Gå til innhold

Nye dekk før bikepacking turer


Anbefalte innlegg

Blir fort endel km på en tur med overnattinger. Sykler på en blanding mellom asfalt (80%) og grus (20%) på 28 mm slicks landeveisdekk (nye i fjor). Hadde 0 punkteringer på turene i fjor. Hjemme på lokale treningsturer sykler jeg til dekkene er helt utslitt og har aldri hatt problemer med det. Sykler generelt med høyt trykk (opp mot maks for dekket) og er overbevist at det er veldig gunstig i forhold til punkteringer. Komforen synd jeg er bra. Har syklet rundt 3000 km på de dekkene nå.

Spørsmålet er om det er anbefalt å skifte til nye dekk på bikepacking sykkelen før sesong/lengre turer for å minimere risikoen for punkteringer. Hva praktiserer folket og hva er erfaringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syklar på langt unna makstrykk, og punkterer også svært sjeldan. Eg brukar Silca sin dekktrykkskalkulator (epost-feltet kan stå blankt).

Syklar du med eller utan slangar? Med slangelaust vil du sjå "svetteflekkar" på dekket når det er på tide å byte, og kanskje også oppleve at dekktrykket ikkje held seg så lenge.

Uansett slange eller slangelaust så har dekka ofte ein "wear indicator" som vil gje deg svaret.

Med 3000 km burde det vere ein del liv igjen i dekka, men det er avhengig av kva dekk det er.

Personleg hadde eg nok byta til breiare dekk og lågare trykk når tida er inne.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet lavere trykk og bredere dekk, men for meg er ikke det "riktig". Hadde jeg kjørt bare asfalt hadde jeg vurdert 25 mm. Klar over at det ikke er "i tiden".. 🙂 Kjører også dekk og slange..
Det er endel igjen av dekkene, så spørsmålet går mer på om folk bytter dekk som rutine før en legger ut på lengre bikepaking turer. Tenker da primært på at nye dekk vil ha mer gummi som beskyttelse mot punktering. Si f.eks en tur på 1200-1500 km, så vil jo dekkene slites endel under veis også. Har med ekstra slanger osv. og er ikke noe stort problem å bytte slange, men betydelig triveligere å slippe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (42 minutter siden):

Én stemme til på brede dekk,slangeløst og lavt trykk😎 en kan jo ikke oppnå samme komfort med det stikk motsatte 😉

For meg som trives på 23 og 25 mm på landevei er 28 mm brede dekk 😅 Har endel sykler, hjulsett og dekk, så har prøvd endel, men klar over at jeg ikke følger siste trend/utvikling. 
Beste dekket jeg har kjørt på er uten tvil Vredestein Fortezza Tricomp i 25 mm. Utrolig bra komfor. Så vidt jeg vet lages ikke dette lengre. Bortsett fra det dekket er jeg mest fornøyd med Vittoria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ikkje brydd meg med å skifte eit halvslitt dekk for å unngå punktering, men eit større problem etter min erfaring er at halvslitte dekk ofte har små rifter (1-2 mm) som potensielt kan vere farleg. Det kan vere ein god grunn til å byte, men her må ein bruke litt skjønn for å vurdere om dekket er strukturelt skadd, eller berre litt opptygd i slitematerialet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (28 minutter siden):

Tenker jo at jeg sikkert uansett ville stilt med ferske dekk, så kan man jo bytte tilbake når man er ferdig med turen for å få ut matnytta av de gamle dekka

Var litt det jeg også tenkte 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er no´ ordentlig hærk med punkteringer på tur og vuderer derfor dekket før tur og stiller med fersk gummi vist jeg finner sprekkdannelse og/eller noe mer enn halvslitte dekk.

Det går litt på magefølelse i forhold til underlag og hvor turen går. Ellers triller jeg på hjul med fersk turslange og ganske høyt trykk og har (bank i bordet) ingen punkteringer på tur siden 2009. Kan jo selvfølgelig være flaks, men.........

Ellers har jeg også gjort som @Ndreas og byttet tilbake når jeg har kommet hjem og syns det er greit i forhold til god dekkøkonomi. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...