gang. 

 

(Noen kommer sikkert til å motsi meg på alle punktene. Men det over er fasiten! Å dille med halveisløsninger skaper bare frustrasjon 😠)

LarsB

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (15 timer siden):

Har et pendlerhjul jeg lurer på å sette opp som slangeløst

Det er en 17c vanlig kanttrådfelg, og tenkte å bruke 23c dekk av type Conti Gatorskin

Regner med jeg trenger en smart ventilløsning (og tenkte kanskje å oppgradere til bilventil)

Kan jeg bruke tekstilteip og/eller elektrikerteip for å holde på lufta (tette eikehullene)?

Går det uten guffe?

Dette er diskutert i det vide og brede tidligere og ikke alle skjønner hva de skriver.

Du bør definitivt bruke dedikert felgteip og kjøpe egnede ventiler. 
Etter all sannsynlighet så må du bruke guffe for å tette dekksidene. Guffe er også en sikkerhet mot punktering

Når det gjelder Gator dekkene så regner jeg med at du må gå ett par runder ekstra med felgteip/elektrikerteip for at dekkene skal sitte tett mot felgringen.
Min erfaring er at god elektriker teip montert på rent underlag ikke sklir men hefter godt.

Det er definitivt å anbefale at man bruker dekk og felger som er beregnet på slangeløst oppsett,
som ellers i livet vil godt utførte røverløsninger kunne fungere bra, men det er ikke noe man skal anbefale...jeg vil anbefale trådstarter og montere slange



 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det var akkurat de tilbakemeldingene jeg trengte 🙂 Siden jeg allerede har kjøpt inn gatorskin dekk og slanger blir det ikke slangeløst i denne omgang

 

2 hours ago, yoda said:

Så gøy, men hvorfor tubeless på pendler dekk på vinteren? 

Gøy å prøve den nye hypen ☺️

 

*Med bilventil mente jeg Scrader

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha bilventil på en så smal felg, da hullet vil svekke felgen pga lite materiale igjen. Bilventil på brede terrengfelger funker fordi det da vil være mer materiale igjen. 

Slangeløst på landevei er en risikosport uten tilpassede komponenter pga det høye trykket og at kreftene virker noe annerledes enn med slange. Du kan risikere å ødelegge felg og/eller dekk pga at de ikke er laget for disse kreftene. 

På terrengsykkel, go for it, landevei, gløm it. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 15.12.2023 den 22.33):

Slangeløst på landevei er en risikosport uten tilpassede komponenter pga det høye trykket og at kreftene virker noe annerledes enn med slange. Du kan risikere å ødelegge felg og/eller dekk pga at de ikke er laget for disse kreftene. 

På terrengsykkel, go for it, landevei, gløm it. 

Jeg antar du mener at slangeløst oppsett med ikke-slangeløst utstyr er en no-go, ikke slangeløst i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Alpers said:

Jeg antar du mener at slangeløst oppsett med ikke-slangeløst utstyr er en no-go, ikke slangeløst i seg selv?

Med ikkeslangeløst utstyr, ja. Har hørt nok på Marginal gains og andre podcaster om landeveisslangeløst, og det er for usikre marginer på felg og dekk pluss måten dekket påvirker sideveggene på uten slange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 21.12.2023 den 15.26):

Med ikkeslangeløst utstyr, ja. Har hørt nok på Marginal gains og andre podcaster om landeveisslangeløst, og det er for usikre marginer på felg og dekk pluss måten dekket påvirker sideveggene på uten slange. 

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...