Gå til innhold

Slalomskipakke til fjortis for lek og moro


Anbefalte innlegg

Alpint kjøres mer og mer, men så absolutt som lek, men såpass som at det blir 15-20 turer i anlegget i året, vi bor ikke kjempelangt unna. 

Han har aldri vært veldig intr før, og dette er absolutt moroaktivitet, og som snart ferdig utvokst (håper jeg) i høyden så kan det jo passe å investerere litt. 

En haug skipakker fra XXL tilgjengelig f.eks. Er det verdt å kjøpe? Det kommer en etter også som jeg regner med tar over utstyret. 

Hva er "fellene" jeg skal unngå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Legg mest penger i støvlene. Hvis de er av dårlig kvalitet er det vanskelig å få noe varig skiglede.

Punkt 2: Hvilken skikjøring snakker vi om? Er det sving til sving i preppa bakke, eller også hopp, sprell og pudder?  Velg ski etter aktivitet.

Punkt 3: Mye fint å finne på FINN. Med litt tålmodighet kan du gjøre gode kjøp. Oddsene for det er dog mindre i år pga. en snørik sesong hvor «alle» skal på ski.

Punkt 4: Lurt å sette seg litt inn i enkel skiprepping og sjekk også på Youtube etter ski-instruksjon. Ligger masse tilgjengelig og lærer man først å få skia på skjær så er det en følelse som ikke slipper taket så lett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune har fasit. Tråden stenges. 😉

Slik jeg har pleid å handle på Finn så finner jeg det som får bra tester/tilbakemeldinger, og så går jeg gjennom Finn eller setter opp et søk. Akkurat nå er vi nok såpass midt i sesongen at det ikke er de helt store utskiftningene, men det finnes nok å ta av uansett, i alle prisklasser.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, runermm said:

Punkt 1: Legg mest penger i støvlene. Hvis de er av dårlig kvalitet er det vanskelig å få noe varig skiglede.

Punkt 2: Hvilken skikjøring snakker vi om? Er det sving til sving i preppa bakke, eller også hopp, sprell og pudder?  Velg ski etter aktivitet.

Punkt 3: Mye fint å finne på FINN. Med litt tålmodighet kan du gjøre gode kjøp. Oddsene for det er dog mindre i år pga. en snørik sesong hvor «alle» skal på ski.

Punkt 4: Lurt å sette seg litt inn i enkel skiprepping og sjekk også på Youtube etter ski-instruksjon. Ligger masse tilgjengelig og lærer man først å få skia på skjær så er det en følelse som ikke slipper taket så lett. 

2 - Det er nok spekteret sving til sving i preppa bakka, men jeg ser jo at han forsvinner oftere og oftere ut i pudderet. 


Dette med støvler var godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal ikke bare legge mest penger i støvler, men også tid/innsats på å finne riktige støvler. Moderne støvler kommer i forskjellig bredde/lest, samt forskjellig volum (ofte angitt med LV, MV, HV). Det er (nesten) påkrevet å investere i en tilpasset innersåle, de som følger med er ment å kastes.

Ta med poden til en bra butikk med godt utvalg og kompetanse på alpint. Prøv masse forskjellige støvler, og ha god tid. Det kan være en prøvelse for en voksen å finne riktige alpinstøvler, så om poden er av den utålmodige sorten så kan det være greit å ta en motivasjonsprat om prosessen på forhånd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også 100% poenget med å finne de ‘perfekte’ støvlene for nedoverkjøring. De kan vare i mange, mange år. Den dagen han trenger spesielt lette sko for å gå randonee er det uansett helt andre behov.


Kjøp så et par godt prisede ‘normale’ ski. Gjerne brukt. 
Det kan være at behovet for parkski melder seg ganske raskt. Da lar du han først slite ut (eller knekke) de skia han har.

Vet ikke hvor du bor, men pudder i mengder er ikke superlett å finne.
Skal han kjøre utenfor preppa løyper ved skitrekket, blir det uansett så raskt oppkjørt at du ikke trenger pudderplanker.
Igjen, den dagen han må ha pudderplanker….da er det greit å tjene penger selv 😉

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (4 timer siden):

 OP er på jakt etter skisko til en 14-åring. Det er vel ikke snakk om å ha de skoa i mer enn ett år før de er for små...?

Kan nok hende han vokser mer, ja.

Jeg har valgt å legge mest i støvlene for mine minste barn på 6 og 9. Ja de vokser og jeg må kjøpe større sko, men så har de det også veldig morro i bakken. 
Skiene skal bare ikke være for lange. De kan gjerne være litt korte, men ikke ALTFOR korte.

Måtte kjøpe nye sko i butikken for denne sesongen, men alt før det har vært brukt på Finn.no.

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...