Gå til innhold

Meater trådløst steketermometer


Anbefalte innlegg

Husker Meater ble diskutert på det nå avgåtte forumet, så håper noen har litt erfaring og tips.

I julegaveutfordringene ønsker min mor seg noe ufattelig kjedelig(et halvfancy tørkestativ: veldig praktisk, men også veldig kjedelig), så jeg vurderer å kjøpe et Meater steketermometer i tillegg. Pluss det løser litt familiemiddagsutfordringer ved at jeg slipper å få spørsmålet om kjøtt X er ferdig X antall ganger. Tenker også at det kan være til hjelp ved grilling siden jeg er en non-useful body når det kommer til grilling. Grilling for meg fremstår ofte føles som et Schrödingers katt tankeeksperiment. Hun har en god stekeovn med steketermometer, så Meater er hovedsakelig til steking av biff eller andre kjøttstykker og til grilling. Så;

Er vanlig Meater verdt det, og kan man bruke det når man f.eks. steker en (litt tykk) biff på stekepannen? Er plus utgaven verdt 200kr ekstra?

Bør man vente på Meater 2 plus som visstnok er litt bedre, ikke i norske nettbutikker og utsolgt på deres egen int. nettbutikk?

Ser noen (internetforummennesker på reddit) anbefaler et par av konkurrentene, men virker ikke som disse alternativene er lett å få tak i.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Meater selv, men den tilsvarende fra Thermapro. Den er ganske tykk, tror det også gjelder Meater. Jeg tror derfor du må ha en ganske tykk biff før det fungerer bra med et slikt termometer. Til det bruket vil jeg mye heller anbefale en Thermapen (også fra Thermapro). Den er veldig tynn og måler temperaturen lynraskt helt ute i tuppen. Du stikker den jevnlig inn i kjøttet under steking. (Nei, det kommer ikke til å tømme kjøttet for saft). Nå vet jeg ikke hvor tech savvy din mor er, men kanskje hun synes det er enklere med en dings uten app? Den er også fin når du steker mer enn ett stykke kjøtt, da sampler du alle veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Meater+, syns den fungerer helt fint og gjør jobben sin, på grillen, på panna og i stekeovnen. 

Men bruker den egentlige ikke veldig mye, så spørs om jeg hadde kjøpt en for egne penger? Men fin gave var det! Og kjekt å ha! 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For biff i panne foretrekker jeg definitivt et manuelt termometer. Ikke minst fordi du der vil flippe den hyppig for best mulig resultat, og jeg ser for meg det kan være litt upraktisk med en sonde som stikker ut, i tillegg til at sånne funker best for litt tykkere stykker. Så støtter @arne_and der. Har selv kombomodellen fra Thermapen som også kan måle overflatetemp med IR.

Men er grill mest aktuelt, kan det nok være kjekt med Meater eller lignende. Jeg har selv Webers variant med sonder du kobler til via kabler, som jeg er ganske fornøyd med.

Er viktig spørsmål her er hvor tech-kompatibel mora di er. Min egen mor er såpass low tech at jeg neppe tror et termometer basert rundt mobil og app-bruk ville funka veldig bra.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Meater utgår som gave, og at jeg bør se på en til meg selv når det nærmer seg grillsesongen. Godt poeng med tykkelsen(står 6mm), og poengteringen om at man ikke tømmer kjøttet for saft. Det er noe jeg har tenkt på et par ganger. Hun er tech savvy (for alderen) og har endel smartprodukter(inkl. hele kjøkkenet), men ser kanskje for meg at hun ender opp som @suverin. Hun har som alle eldre har litt dårlig nærsyn, og tenkte derfor at temp via app på iPaden var enklere enn noen små tall på et digitalt steketermometer.

Har et Uni-T A61 Digital Thermometer selv, som ligner på Termapen. Ikke så fancy, men gir meg en indikasjon når kjøttet har vært ferdig. Fungert fint til de gangene jeg har isbadet og.

Er det stor forskjell på slike digitale steketermometere. Tviler ikke på at Thermapen er mer presis, men kunne f.eks. dette OXO steketermometeret dekke samme bruksområde? Ser ut til å ha en litt større skjerm også. Den gule utgaven koster kr 699, ikke ille siden tipper det blir brukt mye, men OXO termometeret kan jeg plukke opp på veien hjem. Litt redd jeg ikke får Thermapenen fra Bakern&Kokken selv om jeg bestiller nå.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet solgte meg på Thermapen Classic*:

thermapen-classic-thermometer.jpg

Såpass store tall bør gi null klaging på at tallene er vanskelig å lese. Iallfall med briller. Gult gjør det den lett å finne i skuffen.

Takk for gode innspill.

* plus jeg slipper gå i kjøkkenbutikker et par dager før jul

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan transporten fra Bakeren og kokken er, for igår hadde det vært så lite aktivitet("det ryktes at en eller annen har registrert en pakke som skal til deg, ut over det vet vi ingenting") at jeg hadde gitt opp at den kom frem til jul. Idag 08 tikket det inn en hentemelding fra posten.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Vet ikke helt hvordan transporten fra Bakeren og kokken er, for igår hadde det vært så lite aktivitet("det ryktes at en eller annen har registrert en pakke som skal til deg, ut over det vet vi ingenting") at jeg hadde gitt opp at den kom frem til jul. Idag 08 tikket det inn en hentemelding fra posten.

Da har du hatt lykken med deg. Bakeren og Kokken har også varelager i Sverige, jeg har erfart veldig lang leveringstid fra de, og da på kampanjevarer.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...